Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har fel!

Jag förstår också att du är insyltad i branschen och tycker systemet att blåsa kunderna är OK.
Jag är inte i branschen men jag har kännedom om den. Vad är fel? Dom har inte blåst kunden dom har redovisat vad dom debiterat för och givit kunden rabatt (förutsätter att antal komponenter är rätt)
. Många företag har komponenter på lager för att minska tid för att hämta det innebär bundet kapital som ska räntas. Varför ska dom ge bort hela sin rabatt till en kund, dom tar den ekonomiska smällen om kunden inte betalar. VVS har bra rabatter andra inom bygg har det inte varför många idag låter kunden köpa materialet för att slippa ligga ute med pengar som inte ger något tillbaka.
Volvo säljer också sina bilar med rabatt till återförsäljarna ska återförsäljarna lämna bilen ´toll kunden för inköpspris?
 
  • Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Ser flera inlägg om hur snabbt och enkelt det är att byta. Jag fick en Nibe installerad nu i vintras till nästan fast pris. Hade tagit in flera offerter och de skilde inte mycket. I mitt fall var det ett helt tomt pannrum med slangarna från borrhålet utanför väggen. Eftersom det var fast pris så hade de ingen anledning att söla eller fuska. Jag blev förvånad över hur lång tid det tog. Två personer var där i 2-3 dagar i början och sedan dök "åldermannen" upp 4-6 halvdagar mellan andra jobb. Blev en massa rör som snirklar sig runt andra rör. Tror jag har 8-12 kranar för att stänga av olika delar av systemet osv.

Min poäng är att om de faktiskt byggt helt nytt "pannrum" med utjämningskärl, exapansionskärl all rördragning osv så skulle timmarna kunna stämma.
 
  • Wow
Elsamimmi och 1 till
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Jag är inte i branschen men jag har kännedom om den. Vad är fel? Dom har inte blåst kunden dom har redovisat vad dom debiterat för och givit kunden rabatt (förutsätter att antal komponenter är rätt)
. Många företag har komponenter på lager för att minska tid för att hämta det innebär bundet kapital som ska räntas. Varför ska dom ge bort hela sin rabatt till en kund, dom tar den ekonomiska smällen om kunden inte betalar. VVS har bra rabatter andra inom bygg har det inte varför många idag låter kunden köpa materialet för att slippa ligga ute med pengar som inte ger något tillbaka.
Volvo säljer också sina bilar med rabatt till återförsäljarna ska återförsäljarna lämna bilen ´toll kunden för inköpspris?

Ja jag håller helt med dig. jag ÄR i branchen. men hur menar du att han har fel.. han har ju sktivit ungefär som du fast mer kortfattat.?? Han skriver att handlar de på dahl så är det klart de använder deras prislista.ut mot kund vilket är helt rätt sedan vilken rabatt de själva har hos Dahl det har inte kunden med att göra. utan det är den rabatten som blir deras vinst på material. tyvärr är dt för många som jämför sina fakturor med vad det kostar att köpa delarna på nätet. och de priserna kan oftast inte en rörfirma hålla för de ligger under deras eget inköpspris.
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra, nu kom hantverkarförsvararen in också, Markarbetaren, som försvarar sina hantverkarkompisar oavsett vad de gjort eller i vilken disciplin de är verksamma inom.

Bra, med lite balans i tråden tycker jag. Någon som står upp för att denna firma gjort rätt även om denne inte har den minsta susning om vad de gjort. :D
Och nu kom forumets superexpert in med över 40,000 inlägg på byggahus! Härligt med folk som vet ALLT och kommenterar precis ALLT.

Jag förstår att med +40,000 inlägg så hinner man inte läsa ALLA meningar som skrivs i inläggen man citerar. Det var väl därför du missade att jag skrev att bilder hade varit önskvärt innan vi sågar det utförda arbetet och faktura!

Sitt nu inte framför byggahus hela dagen MikaelL, gå ut och få lite frisk luft!;)
 
  • Gilla
  • Älska
Harald Boye och 6 till
  • Laddar…
P perror skrev:
Ser flera inlägg om hur snabbt och enkelt det är att byta. Jag fick en Nibe installerad nu i vintras till nästan fast pris. Hade tagit in flera offerter och de skilde inte mycket. I mitt fall var det ett helt tomt pannrum med slangarna från borrhålet utanför väggen. Eftersom det var fast pris så hade de ingen anledning att söla eller fuska. Jag blev förvånad över hur lång tid det tog. Två personer var där i 2-3 dagar i början och sedan dök "åldermannen" upp 4-6 halvdagar mellan andra jobb. Blev en massa rör som snirklar sig runt andra rör. Tror jag har 8-12 kranar för att stänga av olika delar av systemet osv.

