C crazytok skrev:
Och så i med lite mer makadam! Blev ca 20cm till slut…. Markerade ut mitten och slog ner en stolpe till rätt nivå med hjälp av laser.
[bild]

Som jag sedan skruvade fast en bräda 45x90 med ett fasttejpat vattenpass ovanpå. Efter att jag sedan lagt på stenmjöl så kunde jag helt ”enkelt” rotera runt brädan och skrapa i våg.
[bild]

La två stolpar för att kunna dra upp och ner paddan själv.
[bild]

Sedan i med isolering som jag tejpade med silvertejp i alla skarvar, sedan en skummatta ovanpå som också tejpades i skarvarna.
[bild]

Äntligen dags att montera poolen!!!
[bild] [bild]

Satte skumvallar som jag också tejpade i alla skarvar.
[bild]

Till sist montera liner och påbörja fylla vatten! :D Vilken känsla, äntligen ”snart” i mål…. Bara lite kvar! :crysmile:
[bild] [bild] [bild]

Har nu fyllt 50cm, så nu skall arbetet med att återfylla påbörjas! Torrblandad cement, usch vilket jobb det kommer bli… både att bära och få hem alla säckar med cement, sand och hyra tombola osv…. Men men, bara att bita ihop! Nu är det dock fullspäckat schema framöver så frågan är när tyskan jag skall hinna fortsätta? :thinking:

Fortsättning följer….
Jag fick grus tippat på presenningar längs med min pool, köpte några säckar cement, vände ned med en spade bland gruset och välte i alltihop. Enklare än att köra med blandare.
 
  • Gilla
MrBugge och 2 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag fick grus tippat på presenningar längs med min pool, köpte några säckar cement, vände ned med en spade bland gruset och välte i alltihop. Enklare än att köra med blandare.
Hade jag kunnat komma åt att tippa grus vid kanten av poolen lovar jag att jag hade tagit in en grävmaskin istället för att handgräva! :p
Men vissa har det bra! (y):cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Dan M och 1 till
  • Laddar…
Skulle vara spännande att få se det färdiga resultatet. Imponerande projekt!
 
elpaco elpaco skrev:
Om man vill blanda betong, eller vad ni nu tänker ha i, så rekommenderar jag _verkligen_ att man hyr tvångsblandare istället för tombola. Samma pris, mycket smidigare, blandar fortare, sölar mindre, blandar mer. Jag och två polare hade en 300-liters och blandade 4 kbm betong, kärrade och planerade ut, på 4 timmar.
Bra tips! Skall kolla på detta, men jag undrar om det verkligen är nödvändigt alls med maskinblandare just eftersom allt skall torrblandas och det inte skall tillsättas vatten….

Överväger starkt just nu att bara skotta grus i skottkärran och därefter tillsätta cement, sedan vända med spaden ett par ggr och sen bara hälla ner det i hålet!
 
F Fru Uggla skrev:
Skulle vara spännande att få se det färdiga resultatet. Imponerande projekt!
Det tycker jag med…. :D Tyvärr kommer altanen, paviljong osv runtom inte byggas förns nästa år. :(
 
  • Gilla
KarlssonMedK
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Bra tips! Skall kolla på detta, men jag undrar om det verkligen är nödvändigt alls med maskinblandare just eftersom allt skall torrblandas och det inte skall tillsättas vatten….

Överväger starkt just nu att bara skotta grus i skottkärran och därefter tillsätta cement, sedan vända med spaden ett par ggr och sen bara hälla ner det i hålet!
Jag ”blandade” genom att skyffla ner i rullebören och rota runt innan jag tippa ner det i hålrummet. Kanske inte by the book men fick tipset av vänner och deras pool/mark håller dig bra
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Ytterligare en fråga, gällande värmepumpen.

Jag har lite problem att hitta en bra placering på denna. Jag har som jag ser det två val. Vilket är bäst?

Alt1.
Precis bredvid poolen vid trädäcket där man kommer sitta och sola. Fördel är att det inte behövs en lång slang och det blir en enklare installation. Nackdelen är väl att man kommer störas av pumpen när man ligger o solar? Avstånd till pool ca 3meter.

