M
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Eftersom ni nyligen köpt huset och förmodligen inte hunnit "bo in er", så kanske det bästa är att sälja. Och det innan något börjat anläggas bredvid med risk för värdeminskning för er del.
Vi har 2 barn och 3 katter som vi flyttat från en kommun till en annan. Och kommer troligtvis gå med förlust redan nu vid en eventuell försäljning innan vi hunnit renovera lite mer. Så känns inte riktigt lönt heller.

Har idag funderat mycket på lite kreativa lösningar på den visuella delen så att säga. Utan att behöva sätta staket runt hela huset. Kommit på några lösningar men måste få klarhet i vad och vart exakt detta kommer ligga

Hemmakatten
Tyvärr tror jag inte lite renovering eller staket/plank har någon värdehöjande effekt. Det är bara kosmetika i det här fallet.

Utan det är allt det som sker/kommer att ske utanför och runt er fastighet som har betydelse. Den kommande omgivande miljön är med all säkerhet värdeminskning. Hur mycket kan nog ingen säga just nu. Men en rejäl värdeminskning kommer det att bli.

Om ni precis har köpt fastigheten så varför blir det en förlust nu om ni säljer? Köpte ni den för överpris?

Oavsett. Jag hade garanterat tagit förlusten och sålt så snabbt som möjligt för att undvika ytterligare förluster.

M
Tyvärr tror jag inte lite renovering eller staket/plank har någon värdehöjande effekt. Det är bara kosmetika i det här fallet.

Utan det är allt det som sker/kommer att ske utanför och runt er fastighet som har betydelse. Den kommande omgivande miljön är med all säkerhet värdeminskning. Hur mycket kan nog ingen säga just nu. Men en rejäl värdeminskning kommer det att bli.

Om ni precis har köpt fastigheten så varför blir det en förlust nu om ni säljer? Köpte ni den för överpris?

Oavsett. Jag hade garanterat tagit förlusten och sålt så snabbt som möjligt för att undvika ytterligare förluster.
Vår plan har varit att köpa huset för att sedan bo här resten av livet. Så vi budade något högre än vi gjort annars. Jag tror att om vi säljer 2 månader efter inflyttning så kommer det se väldigt misstänksamt ut och vi kommer därigenom också förlora pengar.

Redigerat:
M
Ponera att vi bor kvar och säljer huset om 35-40 år som är mer vår plan.

Då det inte längre är byggarbetsplats utan park, höghus, centrum, lägre hastighet pga förändrat område. Närmsta grannen är istället villor på de tidigare ängarna och vi bor fortfarande lika nära pendeln och nära så mycket annat precis som idag (vi bor lantligt men nära shopping (2min) och en levande stadskärna (5min)).

Så för oss handlar det väl egentligen mer om huruvida vi kan tänka oss bo här. Men innan det går att avgöra måste vi få veta exakt vad och vart, samt när detta kommer utföras och om det är en plan eller om det finns ett beslut på det.

Vår kommun vill ha det öppna landskapet kvar, så det finns många frågor.

Men beroende på vad kommunen svarar blir ju avgörande för om en försäljning bör inledas imorgon eller inte.

Det är även svårt att få tag på annat boende på så kort tid som det skulle ta att sälja. Priserna är otroligt höga på andra hus överlag och hyresrätter har en kö på ca 7 år. Det tog oss 1,5 år att hitta ett hus vi ville köpa.

Claes Sörmland
M Miscela skrev:
Yes men planen för det är inte godkänd än. Så vet inte varför de skulle börja sätta upp en grusplan utan att vara säkra på att planerna blir av (eller iaf när)
I vilket skede är detaljplanearbetet? Kommunen vet att planen kommer att gå igenom eftersom de själva beslutar om den. Visst kan detaljer ändras i samrådet men i grund och botten är det redan klart när en politisk majoritet har säkrats. Därmed så börjar förvaltningarna planera för sin del av arbetet att genomföra planen, t ex de allmänna platserna. Grusplanen är ju inte byggd ännu utan grannen har bara beslutat att inte arrendera ut ängen för att kommunen planerar en uppställningsplats framgent.

• Gilla
Miscela
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I vilket skede är detaljplanearbetet? Kommunen vet att planen kommer att gå igenom eftersom de själva beslutar om den. Visst kan detaljer ändras i samrådet men i grund och botten är det redan klart när en politisk majoritet har säkrats. Därmed så börjar förvaltningarna planera för sin del av arbetet att genomföra planen, t ex de allmänna platserna. Grusplanen är ju inte byggd ännu utan grannen har bara beslutat att inte arrendera ut ängen för att kommunen planerar en uppställningsplats framgent.
Som ett förtydligande (förändrar inget dock). Men grannen har alltså arrenderat kommunens mark och grannen får inte det mer nu pga planen. Det är inte grannens mark.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
M Miscela skrev:
Ponera att vi bor kvar och säljer huset om 35-40 år som är mer vår plan.

