82 942 läst · 93 svar
83k läst
93 svar
Stående panel i olika bredder
Hej, jag planerar samma paneltyp på fritidshus. Har ritat upp "mönster" i excel efter bilden och mätt 2 meter täckande yta och därefter räknat ut hur många som behövs av varje bredd. Ska sannolikt ha 95-120-145. Woody i Bohuslän har dessa bredder av hakpanel i sitt sortiment, behöver alltså inte specialbeställa.J Johanna1977 skrev:
Hej Johan!J Johan Roman skrev:
Om jag förstår rätt så har ni 5mm springa mellan panelbrädorna? Vi håller på att sätta panel nu men snickarna pratar om 10mm springa. Tror du att det blir för brett? Kommer man åt att måla tro om man sätter 5mm?
Ha det gött
Mvh Christian
Om panelen är enligt de dimensioner som jag delat så blir springan 5mm om man skjuter ihop brädorna på baksidan, där blir det ingen springa. Men visst kan man dra isär så man får 10mm springa, blir ju lite mer meck istället för att skjuta ihop brädorna. Vi har ju inte målat utan behandlat med Organowood, första behandlingen gjorde vi innan vi satte upp panelen. Det går att måla, min pappa gjorde det på sin friggebod, men det är svårt att komma åt och när panelen torkar isär lite får man nog måla springorna igen.
Hej @Sachsen82
Vi satte panel med tre bredder som Johan fast vitmålad. Springan är ca 8 mm och det går att måla men det är lite pilligt, se bifogad ritning (ritningen säger 24mm på falsen men vi ändrade till 26mm för att få bredare springa). Är panelen redan färdig så går det sätta 10 mm som snickarna föreslår men det blir väl lite mer jobb med att hålla isär dom. Målningen av springan använde vi en mindre pensel till så underlättade det.
/ Erik
Vi satte panel med tre bredder som Johan fast vitmålad. Springan är ca 8 mm och det går att måla men det är lite pilligt, se bifogad ritning (ritningen säger 24mm på falsen men vi ändrade till 26mm för att få bredare springa). Är panelen redan färdig så går det sätta 10 mm som snickarna föreslår men det blir väl lite mer jobb med att hålla isär dom. Målningen av springan använde vi en mindre pensel till så underlättade det.
/ Erik
Hej Erik!A ahlandererik skrev:Hej @Sachsen82
/ Erik
Tack för info. Vi kör på 6mm glipa.
Körde ni en tredjedel av varje bredd eller använde ni något mått oftare? Vi tänkte köra på random uppsättning, alltså inget mönster
Vi hade ingen färdig mall utan tog 10 brädor åt gången där vi tänkt ut ungefärlig åtgång av varje dimension. För det mesta 4-4-2 av smal-mellan-bred, men även 3-4-3 då det ibland passade bättre vid hörn eller fönster t.ex.