20 144 läst · 40 svar
20k läst
40 svar
Bygga hus i en grotta eller under mark?
Administrator
· Skåne
· 7 832 inlägg
Om du ska använda det som permanent bostad skulle jag tro. Ska du dra in el och vatten?
Om det behövs bygglov för en byggnad på platsen så krävs det bygglov även om den är helt under mark. Definitionen på byggnad: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/nybyggnad/#h2EddieHansson skrev:
E Eld skrev:
Ja det var ju synd. Men ganska givet.
Kolla Colin Furzes videos. Han nämner en helt del.
Det absolut viktigaste är att Containers under jord är fruktansvärt farligt och en generellt dålig idé.
(Containers rä dåliga byggmaterial generellt här uppe i norden)
Bygg först och begrav sen! Enklaste sättet att skapa ett underjordiskt utrymme är att mura ovan jord - exempelvis i slänt - och i efterhand begrava den färdiga konstruktionen under fyllnadsmassor. Då slipper man bergborrarens klassiska risker med sprickor, lerfickor och grundvattenläckor. Dränering, isolering och ventilering ... allt blir lättare att hantera med en sådan rakt igenom beräknad konstruktion.
Just det , hade jag glömt... (Faktiskt varit där!) Det jag tänkte på var Spanien, iaf runt Almería. Där finns det en hel massa folk som har hus i grottor.Pasjostrom skrev:
Temperaturmässigt mycket behagligt, jämn och i stort sett konstant temperatur inomhus året runt. Och när folk behöver ett rum till så gräver de lite till bara... Känner en som bor i ett sådant hus. Från början var det bara ett rum, nu vill jag minnas att de är uppe i något tiotal rum...
En viktig skillnad är årsmedeltemperaturen i Almeria och Cober Peedy jämfört med Sverige. I Sverige blir den jämna temperaturen som i ett kylskåp ungefär.M MiaFiaLotta skrev:Just det , hade jag glömt... (Faktiskt varit där!) Det jag tänkte på var Spanien, iaf runt Almería. Där finns det en hel massa folk som har hus i grottor.
Temperaturmässigt mycket behagligt, jämn och i stort sett konstant temperatur inomhus året runt. Och när folk behöver ett rum till så gräver de lite till bara... Känner en som bor i ett sådant hus. Från början var det bara ett rum, nu vill jag minnas att de är uppe i något tiotal rum...
När jag en gång frågade stadsbyggnadskontoret om det krävdes bygglov för jordkällare så fick jag den kortfattade och förenklade förklaringen att det är en byggnad om det är ståhöjd inne.EddieHansson skrev:
Självbyggare
· Täby
· 58 inlägg
Gräva ur, gjuta platta, stoppa ner containers, gjuta igen. Inkl fixat allt med ventilation, dränering runt om o ingång osv. Görbart absolut
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 647 inlägg
Har själv kollat på samma sak, men i utlandet.. ville nyttja både markens ”kyla” och värme.. det är vanligt i vissa delar av världen att bygga delvis under mark/i berg..EddieHansson skrev:
Det är svalt på sommaren.. ligger skyddat för sandstormar osv..
Sedan får man ju försöka hitta nån mittenväg om man vill ha utsikt/naturligt ljus oxå..
Intressant är det