A
F frasen_36 skrev:
Trams och helt OT dvs = troll
Jo jo. det får du tycka.
Säg mig vad är din mekaniska åsikt om denna robotklippare?
verkar vara ganska vanligt med defekt plastskiva till rotor bladen på RK 1000..
pro har ju en annan skiva.. Som du säkert vet.
 
A
RK låter för mycket. – Robomow
https://robomow.zendesk.com/hc/sv/articles/360019687499-RK-låter-för-mycket-

mycket bra start..

Annars så vet man ju om att robomow har rotorbladen väldigt nära kanten på kåpan och mista lilla skräp eller defekt där gör att det låter illa..
Så vänd upp och ner på maskinen och känn, ruska och titta efter skador eller skräp..
glöm inte att ruska i motoraxeln.. kan vara ett lager som är glappt..

trollet ut.. :cool:
 
Redigerat:
F
Maskintok skrev:
Jo jo. det får du tycka.
Säg mig vad är din mekaniska åsikt om denna robotklippare?
verkar vara ganska vanligt med defekt plastskiva till rotor bladen på RK 1000..
pro har ju en annan skiva.. Som du säkert vet.
"Mekanisk åsikt"???betyder det att glappa oavsett kunskap? Inget för mig. Det verkar du göra tillräckligt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
"Mekanisk åsikt"???betyder det att glappa oavsett kunskap? Inget för mig. Det verkar du göra tillräckligt.
Nä det är att tillföra vad som är oftast fel på vissa motorer eller produkter, och hur man lagar dessa eller felsöker dem.

Så om du inte tillför något över klipparen eller lösning själv, så är du lika mycket troll som du anklagar andra för att vara.
 
F
Maskintok skrev:
Nä det är att tillföra vad som är oftast fel på vissa motorer eller produkter, och hur man lagar dessa eller felsöker dem.

Så om du inte tillför något över klipparen eller lösning själv, så är du lika mycket troll som du anklagar andra för att vara.
Surt sa räven...
 
A
F frasen_36 skrev:
Surt sa räven...
:rofl::crysmile:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Grannarna verkar okunniga när det kommer till språk och teknik men verkar för övrigt vara trevliga och tillmötesgående.
Ja men lite hänsynslösa kanske.............
 
Du har betydligt större problem… din ”gräsmatta” behöver enorma mängder kärlek. Kämpa på

C Carcoza skrev:
Hej,
jag har ett (för mig) otroligt jobbigt problem med min grannes högljudda robotgräsklippare. De har en hyfsat nyinköpt Robomow RK-serien. Jag hörde redan hösten -20 att den väsnades rätt ordentligt men beslöt mig för att avvakta att ta kontakt eftersom klippsäsongen i princip var slut. Frampå vårkanten -21 körde vi alla igång våra robotgräsklippare, alla grannar på gatan har en. Då var ljudnivån betydligt högre och jag började fundera på rätt approach att kontakta grannen. Till saken hör att det är en nyinflyttad flyktingfamilj som inte talar svenska, det gör situationen lite svårare känner jag. Men jag tog iallafall mod till mig och skrev ett brev, på engelska, till familjen, knackade på och bad att få tala med dem. Beskrev mitt ärende och fick då till min förvåning veta att de varit i kontakt med Robomow just angående den höga ljudnivån/oväsendet. De fick veta att det var klippmotorn och kniven som behövde bytas. De ville dock att det skulle gå på garantin men när klipparen kört på något som gjort axeln i klippmotorn skev så går inte det på någon garanti utan man måste betala själv. Och beslöt då att det var helt ok att låta klipparen gå och oväsnas från kl 8 på morgonen till 20 på kvällen? 12 timmar av ... ja avgör själva, bifogar en video.

Jag erbjöd mig att titta på klipparen (är utbildad ingenjör) och se om jag kunde hjälpa till. Jag har själv haft en Robomow tidigare som gått sönder. Det visade sig att klippmotor och kniv från min gamla klippare passade perfekt. Allting frid och fröjd, grannens klippare fick nytt tyst liv. De ville betala för kniven och motorn men jag erbjöd mig att stå för detta eftersom jag i princip gjort vad som helst för att få tyst på eländet och för att motorn och kniven var begagnad. Jag erbjöd mig till och med att betala eventuell reparation för att få tyst.

