maah maah skrev:
Kämpa på, det tar lika lång tid att spackla, slipa och måla som det tar att bygga huset.
Så lång tid hoppas jag inte det tar, då blir det inflyttning till påsk:crysmile:
 
Hej!

Förra veckan jobbade jag mycket men har fått gjort en del sen sist ändå.:) Insidan tror jag nu är färdig vad det gäller spackel och slipning. Och utsidan har fått mer färg, övervåningen är helt klar och bottenvåningen ska jag gå över foder och salningar en gång till.:)

Idag har jag varit på Ikea och hämtat hem lite stommar till köket så det tänkte jag försöka få upp nu det närmaste. Jag har gått på tre veckors semester nu så det finns lite mer tid att lägga på bygget.:)

Inomhusbyggarbetsplats med spacklade gipsskivor, öppen takkonstruktion och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsrum med väggar förberedda för målning, spackel synligt, och oavslutad takinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad rumsvägg klar med spackling och slipning, täckt fönster, elinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under renovering med byggnadsställningar och nästan färdigmålad övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett hus under renovering med ställningar runtom och nymålade ytor mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett hus under renovering med ställningar runt fasaden och nymålad övervåning mot en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålat hus under renovering med ställningar runtom, taket färdigt och färgarbete pågår på bottenvåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Heij83
Snyggt!
Glöm inte att även ha lite semester
 
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Snyggt!
Glöm inte att även ha lite semester
Med kids så är det semester att få säga till sin fru att jag jobbar lite med huset nu, kan du sysselsätta barnen? för att inte tala om när man får gå tillbaka till jobbet och vila upp sig inför nästa semester :)
 
  • Gilla
swe.jocke och 5 till
  • Laddar…
Att bygga på sitt hus är semester :love:
 
  • Gilla
cmb och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag roat mig med att skruva kök.:)

Renoveringsarbete i kök med ouppbyggda väggar och markerade platser för skåp samt verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med nyinstallerade underskåp och väggskåp, och väggar förberedda för ytterligare installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående installation av vita köksskåp utan dörrar i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett pågående köksinstallation med vita skåp och verktyg i ett ombyggnadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett pågående köksbygge med omonterade skåpstommar och överskåp i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt, outfört kök med vitvaruhål och omonterade skåpstommar synliga, takbjälkar ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det saknas ett högskåp till ugn som inte fanns i lager och så funderar jag lite på hur jag ska göra med kyl/frys till höger. Hade tänkt fristående fast med täcksidor runt och emellan med överskåp ovanför. Men då blir jag låst till kyl/frys på max 178cm, de flesta ligger på runt 185cm. Alternativet är inbyggda, lite dyrare men samtidigt kanske mer stilrent..? Att det blir lite mindre plats i gör inte så mycket eftersom jag kommer ha fullstor kyl och frys i garaget vägg i vägg.

//Fredrik
 
  • Gilla
albin715
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Hej!

Idag har jag roat mig med att skruva kök.:)

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Det saknas ett högskåp till ugn som inte fanns i lager och så funderar jag lite på hur jag ska göra med kyl/frys till höger. Hade tänkt fristående fast med täcksidor runt och emellan med överskåp ovanför. Men då blir jag låst till kyl/frys på max 178cm, de flesta ligger på runt 185cm. Alternativet är inbyggda, lite dyrare men samtidigt kanske mer stilrent..? Att det blir lite mindre plats i gör inte så mycket eftersom jag kommer ha fullstor kyl och frys i garaget vägg i vägg.

//Fredrik
Jag hade satt taket innan jag monterat köket. Även målat allt som ska målas :)
 
  • Gilla
Willewonka och 9 till
  • Laddar…
S
F Fredrik7865 skrev:
Med kids så är det semester att få säga till sin fru att jag jobbar lite med huset nu, kan du sysselsätta barnen? för att inte tala om när man får gå tillbaka till jobbet och vila upp sig inför nästa semester :)
Frun kanske också behöver semester… ;)
 
  • Gilla
cmb och 1 till
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag hade satt taket innan jag monterat köket. Även målat allt som ska målas :)
Ja verkligen. Tror någon är sugen på att komma framåt förbi målningen… :rofl:
 
  • Gilla
Oskaj
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Hej!

Idag har jag roat mig med att skruva kök.:)

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Det saknas ett högskåp till ugn som inte fanns i lager och så funderar jag lite på hur jag ska göra med kyl/frys till höger. Hade tänkt fristående fast med täcksidor runt och emellan med överskåp ovanför. Men då blir jag låst till kyl/frys på max 178cm, de flesta ligger på runt 185cm. Alternativet är inbyggda, lite dyrare men samtidigt kanske mer stilrent..? Att det blir lite mindre plats i gör inte så mycket eftersom jag kommer ha fullstor kyl och frys i garaget vägg i vägg.

//Fredrik
Är det Ikea med 220 cm högskåp? Isåfall med 8 cm sockel och 40 cm överskåp ovanför kyl och frys så bör du ha 188 cm
 
S sinuslinus skrev:
Frun kanske också behöver semester… ;)
Hon får också fixa på huset precis så mycket som hon vill :)
 
Jag aktar mig i alla fall från inbyggda kyl / frys.
Sätt en ventilation under överskåpen som du kan ändra om du byter kyl / frys.

//AA
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag hade satt taket innan jag monterat köket. Även målat allt som ska målas :)
S sinuslinus skrev:
Ja verkligen. Tror någon är sugen på att komma framåt förbi målningen… :rofl:
Jag är helt med på vad du menar:p Det kommer ske lite parallellt med köket, jag ville hänga upp skåp nu så jag kan se hur det kommer bli och ifall jag har tänkt rätt osv. De kommer inte skruvas fast med täcksidor än. Lättare att ändra något nu när tapet osv inte är på plats. Överskåpen kommer byggas in och få taklist så det blir inget tak över skåpen.
D djanlov skrev:
Är det Ikea med 220 cm högskåp? Isåfall med 8 cm sockel och 40 cm överskåp ovanför kyl och frys så bör du ha 188 cm
Ja i normala fall så stämmer det, inte hos mig dock. Jag ska ha en täcksida även under alla skåp och då även under kyl och frys som dessa står på. Jag har även höjt alla skåp ett par centimeter för att få bättre arbetshöjd.
S saiter skrev:
Jag aktar mig i alla fall från inbyggda kyl / frys.
Sätt en ventilation under överskåpen som du kan ändra om du byter kyl / frys.

//AA
Ja just nu lutar det åt att kapa 40-överskåpen till 30cm och då får jag ca 188cm så då får det bli någon täcklist på ett par centimeter med ventilation.

Tack för era åsikter.:)

//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Om du ska ha täckskiva under kyl/frys också så hade jag kört på inbyggt. Kan inte se i mitt huvud hur du kan få det snyggt med synliga upphöjda.

Får upp en bild på typ kolonilott i huvudet men det känns inte som om det är det du eftersträvar :crysmile:
 
  • Gilla
Isak90 och 1 till
  • Laddar…
S
200-250 kvadratcentimeter ventilationsöppning brukar kyl och frys kräva. Det brukar då bli 3,5-4 cm ventilationsöpningar.
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.