H
Nu är det dags att ladda upp filmen. Helst när pensionärer går förbi med hund eller liknande
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
F
H Hallerudsbo skrev:
Eller att hundra tömmer poolen samtidigt men det va tydligen bara en pool som skulle tömmas i avloppet, man tänker ju bara på sig själv.
Egoist Sverige
Bara jag som lever i bubblan.

Själv tömmer jag aldrig poolen utan har kvar vattnet över vintern
alla tömmer inte poolen samtidigt. Kul för dig att du har kvar vattnet i din pool, jag kan inte ha det då jag inte har några planer på att frysa sönder min jet-swim. Och igen, kommunen tar betalt för det vatten jag köper av dom i April när jag fyller poolen, samtidigt tar dom betalt för att jag också kommer att dumpa det i avloppet. Det gör jag till viss del, i November. Har du problem med det?

Vilken bubbla tänker du på, jag har betydligt bättre koll på hur vårt lokala reningsverk hanterar avloppsvolymerna än vad du har.

Och vad menar du med tänker på sig själv? Jag bor högt och har inga problem att släppa vattnet i en stenkista, men det rinner bara rakt ner till grannen, det är också nåt jag vet betydligt bättre än dig.
 
H
F fsn skrev:
alla tömmer inte poolen samtidigt. Kul för dig att du har kvar vattnet i din pool, jag kan inte ha det då jag inte har några planer på att frysa sönder min jet-swim. Och igen, kommunen tar betalt för det vatten jag köper av dom i April när jag fyller poolen, samtidigt tar dom betalt för att jag också kommer att dumpa det i avloppet. Det gör jag till viss del, i November. Har du problem med det?

Vilken bubbla tänker du på, jag har betydligt bättre koll på hur vårt lokala reningsverk hanterar avloppsvolymerna än vad du har.

Och vad menar du med tänker på sig själv? Jag bor högt och har inga problem att släppa vattnet i en stenkista, men det rinner bara rakt ner till grannen, det är också nåt jag vet betydligt bättre än dig.
vilken tur att du har koll på hur ett reningsverk fungerar då duktig pojk (y)
Vet du säkert att det är onödigt att rena rent vatten med, så har man möjlighet så är det bättre att använda vattnet till annat.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
.....kommunen tar betalt för det vatten jag köper av dom i April när jag fyller poolen, samtidigt tar dom betalt för att jag också kommer att dumpa det i avloppet.....
Du har rätt i sak. En grundtanke i detta är dock inte att de vattnet lagras i någon större utsträckning.
Isåfall borde samma resonemang kunna gälla sophämtningen. Där blir det mer tydligt att de inte funkar så
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
F
H Hallerudsbo skrev:
vilken tur att du har koll på hur ett reningsverk fungerar då duktig pojk (y)
Vet du säkert att det är onödigt att rena rent vatten med, så har man möjlighet så är det bättre att använda vattnet till annat.
Har jag skrivit nåt annat? Jävla tönt.
 
  • Haha
wihlke
  • Laddar…
F
A Alexn72 skrev:
Du har rätt i sak. En grundtanke i detta är dock inte att de vattnet lagras i någon större utsträckning.
Isåfall borde samma resonemang kunna gälla sophämtningen. Där blir det mer tydligt att de inte funkar så
man kan ju också se det som att jag lånar ut pengar till kommunen tills jag använder mig av avloppet. Det jag returnerar är inte heller mer än max 20% av det jag köpt och har betalt för att returnera i avloppet så totalt sett är det ren vinst för kommunen.

Samtidigt har jag som sagt tipsat dom om hur dom skulle kunna laga EN av sina egna brunnar och troligtvis slippa rena 100-tals kubikmeter dagvatten men det är inte intressant så jag antar att det inte är en direkt stor fråga för dom.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
H
F fsn skrev:
Har jag skrivit nåt annat? Jävla tönt.
Verkade ju som du hade ensamrätt på kunskap om reningsverk.

tipp topp tummen opp
 
  • Gilla
wihlke
  • Laddar…
F fsn skrev:
....Det jag returnerar är inte heller mer än max 20% av det jag köpt...
Så de du säger är att jag kan byta säkringen från 16a på mitt elabm och trycka i 200a om jag vill snabbladda min bil en dag. För Jag har ju sålt solel till dem....

Vem vet. Det kanske införs högeffektsavgift på avloppet med. Så vill man skita billigt så ska man göra det kl 03.00:rofl:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
wihlke och 3 till
  • Laddar…
H
A Alexn72 skrev:
Så de du säger är att jag kan byta säkringen från 16a på mitt elabm och trycka i 200a om jag vill snabbladda min bil en dag. För Jag har ju sålt solel till dem....

Vem vet. Det kanske införs högeffektsavgift på avloppet med. Så vill man skita billigt så ska man göra det kl 03.00:rofl:
klart du betalar ju för 16 och det du inte har belastar säkringen med kan du ta ut i en smäll.
 
F
A Alexn72 skrev:
Så de du säger är att jag kan byta säkringen från 16a på mitt elabm och trycka i 200a om jag vill snabbladda min bil en dag. För Jag har ju sålt solel till dem....

Vem vet. Det kanske införs högeffektsavgift på avloppet med. Så vill man skita billigt så ska man göra det kl 03.00:rofl:
Helt egalt då du inte har en bil som tar emot 200A AC. Det var fö en pinsam liknelse, finns inget anmärkningsvärt med 200 liter i timmen i ett avlopp. Du har inte heller ledningar för 200A, men kör på, kan bli sevärt.
 
  • Haha
redep
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Jag är tveksam till att det är poolvatten som pumpas ut.
En backspolning av sandfiltret tar nånstans mellan 200 och 500 liter vatten beroende på pump och filter.
Oavsett poolstorlek skulle de tömma poolen på ett par timmar om det sker var 3:e till 5:e minut.
Jag tror snarare att det är en pumpgrop som sänker grundvattennivån. Den kan gå så ofta om de har högt grundvatten.
Varför skulle man behöva sänka grundvattennivån under en pol? Samma vattentryck på båda sidor ger minst belastning av poolens väggar och golv.
 
F FGLIN skrev:
Varför skulle man behöva sänka grundvattennivån under en pol? Samma vattentryck på båda sidor ger minst belastning av poolens väggar och golv.
Grundvattnet kyler poolen är en av anledningarna.
Den andra är att grundvattnet kan lyfta hela poolkonstuktionen beroende på hur den är utförd.
 
H
F FGLIN skrev:
Varför skulle man behöva sänka grundvattennivån under en pol? Samma vattentryck på båda sidor ger minst belastning av poolens väggar och golv.
poolen kan flyta upp beroende på konstruktion
 
H Hallerudsbo skrev:
poolen kan flyta upp beroende på konstruktion
Det skulle i så fall vara när den är tom.
 
H
F FGLIN skrev:
Det skulle i så fall vara när den är tom.
behöver inte va tom.
Beror på hur grundvattnet står i höjd och om det blir mark tryck.
Så lätt att poolen får sättning och kan resa sig.
Beroende på pooltyp
Varför chansa?
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.