Vi har just dränerat källaren. Nu funderar vi över hur vi bäst blir av med gamla fuktskador och skapar en bra miljö.

Se över ventilationen

• Gilla
JonasHellman
  • Laddar…
Magnus E K
Om det handlar om tillfällig upptorkning så brassa på med byggfläkt eller annan värmekälla.

• Gilla
JonasHellman
  • Laddar…
Ser att det är en gammal tråd men trådämnet är så allmänt så varför inte.

Situation: gammal 1800-talskåk, liten källare. Årliga episoder med fuktinträngning och några liter vatten på källargolvet ibland (typ 5 liter att svabba upp). Svårt se vad det kommer sig av, en del är pga kondens på vattenfilter när luftfuktigheten är hög sommartid. Hela vattenanläggningen är installerad i denna lilla källare, inga direkta läckage kan ses men det blir litet vatten i källaren under monsunsäsong.

Det vi testar nu är en luftavfuktare Woods DS 28, direktansluten med slang till avlopp. Rapporterar tillbaka om det är effektivt. Installerat idag.

Avfuktare gör ofta underverk, har väl ungefär som Harald med lite vatteninträngning ibland i källaren, annars rå och fuktig luft om det skulle få vara men avfuktaren har hållt det i schack i 15år. Senaste åren har jag fått köra lite hårdare eftersom döttrarna har tagit över med sina hästkläder där nere i vad som egentligen bara är ett utgrävt hål tänkt för pannrum/matkällare, men det funkar. Blir väl en 25l i veckan som avfuktas nu på sensommaren för att hålla runt 50% RH. Har inget avlopp så jag får släpa upp dunkarna genom en inte alltför trevlig trapp så jag vet mängden, men det funkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.