Kempa_swe
M mojjen skrev:
Tack och lov tar inte kf i ett krav under konflikt. Är man oense hänvisas ärendet direkt tillbaka och får ev avgöras i Tingsrätten via stämning. Att vifta med KF är ren skrämseltaktik och funkar faktiskt bar när man inte sköter sig som betalare. Inte när man inte kommer överens. Här är inte KF en förlängd arm för maffiametoder….
Nej men hamnar de där så är de fast där i 5år
 
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Stod +material... Och då är materialet ej inräknat, annars hade det stått inkl. material.
Inlägg 18 du får gärna visa mig var det stå +
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Dannnnnnne
K kortis skrev:
Du har ju en skriftlig och gällande överenskommelse via sms, det är giltigt vid en domstolsförhandling
Antar att du citerade fel där men vill ändå säga att vi har bara sett få utvalda delar av deras konversation, vi vet inte heller om det är så att det priset sas den första juli och TS sedan fick en offert baserad på andra uppgifter den sjunde juli.
 
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Stod +material... Och då är materialet ej inräknat, annars hade det stått inkl. material.
Nej inlägg 18 står MED material
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Precis så. Den detaljen behöver knappast diskuteras mer. Utifrån sms:en så blir bedömningen att stenen ingår.

Vad gäller offert, hantverkaren var nog lat och struntade i en ordentlig offert skriftligt. Detta resulterar i att ur en rent juridisk aspekt, sms:en fungerar som offert. Det är det som kommer gälla.

Att hantverkaren missat att upplysa om att sten tillkommer, eller förtydliga detta under arbetets gång är hans förlust.

Att ytan blivit större pga markarbete och utgrävning i samband med stenläggningen MÅSTE hantverkaren upplysa konsument om direkt då detta medför en väsentlig ökning av arbetets omfattning. Han kan inte låta bli att kommunicera och lägga på tiotals tusen på fakturan bara så.
Att han inte mätt och håller koll på omfattningen är direkt slarvigt och oproffesionellt.

Han är säkert en väldigt duktig hantverkare, men en formidabelt usel företagare.
 
  • Gilla
DrDeath100 och 8 till
  • Laddar…
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Antar att du citerade fel där men vill ändå säga att vi har bara sett få utvalda delar av deras konversation, vi vet inte heller om det är så att det priset sas den första juli och TS sedan fick en offert baserad på andra uppgifter den sjunde juli.
Du kan anta vad du vill el gå till inlägg 18 och läsa innantill
 
Dannnnnnne
K kortis skrev:
Du kan anta vad du vill el gå till inlägg 18 och läsa innantill
Jag har läst inlägg 18, men som sagt så har en hel del hänt mellan det priset han fick skickat till sig och fram till arbetets start. Och ännu mer har hänt fram tills arbetet var avslutat.
 
V Niclas Binnquist skrev:
För att fortfarande oavsett vad det går att utläsa ur div dokument som jag ev kan klippa ihop så är det enda vi sagt ”ok” till skriftligt är totalpriset 87500kr och i muntlig form tillägg på 15k för mur och cirkus 5k för extra sten.

Om motparten kan påvisa något annat så betalar vi gladeligen (nej svärmor) fakturan 142k eller vad den ligger på?

En del verkar tro att det handlar om att ”vi inte vill betala”? Vad är det för jävla påstående, vi vill betala för oss, pengar finns (en hel del), men vi vill betala det avtalade priset, konstigare än så är det faktiskt inte.
Det går så klart att ingå avtal utan en typisk offert men när leverantören i sms-tråden (som jag tolkar att du uppfattat som ert avtal) hänvisar till den "riktiga" offerten så är det tveksamt att sms:t bör räknas som ett anbud ni kan ge accept på (= avtal). Det i kombination med att offert också är sedvanan för att reglera villkoren gör att just offerten blir extra intressant här. Om det finns en formulering i offerten om att kostnad för sten tillkommer så borde det gälla. Behöver inte lägga ut offerten, det är bara en bild och bilder kan ändå redigeras, men det vore intressant att höra om du ser att det står något om sten eller material på just offerten. Fotnoten om det på fakturorna har dock mindre betydelse.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
P
R Rampage2216 skrev:
Att ytan blivit större pga markarbete och utgrävning i samband med stenläggningen MÅSTE hantverkaren upplysa konsument om direkt då detta medför en väsentlig ökning av arbetets omfattning. Han kan inte låta bli att kommunicera och lägga på tiotals tusen på fakturan bara så.
Det är förmodligen olagligt att underlåta att meddela detta.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
P
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Jag har läst inlägg 18, men som sagt så har en hel del hänt mellan det priset han fick skickat till sig och fram till arbetets start. Och ännu mer har hänt fram tills arbetet var avslutat.
Vad har hänt under den tiden som ändrar på det faktum att material ingår enligt SMS-offerten?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Man börjar ju undra om det verkligen är rent mjöl i påsen när man undanhåller dokument:thinking:
får man fråga varför du inte bara lägger upp offerten?
Det tycks inte finnas någon mer offert utöver det som stensättaren offererade i SMS-konversationen.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
K kortis skrev:
70000kr 2 personer med material står det. MED MATERIAL. Och med min svenska så torde med vara lika med inklusive. Eller vad tror du
Nä, jag tycker det är plus material. 70' plus moms för arbetet. Saken är att det är helt omöjligt att göra en korrekt tolkning.
 