Min poäng är att om de faktiskt byggt helt nytt "pannrum" med utjämningskärl, exapansionskärl all rördragning osv så skulle timmarna kunna stämma.
Precis det jag försökt trycka på. Ser man på fakturan på både timmar och material åtgång så ser det ut som att de gjort mer än bara bytt pannan rakt av
 
  • Gilla
Tbr53 och 1 till
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Jag är inte i branschen men jag har kännedom om den. Vad är fel? Dom har inte blåst kunden dom har redovisat vad dom debiterat för och givit kunden rabatt (förutsätter att antal komponenter är rätt)
. Många företag har komponenter på lager för att minska tid för att hämta det innebär bundet kapital som ska räntas. Varför ska dom ge bort hela sin rabatt till en kund, dom tar den ekonomiska smällen om kunden inte betalar. VVS har bra rabatter andra inom bygg har det inte varför många idag låter kunden köpa materialet för att slippa ligga ute med pengar som inte ger något tillbaka.
Volvo säljer också sina bilar med rabatt till återförsäljarna ska återförsäljarna lämna bilen ´toll kunden för inköpspris?
Nej, de har inte givit kunden rabatt, det påstår de bara. De har ett rejält material påslag. De så kallade ”grossisterna” säger själva att deras prislista inte ska användas mot slutkund. När de handlar på debiterad tid är det rimligt att köra utan påslag. Men mer normalt är nog påslag i nivån 5-20% (bortsett från elektriker och rörkrökare )
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de har inte givit kunden rabatt, det påstår de bara. De har ett rejält material påslag. De så kallade ”grossisterna” säger själva att deras prislista inte ska användas mot slutkund. När de handlar på debiterad tid är det rimligt att köra utan påslag. Men mer normalt är nog påslag i nivån 5-20% (bortsett från elektriker och rörkrökare )
Nej dom har givit kunden rabatt på den inköpslista som ligger till grund för Dahls priser. Det är en handlare där dom som köper mycket och ofta får rabatt. VVS firman ligger också på egna lager vilket ska betalas. Att dom har egna grejer på hyllan är för att kunna göra jobb när återförsäljaren har stängt och dina rör kanske läcker.
Finns ingenting som säger att dom behöver lämna en enda krona i rabatt för det första. Om ditt krav är att du ska få handla komponenter av entreprenören till hans inköpspris så bör du nog nämna det före du vill ha jobbet gjort. Om kunden inte betalar vilket händer emellanåt var ska entreprenören betala kundens komponenter med....prispåslag på material ska täcka mer än bara inköpspriset.
 
2 man och 184 timmar !!!
Visst okej 2 man att bära ut/in tunga saker

Det är i det närmaste bedrägeri

En bekant har gjort ungefär detsamma som du, tror jag hörde siffran 121.000eller 123.000 totalt för det
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag tycker det är en fullt rimlig kostnad! Jag är ifs lekman, men har en hel del erfarenhet av ombyggnation och att anlita hantverkare.
(Jag har även gått på en del nitar med hantverkare som saltat räkningar)

Den förväntade kostnaden 20-30tkr är (om man uttrycker det snällt) orimlig
 
  • Haha
  • Wow
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M MickePlumber skrev:
PÅ vilket sätt har han fel?? motivera. Rörfirmor handlar via grossist och använder alltså deras prislista. vilken prislista skulle de annars använda. att jämföra priser på nätet ger inte alltid en rättvis bild. då nätbutiker offtast kan hålla betydligt lägre priser.
Jag handlar i huvudsak hos tre olika grossister, Solar, Elektroskandia och Malmbergs.
Det finns absolut inget alls självklart i att använda deras prislistor när jag debiterar kunden sen. PUNKT.

Detsamma gäller sliskiga rörkrökare, vare sig de insett det eller inte.
 
  • Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Tbr53 skrev:
Jag är inte i branschen men jag har kännedom om den. Vad är fel? Dom har inte blåst kunden dom har redovisat vad dom debiterat för och givit kunden rabatt (förutsätter att antal komponenter är rätt)
. Många företag har komponenter på lager för att minska tid för att hämta det innebär bundet kapital som ska räntas. Varför ska dom ge bort hela sin rabatt till en kund, dom tar den ekonomiska smällen om kunden inte betalar. VVS har bra rabatter andra inom bygg har det inte varför många idag låter kunden köpa materialet för att slippa ligga ute med pengar som inte ger något tillbaka.
Volvo säljer också sina bilar med rabatt till återförsäljarna ska återförsäljarna lämna bilen ´toll kunden för inköpspris?
Fattar ni inte vad ni svärtar ner branschen, som att vi inte redan har nog med problem.
Kan ni bara inte hålla tyst, eller sitta på kontoret och gnälla med likasinnade.

Jag är verksam mitt i hantverkarbranschen, men har gjort annat tidigare i mitt liv.
Hantverkarbranschen är riktigt riktigt jätteskum, det är lång väg kvar till något modernt som lirar med samtiden.
 
  • Gilla
-PC- och 18 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag handlar i huvudsak hos tre olika grossister, Solar, Elektroskandia och Malmbergs.
Det finns absolut inget alls självklart i att använda deras prislistor när jag debiterar kunden sen. PUNKT.

Detsamma gäller sliskiga rörkrökare, vare sig de insett det eller inte.
Nej givetvis är det ingen självklarhet att de skall använda grossisten prislista. men det är det vanligaste och de flesta faktureringsprogram hämtar hem prislistorna från Grossisterna. och jag anser inte att det skulle vara fel.
det är ju grossisten prislista som är utgångspunkt för hantverkarenspris hos dem sedan har hantverkaren ett avtal med en viss rabatt på olika delar på just grossistens prislista.
 
  • Gilla
Tbr53
  • Laddar…
Mikael_L
T Tbr53 skrev:
Nej dom har givit kunden rabatt på den inköpslista som ligger till grund för Dahls priser. Det är en handlare där dom som köper mycket och ofta får rabatt. VVS firman ligger också på egna lager vilket ska betalas. Att dom har egna grejer på hyllan är för att kunna göra jobb när återförsäljaren har stängt och dina rör kanske läcker.
Finns ingenting som säger att dom behöver lämna en enda krona i rabatt för det första. Om ditt krav är att du ska få handla komponenter av entreprenören till hans inköpspris så bör du nog nämna det före du vill ha jobbet gjort. Om kunden inte betalar vilket händer emellanåt var ska entreprenören betala kundens komponenter med....prispåslag på material ska täcka mer än bara inköpspriset.
Nej, nej. Fel igen.
Inte ens grossisterna själva ställer sig bakom modellen. De vet att det är konstigt och föråldrat och inte funkar i dag. Däremot är det inte lätt att ändra så där direkt.

Men jag ser år för år hur de sänker sina fantasibruttopriser och minskar rabatten i rabattbreven, det händer lite, men dock sakta. Det är många man måste vara vänner med, och då är det inte slutkonsumenten som är mest prioriterad.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N noone70 skrev:
Den förväntade kostnaden 20-30tkr är (om man uttrycker det snällt) orimlig
Varför är den orimlig?
Jag tycker ca 10 personer har skrivit vad det kostat för dem, och snittet verkar väl ha legat där någonstans.
Har Sveriges 10 billigaste värmepumpsinstallationer råkat komma med i denna tråd, helt osannolikt enligt mig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Nej dom har givit kunden rabatt på den inköpslista som ligger till grund för Dahls priser. Det är en handlare där dom som köper mycket och ofta får rabatt. VVS firman ligger också på egna lager vilket ska betalas. Att dom har egna grejer på hyllan är för att kunna göra jobb när återförsäljaren har stängt och dina rör kanske läcker.
Finns ingenting som säger att dom behöver lämna en enda krona i rabatt för det första. Om ditt krav är att du ska få handla komponenter av entreprenören till hans inköpspris så bör du nog nämna det före du vill ha jobbet gjort. Om kunden inte betalar vilket händer emellanåt var ska entreprenören betala kundens komponenter med....prispåslag på material ska täcka mer än bara inköpspriset.
Den prislistan du hänvisar till är en ren fantasiprislista. Det finns ingen som betalar de priserna, men än hantverkarnas blåsta kunder.
Det är inte priser dom kan användas som norm vid debitering. Tyvärr inser de hantverkare som tror det innan de hamnar i tinget. Så det är inte prövat rättsligt än. Det skulle jag gärna se att det görs.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.