Bara någon vecka efter detta så börjar jävelskapet föra oväsen igen!! Vet inte om grannen inte gått över sin gräsmatta för att kontrollera att klipparen kan gå fritt utan att köra i något. Känner inte att det riktigt är mitt ansvar att påminna att så måste man göra för att klipparen inte ska gå sönder. Blev så otroligt besviken eftersom jag i princip gett bort en klippmotor och en kniv (nypris runt 2000kr) helt i onödan :(

Vad ska jag som god granne göra? Knacka på igen och fråga vad som hänt och erbjuda mig att stå för ev kostnader IGEN? Kontakta kommunen och göra en anmälan om sanitär olägenhet (störande ljud)? Jag vill definitivt inte att grannsämjan ska bli toxisk utan jag vill bara få tyst utan att för den delen behöva betala allt själv.

Jag behöver tips och ideer om hur jag kan agera eftersom grannen själv inte verkar bry sig det minsta om oväsendet.[video]
C Carcoza skrev:
Hej,
jag har ett (för mig) otroligt jobbigt problem med min grannes högljudda robotgräsklippare. De har en hyfsat nyinköpt Robomow RK-serien. Jag hörde redan hösten -20 att den väsnades rätt ordentligt men beslöt mig för att avvakta att ta kontakt eftersom klippsäsongen i princip var slut. Frampå vårkanten -21 körde vi alla igång våra robotgräsklippare, alla grannar på gatan har en. Då var ljudnivån betydligt högre och jag började fundera på rätt approach att kontakta grannen. Till saken hör att det är en nyinflyttad flyktingfamilj som inte talar svenska, det gör situationen lite svårare känner jag. Men jag tog iallafall mod till mig och skrev ett brev, på engelska, till familjen, knackade på och bad att få tala med dem. Beskrev mitt ärende och fick då till min förvåning veta att de varit i kontakt med Robomow just angående den höga ljudnivån/oväsendet. De fick veta att det var klippmotorn och kniven som behövde bytas. De ville dock att det skulle gå på garantin men när klipparen kört på något som gjort axeln i klippmotorn skev så går inte det på någon garanti utan man måste betala själv. Och beslöt då att det var helt ok att låta klipparen gå och oväsnas från kl 8 på morgonen till 20 på kvällen? 12 timmar av ... ja avgör själva, bifogar en video.

Jag erbjöd mig att titta på klipparen (är utbildad ingenjör) och se om jag kunde hjälpa till. Jag har själv haft en Robomow tidigare som gått sönder. Det visade sig att klippmotor och kniv från min gamla klippare passade perfekt. Allting frid och fröjd, grannens klippare fick nytt tyst liv. De ville betala för kniven och motorn men jag erbjöd mig att stå för detta eftersom jag i princip gjort vad som helst för att få tyst på eländet och för att motorn och kniven var begagnad. Jag erbjöd mig till och med att betala eventuell reparation för att få tyst.

Bara någon vecka efter detta så börjar jävelskapet föra oväsen igen!! Vet inte om grannen inte gått över sin gräsmatta för att kontrollera att klipparen kan gå fritt utan att köra i något. Känner inte att det riktigt är mitt ansvar att påminna att så måste man göra för att klipparen inte ska gå sönder. Blev så otroligt besviken eftersom jag i princip gett bort en klippmotor och en kniv (nypris runt 2000kr) helt i onödan :(

Vad ska jag som god granne göra? Knacka på igen och fråga vad som hänt och erbjuda mig att stå för ev kostnader IGEN? Kontakta kommunen och göra en anmälan om sanitär olägenhet (störande ljud)? Jag vill definitivt inte att grannsämjan ska bli toxisk utan jag vill bara få tyst utan att för den delen behöva betala allt själv.

Jag behöver tips och ideer om hur jag kan agera eftersom grannen själv inte verkar bry sig det minsta om oväsendet.[video]
 
