Visst men har du avstånd förlorar du massor pga ohms lag...
Nu överdriver jag ju en hel del men när man transporterar ström till europa dvs danmark finland litauen polen och tyskland har man kabel som med DC som är i 300K volt för att inte mista så mycket effekt...
Nu tänkte jag inte låta mina batterier stå i Tyskland, så jag klarar mig väl med lite lägre spänning.
Har man typ max en meter kabel i 35mm2 och kör 100A i den så blir spänningsfallet 0,2 volt.
Inte superhemskt, men inte perfekt heller, det blir ca 1,5%, där varje procent räknas.
Även växelriktaren vill ju helst ha full spänning in.
Denna räkneövning visar ju på problemet, har man t.ex. 5 meter av den grova 35mm2 kabeln, så blir spänningsfallet en hel volt.
Och drar man 200A (ungefär 2000W vid 12V) så blir det 2 hela volt, och växelriktaren slår prompt av för underspänning.
Så det viktigaste är att ha så kort avstånd som möjligt mellan batteri(er) och växelriktare, inget är mer viktigt i designen än detta.