Vi har en dörr mellan källartrappen och huset där jag skulle vilja sätta låsvred på båda sidor av dörren. Orsaken är att jag vill hindra katten från att kunna öppna dörren (vilket han annars gör genom att hoppa upp på handtaget). Eftersom det finns groventre från källaren vill jag att man skall kunna låsa upp dörren från båda håll. Kan man sätta låsvred på båda sidor av dörren? Vi har Hoppe lås.

Japp det går, har det på flera dörrar.
Behövs en speciell cylinder och en speciell kåpa.
Sedan får man välja varifrån det ska vara mera svårforcerat, blir en in och utsida.
Du får nog knalla till låssmeden så gör hen en cylinder.

Protte

Nus73
Ett alternativ kan vara att vrida dörrhandtaget 90 grader så att det pekar uppåt. Tror att katten får svårigheter att öppna då.
Linus

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Eller en amerikansk dörrknopp.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Eller en amerikansk dörrknopp.
Jag tycker det är en dålig ide om man någon gång måste utrymma så är knoppar värdelösa framförallt om dom är varma.
J JosefinN skrev:
Vi har en dörr mellan källartrappen och huset där jag skulle vilja sätta låsvred på båda sidor av dörren. Orsaken är att jag vill hindra katten från att kunna öppna dörren (vilket han annars gör genom att hoppa upp på handtaget). Eftersom det finns groventre från källaren vill jag att man skall kunna låsa upp dörren från båda håll. Kan man sätta låsvred på båda sidor av dörren? Vi har Hoppe lås.
Det är möjligt att ha vred från båda sidor.
Vad har du tänkt använda för låshus i dörren?
Antingen har man vanliga vred från båda sidor eller vredcylindrar, det är även möjligt att hadf vred på ena sidan och vredcylinder på den andra.
Nus73 Nus73 skrev:
Ett alternativ kan vara att vrida dörrhandtaget 90 grader så att det pekar uppåt. Tror att katten får svårigheter att öppna då.
En vanligt förekommande lösning för att hindra husdjur och mindre barn från att öppna dörrar.

Japp det går, har det på flera dörrar.
Behövs en speciell cylinder och en speciell kåpa.
Sedan får man välja varifrån det ska vara mera svårforcerat, blir en in och utsida.
Du får nog knalla till låssmeden så gör hen en cylinder.

Protte
Tack!
Varför blir det en in- och utsida? Det är i praktiken en innerdörr, så den behöver inte vara "säker" / kunna låsas eftersom vi har ytterdörr i groventren.

Skruvarna som håller "innercylindern" är åtkomliga.
Blir ju minst ett snäpp mera svårforcerat än att ha ett vred men inget jag skulle ha på utsidan på en entrédörr.

Protte

Skruvarna som håller "innercylindern" är åtkomliga.
Blir ju minst ett snäpp mera svårforcerat än att ha ett vred men inget jag skulle ha på utsidan på en entrédörr.
Det brukar man lösa genom att fästa skruvar från var sida.
J JosefinN skrev:
Tack!
Varför blir det en in- och utsida? Det är i praktiken en innerdörr, så den behöver inte vara "säker" / kunna låsas eftersom vi har ytterdörr i groventren.
Vad är det för låshus då det kan påverka vilken lösning som är möjlig då vanliga innerdörrslås inte är tänkta att användas så.
Vad sitter det i dörren idag?

1 123abc skrev:
Vad är det för låshus då det kan påverka vilken lösning som är möjlig då vanliga innerdörrslås inte är tänkta att användas så.
Vad sitter det i dörren idag?
Det är Hoppe innerdörrslåshus med handtag och nyckelhål, vet inte exakt modell.

• Gilla
JockeG
  • Laddar…
J JosefinN skrev:
Det är Hoppe innerdörrslåshus med handtag och nyckelhål, vet inte exakt modell.
Hoppe tillverkar beslag inte låshus.
Det kan vara så att du måste byta låshus för att uppnå önskad funktion med vred.
Det kanske är enklare att byta position på handtaget istället.
För att kunna föreslå en lösning med vred så måste jag veta vad som sitter i dörren idag.

1 123abc skrev:
Hoppe tillverkar beslag inte låshus.
Det kan vara så att du måste byta låshus för att uppnå önskad funktion med vred.
Det kanske är enklare att byta position på handtaget istället.
För att kunna föreslå en lösning med vred så måste jag veta vad som sitter i dörren idag.
Ah, sorry :D Det står NEMEF på själva låshuset.

J JosefinN skrev:
Ah, sorry :D Det står NEMEF på själva låshuset.
Säger mig inte mycket om vad det är för något, du kan inte ta lite bilder där dörrbeslagning och låshus syns?
Nemef tillverkar många sorters låshus men det öppnar även för att det kan vara med europa låscylinder och då är det en europa låscylinder med dubbelvred i rätta längder som krävs.

Igenkänning på det problemet! Vi har också en sådan katt, samt en hund som gärna utnyttjar en öppen dörr om tillfälle bjuds.

Om du har dörrlås motsvarande en vanlig ytterdörr så kan du ju ha vred på ena sidan och nyckeln permanent i på andra sidan.

Ett annat alternativ är att vända handtaget. Det går bara på ena sidan dock då det tar i dörrkarmen på motsatt sida som dörren öppnas åt i annat fall. Men den sidan går ju att sätta låsvredet åt.

En sista variant är en dörrstängare som är tillräckligt stark för att inte katten ska kunna öppna dörren.

• Gilla
Cerb
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Säger mig inte mycket om vad det är för något, du kan inte ta lite bilder där dörrbeslagning och låshus syns?
Nemef tillverkar många sorters låshus men det öppnar även för att det kan vara med europa låscylinder och då är det en europa låscylinder med dubbelvred i rätta längder som krävs.
Dörrvred och nyckelhål i metall på en dörr, omgivet av hushållsföremål och skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrhandtag i metall och motsvarande nyckelhål på en vit dörr, båda sidor ser likadana ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vred och nyckelhål ser likadana ut på båda sidor av dörren.

Det går att sätta vred från båda sidor.
Låser du ett kvarts varv eller ett helt varv 30grader?
Om du låser 360grader så brukar man rekommendera magnetiska vredcylindrar vilket inte fungerar från båda sidor utan då rekommenderar jag att du byter låshus till ett där du låser kvartsvarv istället som ASSA 565 eller motsvarande.
Om byter låshus och ska ha vred från båda sidor kanske ett självlåsande ASSA 560 är att föredra så slipper du låsa dörren var gång.

• Gilla
JosefinN
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.