H Huzzbutt skrev:
Menar herrn att staten skjuter till skattemedel till LKAB för att LKAB sedan ska flytta på hus?
Staten ger och staten tar. Om dessa pengar finns i LKAB:s kista eller om staten behöver skjuta till pengar spelar mindre roll. Det är våra pengar likt förbaskat och räcker inte statens pengar så får skattsedeln hjälpa till. Även om pengarna räcker så kommer skattsedeln användas för att fylla på kistan.

Visst vore det en intressant tanke om vi alla fick ta del av statens alla företags utdelningar via skattsedeln för att sedan betala tillbaks allt och lite till. :rofl:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
Z ZipLock skrev:
Åtta månader borde vara april 2022. Kommer inte regeringen få detta i knät lagom till nästa valrörelse?
Cementa har tillstånd att bryta en viss mängd kalk fram till 31 oktober. 31 oktober kommer de inte ha hunnit bryta allt detta, utan det finns kvar för 8 månaders brytning till, så det är 8 månader från 1 november, inte från idag. Det innebär dock fortfarande att detta kommer finnas med vid valrörelsen.
 
Fairlane
Maskintok skrev:
Men det är egentligen ovidkommande..
:thinking:
för LKAB måste fortfarande hållas juridiskt ansvariga för att ha skapat denna situation..
Annars betalar de av fri vilja, ej av tvång.
Eller hur?
Om jag kör för fort och blir stoppad av polisen så har jag två val, antingen godtar jag och skriver på eller så går det till rätten där jag troligen kommer dömas till att betala böterna. Dvs i ena fallet så betalar jag frivilligt, i det andra av tvång?
Är man medveten om att man faktiskt kört för fort så tycker jag det är rimligt att man tar sitt straff och skriver på direkt. Håller man inte med däremot så tar man det till domstol. Det är väl det som LKAB gjort? Även om det inte är en brottsmål eller trafikmål, man är medveten om att brytningen påverkar marken och man väljer därför att betala för flytt. Frivilligt eller av tvång är rätt ointressant, det som är intressant är om man måste betala för de skador man åsamkar eller inte, vare sig man är ett privat bolag eller ett statligt bolag.

I övrigt tycker jag jämförelsen mellan LKAB och Cementa är rätt ointressant.
 
  • Gilla
Bengt-re
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Om jag kör för fort och blir stoppad av polisen så har jag två val, antingen godtar jag och skriver på eller så går det till rätten där jag troligen kommer dömas till att betala böterna. Dvs i ena fallet så betalar jag frivilligt, i det andra av tvång?
Är man medveten om att man faktiskt kört för fort så tycker jag det är rimligt att man tar sitt straff och skriver på direkt. Håller man inte med däremot så tar man det till domstol. Det är väl det som LKAB gjort? Även om det inte är en brottsmål eller trafikmål, man är medveten om att brytningen påverkar marken och man väljer därför att betala för flytt. Frivilligt eller av tvång är rätt ointressant, det som är intressant är om man måste betala för de skador man åsamkar eller inte, vare sig man är ett privat bolag eller ett statligt bolag.

I övrigt tycker jag jämförelsen mellan LKAB och Cementa är rätt ointressant.
Nu var det inte jag som drog igång den.
Men nä du har 2 alternativ 1 val.
oavsett så har du gjort något som man har bevis på att du utfört och då kan man straffa dig, men om man inget har alls så kan inte staten begära att LKAB ska betala för allt och detta genom tvång.
Där är det jag sätter mig emot, inte att de betalar eller det frivilligt utan att som du skrev blev tvingade till detta, av vad då, och varför då?
Jag kan inte hitta något som styrker detta, bara att LKAB valt att frivilligt betala för denna flytt av staden, men inte för att de begått miljöbrott eller varit ansvariga för att staden måste flyttas..
 
Fairlane
Maskintok skrev:
Jag kan inte hitta något som styrker detta, bara att LKAB valt att frivilligt betala för denna flytt av staden, men inte för att de begått miljöbrott eller varit ansvariga för att staden måste flyttas..
Miljöbrott har jag aldrig påstått.
Vill du ha bevis för att de är ansvariga för att staden måste flyttas så kanske detta duger: länk
Länken är på lkab.com och man skriver:
På grund av gruvans påverkan på marken i Kirunas nuvarande centrum planeras kyrkan att flyttas till nya Kiruna centrum omkring år 2025-2026.


Eller den här sidan (också på lkab.com): länk
Där står det:
Det är ungefär en tredjedel av samhället som påverkas av gruvbrytningen, varav hela centrumkärnan är en del.

Det är inte domstolsbeslut, men tydligen anser lkab själva att gruvdriften gör att staden måste flytta.
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Miljöbrott har jag aldrig påstått.
Vill du ha bevis för att de är ansvariga för att staden måste flyttas så kanske detta duger: länk
Länken är på lkab.com och man skriver:
På grund av gruvans påverkan på marken i Kirunas nuvarande centrum planeras kyrkan att flyttas till nya Kiruna centrum omkring år 2025-2026.


Eller den här sidan (också på lkab.com): länk
Där står det:
Det är ungefär en tredjedel av samhället som påverkas av gruvbrytningen, varav hela centrumkärnan är en del.

Det är inte domstolsbeslut, men tydligen anser lkab själva att gruvdriften gör att staden måste flytta.
Partsinlaga :rofl:
Jo då det duger fint eftersom vi inte diskuterar den biten.
men då är det som jag skrivit hela tiden, på frivillig basis. inte tvång. ;)(y)
 
F
Maskintok skrev:
Skulle gärna vilja läsa mer om detta, men hittar inget alls..
Har du någon länk eller information?
Tyvärr inte, jag har fått informationen av en kompis vars släkting tydligen var drabbad.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Tyvärr inte, jag har fått informationen av en kompis vars släkting tydligen var drabbad.
Okej, då får jag leta vidare..
För det är intressant, riktigt intressant. (y)
 
F
Maskintok skrev:
klart att de gör.
De tar ut vinsten från LKAB.
Och de ger LKAB finansiering.. ;)
Vänta lite nu, LKAB är ett företag, jag tror inte ägarna skjuter till och betalar för detta utan det är finansierat av LKAB. Det gnager naturligtvis på vinsten och ger mindre utdelning till ägarna men att säga att det är skattemedel som betalar är inte korrekt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Vänta lite nu, LKAB är ett företag, jag tror inte ägarna skjuter till och betalar för detta utan det är finansierat av LKAB.
som får sina pengar till detta från?
 
F
Maskintok skrev:
som får sina pengar till detta från?
som får sina pengar genom att sälja järnmalm. Det är som sagt ingen förlustverksamhet.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
kimse944 och 3 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Du måste ju påvisa ett företag att det är deras verksamhet som gjort att staden sjunker.
Det behöver inte Fairlane påvisa. LKAB har tagit på sig ansvaret för att staden måste flyttas och betalar för det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det behöver inte Fairlane påvisa. LKAB har tagit på sig ansvaret för att staden måste flyttas och betalar för det.
Nä det skulle stå DÅ... Men det tyckte visst inte telefonen.
 
P
Maskintok skrev:
för LKAB måste fortfarande hållas juridiskt ansvariga för att ha skapat denna situation..
Annars betalar de av fri vilja, ej av tvång.
Eller hur?
LKAB har tvingats av omständigheterna att bekosta en flytt. Alternativet hade varit att lägga ner malmbrytningen, och det är inte ett alternativ.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.