Kramla
B Billybtg skrev:
En fråga bara: just nu så har jag lagt en vattenslang (PEM 25) i rörgraven in till attefallshuset. Behöver jag ha ytterligare en vattenslang för den där mp4:an? Som sagt, jag är urusel när det kommer till vvs, så ursäkta mina dumma frågor. Vill bara göra rätt innan jag grusar upp det sista. :crysmile:

Nej det ska inte behövas, den kan vara inkopplad utan att ha kontakt med övriga vattensystem, enda nackdelen med det är om du behöver fylla på vid behov om trycket sjunker i golvvärmekretsen.

Kramla Kramla skrev:
Nej det ska inte behövas, den kan vara inkopplad utan att ha kontakt med övriga vattensystem, enda nackdelen med det är om du behöver fylla på vid behov om trycket sjunker i golvvärmekretsen.
Ok. Men då kör jag på den slang jag har. Annars måste jag gräva upp rörgraven en bit för att få dit ytterligare en slang. Med tanke på att jag återfyllde idag så är jag inte helsugen på det. :p

Hur ska man tänka med golvvärmeslingan då? En separat för badrum och en för övriga huset? Diameter? Cc?

Som sagt, det kan dröja ett tag innan jag stöter på rörmokare ute på bygget, så därför får ni utstå mitt tjat. Känns som att man glömmer hur det "brukar se ut" ute på byggena. Man blir lite blind. Hehe

Kramla
B Billybtg skrev:
Ok. Men då kör jag på den slang jag har. Annars måste jag gräva upp rörgraven en bit för att få dit ytterligare en slang. Med tanke på att jag återfyllde idag så är jag inte helsugen på det. :p

Hur ska man tänka med golvvärmeslingan då? En separat för badrum och en för övriga huset? Diameter? Cc?

Som sagt, det kan dröja ett tag innan jag stöter på rörmokare ute på bygget, så därför får ni utstå mitt tjat. Känns som att man glömmer hur det "brukar se ut" ute på byggena. Man blir lite blind. Hehe
Golvvärmen vill du säkert ha lite varmare i bad/wc så separera dessa tycker jag, sen hur du ska lägga beror på hur det ser ut med fönster osv så det behövs ritning/bild på planlösningen för att svara på det.

16 slang typ lk eller uponor, enkel minifördelare som injysteras korrekt så behöver du nog inte några termostater, om du är lite osäker på det kan jag rekommendera utedelen som finns som tillval till Mp4 men den är något väl dyr.
Glömmer man kostnaden för den så kan jag säga att den ihop med väl justerade slingor är rena drömmen

//Kramla

BirgitS
B Billybtg skrev:
Tack för tipset. Det ska jag definitivt kolla upp. Tänker att det ju är för j-vla rart med ett varmt golv under fötterna
Fast i ett välisolerat hus blir ju inte golvet särskilt varmt. Har släktingar som byggde för några år sen och deras golv är nog inte mer än 23 grader vintertid för att få en rumstemperatur på 20-21-grader och det är ju inget som känns varmt mot fötterna.

Sovloft är ju vanliga i attefallshus för att få lite mer yta för matplats och soffgrupp. Ska du inte ha det?
Visserligen kanske inte något för din mormor men din son uppskattar nog att slippa ha en säng ihop med allt annat.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast i ett välisolerat hus blir ju inte golvet särskilt varmt. Har släktingar som byggde för några år sen och deras golv är nog inte mer än 23 grader vintertid för att få en rumstemperatur på 20-21-grader och det är ju inget som känns varmt mot fötterna.

Sovloft är ju vanliga i attefallshus för att få lite mer yta för matplats och soffgrupp. Ska du inte ha det?
Visserligen kanske inte något för din mormor men din son uppskattar nog att slippa ha en säng ihop med allt annat.
Ok! Men får bara känslan av ett betonggolv utan golvvärme kommer upplevas som kallt.

Precis som du säger är sovloft en bra idé och det är även något som är planerat i detta fall. För min mormor blir det mest ett förvaringsutrymme, men för min son blir det ett "sovrum". ;)

BirgitS
B Billybtg skrev:
Ok! Men får bara känslan av ett betonggolv utan golvvärme kommer upplevas som kallt.

Precis som du säger är sovloft en bra idé och det är även något som är planerat i detta fall. För min mormor blir det mest ett förvaringsutrymme, men för min son blir det ett "sovrum". ;)
Jag hoppas att det inte är tänkt att din mormor ska gå direkt på betongen. Ett trägolv kyler inte fötterna som klinker.

En luft/luft-värmepump sprider värmen bra även till ett loft men det gör inte golvvärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.