8 841 läst · 34 svar
9k läst
34 svar
Mest prisvärda tvingarna?
Något att beakta är att wolcraft har snabbtvingar som man både kan öppna och låsa med en handT trojlee skrev:
A Anders Algotsson skrev:
Osäker på om vi missförstår varandra här, men tror att @Bosebo menade att man kan inte bara kan öppna utan också stegvis sära käftarna på Wolfcrafts tvingar med en hand. En feature jag särskilt gillar vilket resulterat i att jag har några stycken.
Har såklart inga siffror men upplever att de också ger ett ganska rejält presstryck vilket ju är meningen med varje tving; oavsett enhands-, skruv eller annan.
Irwin Quick Grip XP är väl närmast "ökända" För sin höga klämkraft så om precisionen är bättre än de vanliga blå Irwintvingarna som alltid sätter ämnen som ska limmas på glid kan de ju vara ett bra köp.
För mig är nästan alltid enhandstvingen min tredje och fjärde hand som hjälper mig att hålla när jag sätter samman någonting. När jag limmar blir det alltid parallelltvingar eller tradtionella skruvtvingar som är förstahandsvalet. Enhandstvingar kastar jag in när allt annat är använt eller limfogen inte kommer att belastas något speciellt.
//Ronnie
Har såklart inga siffror men upplever att de också ger ett ganska rejält presstryck vilket ju är meningen med varje tving; oavsett enhands-, skruv eller annan.
Irwin Quick Grip XP är väl närmast "ökända" För sin höga klämkraft så om precisionen är bättre än de vanliga blå Irwintvingarna som alltid sätter ämnen som ska limmas på glid kan de ju vara ett bra köp.
För mig är nästan alltid enhandstvingen min tredje och fjärde hand som hjälper mig att hålla när jag sätter samman någonting. När jag limmar blir det alltid parallelltvingar eller tradtionella skruvtvingar som är förstahandsvalet. Enhandstvingar kastar jag in när allt annat är använt eller limfogen inte kommer att belastas något speciellt.
//Ronnie
Produkter som diskuteras: "Wolfcrafts"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Irwins vanliga kan öppnas ”mjukt” genom att spänna åt, trycka in öppningsspaken, samtidigt som man släpper spänningen långsamt. Allt med samma hand. Något som inte funkar med t.ex. Besseys snabbtvingar.
Håller med och har därför åtta stycken, 30 och 90 cm. Tror de klämmer ca hälften så hårt som Q-G XP gör.P Pysslarn skrev:Osäker på om vi missförstår varandra här, men tror att @Bosebo menade att man kan inte bara kan öppna utan också stegvis sära käftarna på Wolfcrafts tvingar med en hand. En feature jag särskilt gillar vilket resulterat i att jag har några stycken.
//Ronnie
Wolfcraft den enda jag sett hittills som kan "handpumpas i öppetriktningen"
om den sen spänner mer eller mindre hårt i jämförelse vet jag inte.
jag har en upsättning billiga Bacho som inte är kul när man har en halvtung regel i ena handen och måste öppna tvingen mera.
om den sen spänner mer eller mindre hårt i jämförelse vet jag inte.
jag har en upsättning billiga Bacho som inte är kul när man har en halvtung regel i ena handen och måste öppna tvingen mera.
Ja jag tänkte enbart på att släppa, som i öppna.P Pysslarn skrev:Osäker på om vi missförstår varandra här, men tror att @Bosebo menade att man kan inte bara kan öppna utan också stegvis sära käftarna på Wolfcrafts tvingar med en hand. En feature jag särskilt gillar vilket resulterat i att jag har några stycken.
//Ronnie
Det kan mycket väl vara så att Wolfcraft är de enda man kan pumpa för att öka spännvidden på.
Jag har två stycken Wolfcrafttvingar, men de börjar bli lite slitna nu efter snart 25 år. Returfjädern eller något annat på själva handtagen fastnar i tid och otid så att handtaget inte fjädrar ut så att man kan ta ett nytt "klämtag".... Själva klämkraften ligger väl mellan bra och dålig enhandstving, inte jätte hög men heller inte dålig.
Mest prisvärda som du frågar efter beror ju på lite hur ofta man tänker sig att använda dem, samt till vad.
Bahco's ofta för kampanjpris 49 kr på Jula är då extremt prisvärda, men har du en högre ribba så är det kanske ett annat prissegment du är ute efter.
Bahco's ofta för kampanjpris 49 kr på Jula är då extremt prisvärda, men har du en högre ribba så är det kanske ett annat prissegment du är ute efter.
Det jag också uppskattar med irwin, utöver mycket ovan, är att de fortsätter att löpa längs sitt stag trots ordentlig användning och smuts. Jag tycker att billiga tvingar oftast börjar kärva, tex Bachos, och då är de frustrerande värdelösa.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
När det ändå skrivs så pass mycket om tvingar, går limknektar under samma grupp?
Duger de från co till något? Lockande pris men det brukar vara ett varningstecken https://www.clasohlson.com/se/p/30-...yXI_tIw4yEYewu5kRm6xw42f1tef9CqhoCGtIQAvD_BwE
Duger de från co till något? Lockande pris men det brukar vara ett varningstecken https://www.clasohlson.com/se/p/30-...yXI_tIw4yEYewu5kRm6xw42f1tef9CqhoCGtIQAvD_BwE
Tycker också bäst om Quick Grip (men mina står det American Tool på).
Även om Bessey har lite vassare finish så irriterar jag mig på att de kräver rejäl kraft på "släppknappen" för att lossa dem när de är hårt spända, samt att de löper så trögt att man måste använda tvåhandsfattning för att sära käftarna vilket är ruskigt irriterande i en enhandssituation.
Och även priset talar ju till Quick Grips fördel.
Även om Bessey har lite vassare finish så irriterar jag mig på att de kräver rejäl kraft på "släppknappen" för att lossa dem när de är hårt spända, samt att de löper så trögt att man måste använda tvåhandsfattning för att sära käftarna vilket är ruskigt irriterande i en enhandssituation.
Och även priset talar ju till Quick Grips fördel.
Om de inte ska användas är det mest prisvärt att köpa så billigt som möjligt, helst inte alls. Ska de användas är det bäst att gå på något som fungerar bra, annars är risken stor att de inte används och då var det inte prisvärtW WiZCoke skrev:
För mig som använder dem cirka 2 ggr per år så var det lagom pris med Bahco för 49 kr, dvs prisvärt i mitt fall, har köpt två stycken olika vid olika tillfällen för det priset.nanowire skrev:
Men, skulle jag ha ett större behov så skulle jag gärna lägga några hundralappar, det är ju ändå ingen jätteinvestering vi talar om.