P
Varför tycker du att det är plus material när det står "med material"?
 
  • Gilla
Bangan och 7 till
  • Laddar…
Dannnnnnne
P pmd skrev:
Vad har hänt under den tiden som ändrar på det faktum att material ingår enligt SMS-offerten?
Hela den anlägda ytan har ökat från dem ursprungliga 70kvm så oavsett om sten ingått från start eller ej så är det uppenbart att mera arbetstid samt material har tillkommit
 
  • Gilla
BellaF och 1 till
  • Laddar…
Alla som tjatar om offert. Jag får uppfattningen att SMS är offerten, något annat finns inte. Vilket skall räcka. Han har solklart fått ett pris på totalpris inkl material. Som nämnts, då ingår allt material som entreprenören kör dit, PUNKT. Alla som påstår att det står något annat, läs om tråden.

Det framgår också tydligt av TS svar att Entreprenören har lämnats pris efter platsbesök. Det är vad jag förstått TS, inte TS som gett uppgift hur mycket sten som skall läggas. Om entreprenören mätt fel, så är han givetvis själv ansvarig. Det går aldrig att nata att en kund har en aning hur ytan skall mätas. Han skall visa vilken yta han vill ah åtgärdad. Har han gjort det, och inte ändrat förutsättningarna från sin sida, så har han gjort allt man kan kräva.
Att dessutom inte meddela att man tänker ta extra betalt för de missade ytan, tycker jag pekar på antingen dåligt omdöme, eller att man inte velat riskera en diskussion innan fakturan.
Dessutom har entreprenören kryddat de extra kvadraten ordentligt. Om vi lägger de överenskommandes 20K åt sidan. Överenskommelsen var 87500:- för 70m2 om det nu växer till 90m2 så skulle priset, om man räknar linjärt dvs tas amma pris för maskiner arbete mm för tillägget, så skulle det innebära ett pris per m2 på ca 1250:-. Öka det till 90m2 så blir det 11250:- plus de tidigare 20K, så skulle totalen vara 132500:- Men ahn ahr debiterat över 140K.
Det stör mig ännu mer, att han faktiskt kryddat extra på tillägget som han sannolikt själv är skyldig till genom bristfällig projektering. Hade det varit lite seriöst, och man räknat fel. Så hade det kanske varit rimligt att tex fråga TS om han kan tänkas sig stå för de extra 20m2 stenen, och de för arbete etc. Vilket kanske rimligen hade varit 10000:- om det är sten eller 5000 om det är betongsten.
Jag hade bestridit denna fakturan hela vägen till TR. Den är så felaktig både mot lämnat fastpris, men även mot storleken av tillägget även om det skulle visa sig vara rätt att ta ut det. Och sist, underlåtelsen att underrätta att man anser att förutsättningarna i omfattning förändrats på sådant sätt att priset kommer avvika. Det skulle gjorts innan projektstart, så TS haft en chans att avblåsa.

Det ända som skulle få mig att ändra uppfattning här är om det faktiskt finns något dokument, som framkommit innan projektstart som skulle styrka att marksten skall bekostas av köparen. Vem har valt marketen TS eller Entreprenör. Har inköp av sten etc hänvisats av TS till Entreprenör. Tex om TS sagt till att han skall ah viss specifik sten, och då ber entreprenören köpa in den för honom. Om sådan uppgift kommit efter lämnat fastpris, så skulle man möjligen kunna se annorlunda på det..
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.