Då det inte längre är byggarbetsplats utan park, höghus, centrum, lägre hastighet pga förändrat område. Närmsta grannen är istället villor på de tidigare ängarna och vi bor fortfarande lika nära pendeln och nära så mycket annat precis som idag (vi bor lantligt men nära shopping (2min) och en levande stadskärna (5min)).

Så för oss handlar det väl egentligen mer om huruvida vi kan tänka oss bo här. Men innan det går att avgöra måste vi få veta exakt vad och vart, samt när detta kommer utföras och om det är en plan eller om det finns ett beslut på det.

Vår kommun vill ha det öppna landskapet kvar, så det finns många frågor.

Men beroende på vad kommunen svarar blir ju avgörande för om en försäljning bör inledas imorgon eller inte.

Det är även svårt att få tag på annat boende på så kort tid som det skulle ta att sälja. Priserna är otroligt höga på andra hus överlag och hyresrätter har en kö på ca 7 år. Det tog oss 1,5 år att hitta ett hus vi ville köpa.
Tyvärr. Jag hållet inte med er.
Det finns naturligtvis massor med andra fastigheter att köpa. Även om det inte är i er lilla by som ni snöat in er på.

Och visst, nej, ingen kan riktigt förutsäga hur det ser ut om 35-40 år. Men undersökningar visar att ingen bor kvar så lång tid.

Men för er gäller att ni tror, vilket inte jag gör, att ett hus behåller värdet under de kommande få åren.

Ni verkar vara tondöva inför de kommande negativa förändringarna. För er skull hoppas jag ni, väldigt snart, ändrar uppfattning.

M
Det är självklart helt okej att du inte håller med oss. Det övriga däremot i föregående svar känns mindre ok. Såsom att vi skulle snöat in oss på en liten by (vi bor i Göteborg). Husen här kostar en del och nej det finns inte hus i vår prisklass att vraka mellan :)

Våra barn är födda med 10 års mellanrum vilket gör att det äldre barnet har vänner och en skola vi förhåller oss till. Därtill bor hans mamma inne i Centrala Göteborg och vi kan inte flytta längre bort än vi nu gjort utan att behöva byta skola osv vilket inte är ett alternativ pga han har rätt till sin mamma också. :) Så vi har inte "snöat in oss" på någonting. Vi har letat hus i 1,5 år utifrån våra förutsättningar. Att du, utan någon som helst insyn i förutsättningarna ska uttala dig om vad vi KAN eller inte är bara onödigt.

Tror jag att ett hus behåller värdet under de kommande få åren? Nej det gör jag inte. Som nämnt tror jag att vi redan vid en försäljning NU kommer förlora på affären och vi kan inte heller enkelt få tag på en hyresrätt för 4 personer + 3 katter att bo i. Så det är lite låst läge.

Vi köpte vårt tidigare boende för att vi skulle renovera och sedan flytta vidare, medan detta hus köptes med visionen att det är här vi ska bli gamla. Därav de 35-40 åren. Som jag nämnde innan har vi inte jättemycket val just nu.

I min värld börjar man med att kolla upp de faktiska förutsättningarna innan man slänger sig på telefonen till närmsta mäklare. Vilket är det jag gör nu. Vad jag får reda på är ju avgörande för om vi kan tänka oss bo här så länge som vi tänkt oss eller om vi ställer om och säljer huset "imorgon".

• Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har väl själv gjort någon mindre lyckad bostadsaffär. Men det är ju de man lär sig av. (Vi hade inte lätt att hitta hus med 6 sovrum, (fem barn) i Sveriges dyraste område, dvs Sthlm stad. )

Nästa gång kommer ni säkert göra alla dessa undersökningar ni gör nu, INNAN ni köper en ny fastighet.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M
Jag har väl själv gjort någon mindre lyckad bostadsaffär. Men det är ju de man lär sig av. (Vi hade inte lätt att hitta hus med 6 sovrum, (fem barn) i Sveriges dyraste område, dvs Sthlm stad. )

Nästa gång kommer ni säkert göra alla dessa undersökningar ni gör nu, INNAN ni köper en ny fastighet.
Ja det är ju lätt att vara efterklok.

Tyvärr. Jag hållet inte med er.
Det finns naturligtvis massor med andra fastigheter att köpa. Även om det inte är i er lilla by som ni snöat in er på.

Och visst, nej, ingen kan riktigt förutsäga hur det ser ut om 35-40 år. Men undersökningar visar att ingen bor kvar så lång tid.

Men för er gäller att ni tror, vilket inte jag gör, att ett hus behåller värdet under de kommande få åren.

