Jag håller på att renovera mitt badrum, som byggdes 1978 enligt dåtidens byggskick.
Dels var jag trött på 70-talsstilen, dels visste jag att kakelfogarna i duschen läckt vatten.
När jag rev ut det gamla badrummet var mycket riktigt träreglarna i ena hörnet av duschen ruttna men för övrigt var allt annat torrt och oskadat. Golvet bestod av en gjuten platta på två lager markskiva över fyllning av tvättad makadam. På gjutningen låg en bitumenmatta (fuktspärr) och på denna en 7 cm gjutning med en ingjuten slinga av "gröna" (järn) värmevattenrör som golvvärme. Överst låg terracottaklinker.
När kakel, gipsskivor och träreglar var utrivna var rummet naket ut till lerstensväggarna, som också var i gott skick. Jag bilade bort golvklinker och gjutning ner till bitumenmattan - snustorrt. Golvvärmeslingan var i gott skick och jag bedömmer att den klarar en 40-årsperiod till (jag zinksprayade den för säkerhets skull).
När jag nu bygger nytt badrum vill jag ha allt i stenmaterial, så jag bygger väggar av lättbetong med luftspalt innanför lerstensväggen. Jag anlitar fackfolk och vill ha våtrumscertifikat och de måste då montera tätskikt enligt konstens alla regler. När vi gjutet ny betong på bitumenmattan, som jag lät ligga kvar slog det mig plötsligt;
Hur smart är det med en gjutning mellan två tätskikt - med en ingjuten rörslinga?
Gjutningen är Bemix P3 med "snabb uttorkning". På gjutningen, som begränsas av den gamla grundmuren (sten och lera) ska lättbetongväggarna stå. Där blir alltså enda vägen för resterande byggfukt att försvinna när det nya golvtätskiktet lagts på. Bygget av lättbetongväggarna tar kanske 3-4 dagar, vilket ger en torktid för betongen på c:a 10 dagar.
Kan konstruktionen fungera? Vilken fuktkvot ska gjutning/flytspackel ner till för att jag skall våga lägga på golvtätskikt? Hur lång tid kan det beräknas ta, veckor - månader? Gjutningen är 4-5 cm tjock. (Hittar/får ingen användbar fakta från tillverkaren)
Ett alternativ är att inte ha något tätskikt på golvet alls (= inget certifikat) och låta det fungera som tidigare där golvvärmeslingan torkar ut resterande byggfukt och framtida eventuell fuktnerträngning. (Här är problemet att byggbranschen gjort folk livrädda för badrum utan våtrumscertifikat)

Redigerat:
Jag tycker det är ett problem att man blandar ihop branschregler med byggnormen (BBR). Den senare har två krav på våtutrymmen: 1 det ska inte läcka vatten till angränsande utrymmen och 2 golv- och väggkonstruktioner ska inte kunna skadas genom inträngande vatten. Branschreglerna är utformade av företag som vill sälja så mycket kakel som möjligt, även till sammanhang där det är mindre lämpligt. Jag tycker det är olämpligt, för att inte säga oetiskt, att använda kakel, som kan hålla i 1000-tals år, utanpå träkontruktioner i våtutrymmen. Fukttätningarna håller bara en bråkdel av den tid som är rimlig. Jag tycker därför du gör helt rätt som väljer stenmaterial som bas för golv och väggar. Men du kan inte ha dubbla tätskikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.