482 514 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Reflektionstid
När vädret sätter käppar i hjulet för trallbygge blir det utrymme för reflektion.
Under högsommaren ligger min dotters hus helt oskyddat mitt i solen hela dagen.
Innertemperaturen på övervåningen hamnar snabbt runt 30˚. Nätterna blir därefter.
Så efter några ”Pelarborr” dök plötsligt lösningen fram.
En centralt placerad AC och fläkttransportörer mellan rummen kommer att ge en skön sömn i alla sovrummen. Vi kommer att lösa detta under vintern så att nästa sommar blir betydligt behagligare. Fortsättning följer……….
Dag
När vädret sätter käppar i hjulet för trallbygge blir det utrymme för reflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under högsommaren ligger min dotters hus helt oskyddat mitt i solen hela dagen.
Innertemperaturen på övervåningen hamnar snabbt runt 30˚. Nätterna blir därefter.
Så efter några ”Pelarborr” dök plötsligt lösningen fram.
En centralt placerad AC och fläkttransportörer mellan rummen kommer att ge en skön sömn i alla sovrummen. Vi kommer att lösa detta under vintern så att nästa sommar blir betydligt behagligare. Fortsättning följer……….
Dag
Vi har sovrummet på övervåningen, i sydvästläge, tilläggsisolerade i somras men förmodligen kommer vi inte klara oss undan fläktar kommande sommar. Ac alternativt frikyla från bergvärmen ligger nära till hands, iaf i tankarna under sommarmånaderna.stigen skrev:Reflektionstid
När vädret sätter käppar i hjulet för trallbygge blir det utrymme för reflektion.
[bild]
Under högsommaren ligger min dotters hus helt oskyddat mitt i solen hela dagen.
Innertemperaturen på övervåningen hamnar snabbt runt 30˚. Nätterna blir därefter.
Så efter några ”Pelarborr” dök plötsligt lösningen fram.
En centralt placerad AC och fläkttransportörer mellan rummen kommer att ge en skön sömn i alla sovrummen. Vi kommer att lösa detta under vintern så att nästa sommar blir betydligt behagligare. Fortsättning följer……….
Dag
Summering
Så här blev resultatet av några dagars trallande.
Före:
Efter:
Målet var att få till trallytorna runt Attefallshuset. Två sidor av fyra är klara. Dom andra två kommer att få en 40cm bänk som knyter ihop sidorna.
Trallhålet på rampen kommer att fyllas med en 28 x 120 som löper vidare som fris för bänkarna.
På rampen la vi in en varannan 7 mm högre stående trall för att få ett halkskydd. Rampens brädor fick också en medveten springa på 2mm för att lättare bli av med smuts. Nu blir det kvälls och helgjobb framöver.
Dag
Så här blev resultatet av några dagars trallande.
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målet var att få till trallytorna runt Attefallshuset. Två sidor av fyra är klara. Dom andra två kommer att få en 40cm bänk som knyter ihop sidorna.
Trallhålet på rampen kommer att fyllas med en 28 x 120 som löper vidare som fris för bänkarna.
På rampen la vi in en varannan 7 mm högre stående trall för att få ett halkskydd. Rampens brädor fick också en medveten springa på 2mm för att lättare bli av med smuts. Nu blir det kvälls och helgjobb framöver.
Dag
Snyggt och smart gjort med halkskyddet!stigen skrev:Summering
Så här blev resultatet av några dagars trallande.
Före:
[bild]
Efter:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Målet var att få till trallytorna runt Attefallshuset. Två sidor av fyra är klara. Dom andra två kommer att få en 40cm bänk som knyter ihop sidorna.
Trallhålet på rampen kommer att fyllas med en 28 x 120 som löper vidare som fris för bänkarna.
På rampen la vi in en varannan 7 mm högre stående trall för att få ett halkskydd. Rampens brädor fick också en medveten springa på 2mm för att lättare bli av med smuts. Nu blir det kvälls och helgjobb framöver.
Dag
Första kvällspasset
Svärsonen och hans lillebror fixade till långsidans ram till Attefallshusets långsida i kväll.
