Jag har funderat ett tag på detta och googlat lite men har inte sett någon annan med så lågt sittande eluttag som mig någonstans hehe.
Vilka golvlister blir snyggast till dessa eluttag? Vi kommer ha rätt stora taklister för att dölja de där kablarna som är dragna i taket så jag tänker mig att golvlisterna inte kan vara allt för låga om det ska matcha?
Kan man ha lister som är mellan 10-15 cm höga och bara såga ur för eluttagen eller kommer det se helt knäppt ut?
Alternativt ha ca 5 cm höga lister som kryper under eluttagen men kommer inte detta se fjuttigt ut?
Det går inte att flytta på eluttagen så enkelt heller för det är betong överallt och har typ 243 eluttag i lägenheten så känns för bökigt.
Tacksam för input.
Vilka golvlister blir snyggast till dessa eluttag? Vi kommer ha rätt stora taklister för att dölja de där kablarna som är dragna i taket så jag tänker mig att golvlisterna inte kan vara allt för låga om det ska matcha?
Kan man ha lister som är mellan 10-15 cm höga och bara såga ur för eluttagen eller kommer det se helt knäppt ut?
Alternativt ha ca 5 cm höga lister som kryper under eluttagen men kommer inte detta se fjuttigt ut?
Det går inte att flytta på eluttagen så enkelt heller för det är betong överallt och har typ 243 eluttag i lägenheten så känns för bökigt.
Tacksam för input.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 355 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 355 inlägg
12x43 är en standardstorlek på vanliga släta socklar om du vill komma undan riktigt enkelt.
Men jag tror absolut det går bra att jacka ur sålänge sockeln är minst lite lägre än uttagen, det är då så jag hade gjort fast troligtvis med 69mm eller 95mm.
Men jag tror absolut det går bra att jacka ur sålänge sockeln är minst lite lägre än uttagen, det är då så jag hade gjort fast troligtvis med 69mm eller 95mm.
Redigerat:
Okej, ja jacka ur känns nog mest rimligt. Gäller bara att hitta de lister som det blir snyggast att göra det med, som passar eluttagen. Jag var först inne på att hitta lister som är lika höga som eluttagen men har märkt att det inte verkar finnas så många som är ca 15 cm höga till rimligt pris.Rickard.ag skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 355 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 355 inlägg
Jag tror det blir väldigt svårt att jacka ur snyggt om listerna är exakt lika höga. Vill du h så höga skulle jag nog fundera på att göra någon diy variant som är högre än uttagen. Det har varit/är rätt inne så det finns säkert 1000 olika varianter att ta inspiration från på nätet, här är bara första googlelänken för att visa idéen.
https://www.google.com/amp/s/villornashemligheter.com/2019/03/30/hur-du-bygger-hog-sockel-sjalv/amp/
https://www.google.com/amp/s/villornashemligheter.com/2019/03/30/hur-du-bygger-hog-sockel-sjalv/amp/
Håller med Rickard.ag om att jacka ur ser konstigt ut och att istället satsa på högre varianter. Sätt en tunn 4 mm MDF på väggen, avsluta uppe med en enkel profilerad list och sätt en 5 cm profil nere. På så sätt kan du ”bygga” en egen lagom profilerad list till ett lågt pris. Höga lister är dyra, profilerad hela vägen och onödigt tjocka.Rickard.ag skrev:Jag tror det blir väldigt svårt att jacka ur snyggt om listerna är exakt lika höga. Vill du h så höga skulle jag nog fundera på att göra någon diy variant som är högre än uttagen. Det har varit/är rätt inne så det finns säkert 1000 olika varianter att ta inspiration från på nätet, här är bara första googlelänken för att visa idéen.
[länk]
Huset är byggt 57, satt sådana låga bruna lister där innan (bifogar en bild hur det såg ut för skojs skull). Man kanske kan börja med att sätta låga lister för att täppa till glipan mellan golv och vägg och känna efter lite och sen bygga på med högre lister i efterhand. Kanske skulle ha sparat listerna som satt innan...J Johan456 skrev:
Ja, du har nog rätt... Tycker också att det är snyggt med höga lister men har nog tänkt att takhöjden här är för låg för att ha det (2,5 m). Men man behöver ju inte ha 40 cm höga, 20-30 kanske räcker isf?!Rickard.ag skrev:Jag tror det blir väldigt svårt att jacka ur snyggt om listerna är exakt lika höga. Vill du h så höga skulle jag nog fundera på att göra någon diy variant som är högre än uttagen. Det har varit/är rätt inne så det finns säkert 1000 olika varianter att ta inspiration från på nätet, här är bara första googlelänken för att visa idéen.
[länk]
Intressant idé. Billiga smarta alternativ gillar vi Vad tror du om att först sätta listen nedtill och sen bygga på med mdf och profilerad list i efterhand?OlssoniVallby skrev:Håller med Rickard.ag om att jacka ur ser konstigt ut och att istället satsa på högre varianter. Sätt en tunn 4 mm MDF på väggen, avsluta uppe med en enkel profilerad list och sätt en 5 cm profil nere. På så sätt kan du ”bygga” en egen lagom profilerad list till ett lågt pris. Höga lister är dyra, profilerad hela vägen och onödigt tjocka.
Det kan man så klart, men då får man en skarv som blir svår att få snygg mellan list och MDF. Lättare att sätta MDF först och sedan lister. Dock spar man med den idéen lite tjocklek längst ner, eftersom listen inte behöver sitta innanför MDF:en.carolinutane skrev:
Både MDF och övre och undre list kan monteras med bara sättlim. Möjligen några småspik. Spackla och sätt latexfog i fogarna.
Montera sedan tillbaka uttagen med förhöjningsringar på några millimeter (motsvarande MDF:ens tjocklek). Vill man undvika att totalhöjden blir för hög, kan man som någon förslog vända uttagen 90 grader. Men helst inte…