Alt2.
Ca 10meter längre bort än ovan förslag. Fördel är att man förhoppningsvis inte störs lika mycket, nackdel är dock att den kommer hamna mer eller mindre utanför sovrumsfönstret. Men den kommer stå bakom ett staket vänt ut mot skogen till. Dock tänker jag att man kanske ändå inte har värmepumpen igång på kvällen/natten, eller ska den gå dygnet runt? Lite bökigare installation, men inte mycket. Längre slang, ca 13meter från poolen.

Vilket av ovanstående alternativ hade ni valt?
Alternativ 1 alla dar i veckan. Den för inget speciellt liv så ingen fara. Gör en låda över den och limma frigolit invändig så blir det alldeles tyst. Gör lika med cirkulationspumpen också så blir det tyst från den också. Montera gärna dessa grejer med gummi bussningar så fortplantar sig inga vibrationer heller. LYCKA TILL Å BRA JOBBAT!
 
T TePes El & Allservice skrev:
Alternativ 1 alla dar i veckan. Den för inget speciellt liv så ingen fara. Gör en låda över den och limma frigolit invändig så blir det alldeles tyst. Gör lika med cirkulationspumpen också så blir det tyst från den också. Montera gärna dessa grejer med gummi bussningar så fortplantar sig inga vibrationer heller. LYCKA TILL Å BRA JOBBAT!
va!? Bygga in värmepumpen, nej det är väl ingen bra idé. Cirkulationspumpen går bra att bygga in men en lvp behöver stå hyfsat fritt.
 
F
O olofh skrev:
va!? Bygga in värmepumpen, nej det är väl ingen bra idé. Cirkulationspumpen går bra att bygga in men en lvp behöver stå hyfsat fritt.
lvp behöver luft för inlopp och utlopp och dessa kan gärna vara separerade med väggar för att undvika recirkulation men att ställa den i kanten under en altan är inget problem. Det viktiga är att man släpper iväg den kalla luften.
 
O olofh skrev:
va!? Bygga in värmepumpen, nej det är väl ingen bra idé. Cirkulationspumpen går bra att bygga in men en lvp behöver stå hyfsat fritt.
Du skall bygga som en låda över både lvp med luftintaget öppet.lika med cirkulionspumpen också,.... skär ut för vattenrören bara
 
  • Gilla
freant74
  • Laddar…
T TePes El & Allservice skrev:
Du skall bygga som en låda över både lvp med luftintaget öppet.lika med cirkulionspumpen också,.... skär ut för vattenrören bara
Öppet på både fram och baksida är nog att föredra, men det kanske är så du menar!? ;)(y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Öppet på både fram och baksida är nog att föredra, men det kanske är så du menar!? ;)(y)
Ja,....den som kommer att installera pumpen, kan hjälpa att beskriva utseende, det finna färdiga att köpa men jag tror denna man klarar att fixa detta själv ganska enkelt
 
T TePes El & Allservice skrev:
Alternativ 1 alla dar i veckan. Den för inget speciellt liv så ingen fara. Gör en låda över den och limma frigolit invändig så blir det alldeles tyst. Gör lika med cirkulationspumpen också så blir det tyst från den också. Montera gärna dessa grejer med gummi bussningar så fortplantar sig inga vibrationer heller. LYCKA TILL Å BRA JOBBAT!
Limma frigolit ska han inte göra. Det är värdelöst som ljuddämpning.

Cellplast är helt oanvändbart för såväl ljudabsorption som ljudisolering, på grund av materialets uppbyggnad av slutna celler. Att använda detta material i ett hålrum i en skivkonstruktion kan till och med försämra ljudisoleringen, om cellplasten har kontakt med de båda ytskikten.
Källa: https://www.isover.se/isolera-mot-buller-och-storande-ljud
 
F fsn skrev:
Jag är också sugen på att höra mer om det faktiskt. Snacka om att skapa problem som inte finns, och på en så liten pool med.
https://www.google.com/search?

q=Cyanursyra&rlz=1C1BYYL_svSE954SE954&oq=Cyanursyra&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
C crazytok skrev:
Stämmer, men jag bottnade med 0/18 först innan stenmjöl som jag vattnade och paddade. Hoppas det räcker? :oops:
Tror inte det är så farligt om de ligger torrt men skulle det vattenfyllas tror jag däremot att det snabbt kan få sättningar i materialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.