Passade helt perfekt! Det brukar göra det om man är noggrann med måtten.
Lite grävning och stenläggning för stödbenen återstår innan den sätta på plats.
Själv hade jag museibesök med vänner från Sydkusten mellan regnskurarna.
Intressant! Alltid något nytt att lära.
Dag
Svärsonen och hans lillebror fixade till långsidans ram till Attefallshusets långsida i kväll.
Passade helt perfekt! Det brukar göra det om man är noggrann med måtten.
Lite grävning och stenläggning för stödbenen återstår innan den sätta på plats.
Själv hade jag museibesök med vänner från Sydkusten mellan regnskurarna.
Intressant! Alltid något nytt att lära.
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sakta men säkert
Den långa ramen framför Attefallshuset vägdes av och sattes på plats. Fronttrallen monterades och ytan fylldes med dom tidigare sågade småbitarna av överskottsbitar.
Trallförrådet är tomt så det får bli en vända till byggmarknaden och fylla på.
Trevlig Helg!
Dag
Den långa ramen framför Attefallshuset vägdes av och sattes på plats. Fronttrallen monterades och ytan fylldes med dom tidigare sågade småbitarna av överskottsbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trallförrådet är tomt så det får bli en vända till byggmarknaden och fylla på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevlig Helg!
Dag
Snart i mål!
Helgens mål är att göra klart tralldäcket runt Attefallshuset. Som vi alla vet så blir det alltid en massa avfall när man bygger så idag blev det först en tur till tippen med den provisoriska avsatsen och därefter byggmarknaden för att fylla på trallförrådet.
Den sista ramen som binder ihop däcket runt om skruvades ihop. Även intäckningen av stödbenen har påbörjats. Om nu vädret tillåter kan det bli målgång i morgon. Vi håller tummarna!
Dag
Helgens mål är att göra klart tralldäcket runt Attefallshuset. Som vi alla vet så blir det alltid en massa avfall när man bygger så idag blev det först en tur till tippen med den provisoriska avsatsen och därefter byggmarknaden för att fylla på trallförrådet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den sista ramen som binder ihop däcket runt om skruvades ihop. Även intäckningen av stödbenen har påbörjats. Om nu vädret tillåter kan det bli målgång i morgon. Vi håller tummarna!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Återkallelse Lådbil1
När jag monterade bromssystemet var jag tvungen att demontera vissa detaljer på bilen.
När barnbarnen sedan började leka med den visade det sig att vissa skruvar inte hade fäst i ramen på ett säkert sätt när dom åter monterades. Trädet i granregeln 195 x 45 som är den centrala ramen i bygget var för poröst.
Infästningen för styrningen fick längre och grövre skruvar.
Skruvarna i vuxenpinnens ekbit byttes ut mot fyra genomgående vagnsbultar.
Nu sitter allting ordentlig fast igen och leken kan fortsätta.
Dag
När jag monterade bromssystemet var jag tvungen att demontera vissa detaljer på bilen.
När barnbarnen sedan började leka med den visade det sig att vissa skruvar inte hade fäst i ramen på ett säkert sätt när dom åter monterades. Trädet i granregeln 195 x 45 som är den centrala ramen i bygget var för poröst.
Infästningen för styrningen fick längre och grövre skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvarna i vuxenpinnens ekbit byttes ut mot fyra genomgående vagnsbultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu sitter allting ordentlig fast igen och leken kan fortsätta.
Dag
MÅÅL!
Efter en intensiv dag med blandat väder blev det till slut målgång!
Fas 3 är nu helt klar. Reglingen av Fas 2 får gå i ett lugnare tempo.
Dagens arbete avslutades med det obligatoriska belastningstestet.
En ”Pelarborr”!
Dag
Efter en intensiv dag med blandat väder blev det till slut målgång!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fas 3 är nu helt klar. Reglingen av Fas 2 får gå i ett lugnare tempo.
Dagens arbete avslutades med det obligatoriska belastningstestet.
En ”Pelarborr”!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dag