Ni verkar vara tondöva inför de kommande negativa förändringarna. För er skull hoppas jag ni, väldigt snart, ändrar uppfattning.
Det var en väldigt negativ tro om hur det kommer att utveckla sig för TS. Du kanske vet något mer än vad som framkommit i tråden, men ett fint gammalt hus med ett läge nära kommunikationer som jag tolkar det som nära GBG lär med all sannolikhet inte ha sämre värdeutveckling än andra fastigheter nära våra storstäder, dvs oftast väldigt positiv. Det låter som det är ett område som utvecklas mycket och då kanske det var naivt att tro att ängen skulle vara orörd en längre tid, sen såklart tråkigt att den försvinner så snart inpå köpet.
Jag bor själv i ett sekelskifteshus i närförort och tycker den kombinationen är utmärkt för mig, då jag kan kombinera arbete (numera hemma, men tidigare i stan) med en väldigt trivsam hemmamiljö.

När det gäller kommunens arbete så kan det säkert vara så att det ska göras förberedande arbeten för det som komma skall - man kan ju behöva flytta eller förbättra infrastruktur som el, vatten och avlopp innan byggena kan börja. Det kanske är sådant som påbörjas. Men ett större arbete inpå knuten är nog bästa rådet att etablera en god kontakt med platsansvarig så ni kan påverka sådant som kan störa er.

• Gilla
Miscela
  • Laddar…
Som en uppmaning till andra. Kolla alltid med kommunen om det finns pågående planeärenden, eller nya bygglov i närområdet före köp.

För en massa år sedan när vi tittade efter vårt första hus, var det ett hus som såg trevligt ut. Men grannhusen såg väldigt ovårdade ut, och obebodda, märkligt. Det var ett problem med källaren så vi brydde oss inte om att undersöka mer.

En kollega var sedan på visning av samma hus, och frågade mäklaren om de konstiga grannhusen. De är inlösta av kommunen säger mäklaren. Kommunen skall anlägga en park. Kollegan köpte inte heller.

Några månader senare påbörjades bygget av "parken". Det är en genomfartsled som binder samman två andra genomfartsleder. Just förbi huset vi tittade på är det av och påfarter. totalt 5 eller 6 filer förbi huset. Allt på typ 8m höjd. Detta var helt otippat. Huset låg i ett lugnt villaområde, det gick en trevlig grusväg, där genomratsleden nu byggts på pelare.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
M
H hempularen skrev:
Som en uppmaning till andra. Kolla alltid med kommunen om det finns pågående planeärenden, eller nya bygglov i närområdet före köp.

För en massa år sedan när vi tittade efter vårt första hus, var det ett hus som såg trevligt ut. Men grannhusen såg väldigt ovårdade ut, och obebodda, märkligt. Det var ett problem med källaren så vi brydde oss inte om att undersöka mer.

En kollega var sedan på visning av samma hus, och frågade mäklaren om de konstiga grannhusen. De är inlösta av kommunen säger mäklaren. Kommunen skall anlägga en park. Kollegan köpte inte heller.

Några månader senare påbörjades bygget av "parken". Det är en genomfartsled som binder samman två andra genomfartsleder. Just förbi huset vi tittade på är det av och påfarter. totalt 5 eller 6 filer förbi huset. Allt på typ 8m höjd. Detta var helt otippat. Huset låg i ett lugnt villaområde, det gick en trevlig grusväg, där genomratsleden nu byggts på pelare.
Så saker kan utvecklas. Intressant att få ta del av historien.

M
H hempularen skrev:

Kan ju för sakens skull tillägga att detta område på vår sida inte står med i någon plan. Däremot som nämnt på andra sidan gatan. Där har det varit uttalat sedan 1995 men inget har hänt. I juni, dvs efter vi köpte hade man samråd om hela planen som lett till en ny översiktsplan där även vårt område finns med. Senast idag pratade jag med kommunen om hagarna och det finns as we speak varken bygglov eller ansökan om något för fastigheten. Men däremot finns det ett ärende hos kommunen där ett företag fått ok på att arrendera marken löpande 1 år i taget för en grusplan förutsatt att hen får bygglov vilket inte är säkert.

Den långsiktiga planen är "verksamhetsområde" dvs företag/industri och enligt Mark och exploatering är det tydligen småindustrier med daglig verksamhet som inte är av kommersiell karaktär på plats. Så till exempel byggföretag som har sin utgångspunkt där men befinner sig på annan plats större delen av tiden.

Hemmakatten
Har du mejl som bevisar detta uttalande. Eller är det en kommunal tjänsteman som säger något i ett telefonsamtal? Det kan du inte lita på. "Småföretag som inte är av kommersiell natur som inte är där på dagtid"! Låter tyvärr som ett väldigt tillrättalagt telefonsvar En småindustri/mindre företag menar man vanligtvis är ett företag med upp till 50 anställda men kommunen kan förstås begränsa detta antal.

Hoppas för er skull att det blir så bra som ni tänkt och hoppas."

*** Redigerat av moderator på begäran ***

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.