Hur stor gräsmatta har grannen egentligen? Att oljudet från maskinen är oacceptabel är alla överens om, men om man måste köra klipparen varje dag 8-22 så är klipparen förmodligen underdimensionerad för ytan eller så harvar den runt utan egentlig nytta. Kanske klipptiden kan begränsas till en ny maskin är på plats?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C Carcoza skrev:
Hej,
jag har ett (för mig) otroligt jobbigt problem med min grannes högljudda robotgräsklippare. De har en hyfsat nyinköpt Robomow RK-serien. Jag hörde redan hösten -20 att den väsnades rätt ordentligt men beslöt mig för att avvakta att ta kontakt eftersom klippsäsongen i princip var slut. Frampå vårkanten -21 körde vi alla igång våra robotgräsklippare, alla grannar på gatan har en. Då var ljudnivån betydligt högre och jag började fundera på rätt approach att kontakta grannen. Till saken hör att det är en nyinflyttad flyktingfamilj som inte talar svenska, det gör situationen lite svårare känner jag. Men jag tog iallafall mod till mig och skrev ett brev, på engelska, till familjen, knackade på och bad att få tala med dem. Beskrev mitt ärende och fick då till min förvåning veta att de varit i kontakt med Robomow just angående den höga ljudnivån/oväsendet. De fick veta att det var klippmotorn och kniven som behövde bytas. De ville dock att det skulle gå på garantin men när klipparen kört på något som gjort axeln i klippmotorn skev så går inte det på någon garanti utan man måste betala själv. Och beslöt då att det var helt ok att låta klipparen gå och oväsnas från kl 8 på morgonen till 20 på kvällen? 12 timmar av ... ja avgör själva, bifogar en video.

Jag erbjöd mig att titta på klipparen (är utbildad ingenjör) och se om jag kunde hjälpa till. Jag har själv haft en Robomow tidigare som gått sönder. Det visade sig att klippmotor och kniv från min gamla klippare passade perfekt. Allting frid och fröjd, grannens klippare fick nytt tyst liv. De ville betala för kniven och motorn men jag erbjöd mig att stå för detta eftersom jag i princip gjort vad som helst för att få tyst på eländet och för att motorn och kniven var begagnad. Jag erbjöd mig till och med att betala eventuell reparation för att få tyst.

Bara någon vecka efter detta så börjar jävelskapet föra oväsen igen!! Vet inte om grannen inte gått över sin gräsmatta för att kontrollera att klipparen kan gå fritt utan att köra i något. Känner inte att det riktigt är mitt ansvar att påminna att så måste man göra för att klipparen inte ska gå sönder. Blev så otroligt besviken eftersom jag i princip gett bort en klippmotor och en kniv (nypris runt 2000kr) helt i onödan :(

Vad ska jag som god granne göra? Knacka på igen och fråga vad som hänt och erbjuda mig att stå för ev kostnader IGEN? Kontakta kommunen och göra en anmälan om sanitär olägenhet (störande ljud)? Jag vill definitivt inte att grannsämjan ska bli toxisk utan jag vill bara få tyst utan att för den delen behöva betala allt själv.

Jag behöver tips och ideer om hur jag kan agera eftersom grannen själv inte verkar bry sig det minsta om oväsendet.[video]

Säg åt dem att de inte får använda klipparen pg a att den låter för högt och det stör.
 
  • Gilla
Carcoza och 3 till
  • Laddar…
C Carcoza skrev:
uhm, vad ska jag göra under tiden tycker du? Jag är sjukpensionär och bunden till hemmet så det här lyssnar jag på dag ut och dag in. Min mentala hälsa börjar svikta eftersom jag inte får en lugn stund under dagarna ...

Det kan ju ta veckor/månader innan klipparen stannar av sig självt.

Fruktansvärt hänsynslöst av grannen att låta den klipparen köra omkring och störa, normalt funtade skulle aldrig göra så mot sina grannar.
 
  • Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
Satan vad den låter. Jag vågar påstå att en normal ägare hade lagat/skrotat skiten direkt, med eller utan språkbarriär.

Skicka in filmen till miljöförvaltningen eller liknande?
 
  • Gilla
Carcoza och 2 till
  • Laddar…
C Carcoza skrev:
….

Jag behöver tips och ideer om hur jag kan agera eftersom grannen själv inte verkar bry sig det minsta om oväsendet.[video]
Händer samma sak med min emellanåt, brukar kunna bli rätt bra om man tar bort kniven (och ev motorn)och knackar till axeln med en lämplig hammare. Är lite trickigt att se från vilken sida man ska knacka för det behövs inte ngn större skevhet för att ljudet ska uppstå. Gräsklipparna är utmärkta annars men detta är tyvärr en stor svaghet hos dom.
 
Vilket oväsen! Jag tycker du ska förklara för grannen att det inte är tillfredsställande att deras klippare - trots reparation- väsnas så mycket. Om det inte går att reklamera den, så be grannen prata med försäkringsbolaget. Vill bolaget ha bevis, kan han få din video att skicka in.
 
A
inte mycket till bevis det där...
Man ser inte klipparen.
Så man skulle kunna hävda att det är va som helst som låter..
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.