Diversearbetare
· Göteborg
· 9 587 inlägg
Jag testar lite olika varianter att bevattna nysatta buskar. För att slippa ha en slang liggandes framme vill jag ställa en 100 l tunna 1-2 meter ovanför buskarna och låta självtrycket droppbevattna buskarna. Kanske 2-3 l/h. Det funkar ju ju fint med vattentryck, men självtryck är det som önskas nu. Lite trixigt får jag säga. Har testat samma munstycken (Gardena) som till växthusbevattningen, men det blir inga större mängder som droppar ut, kanske 2-3 l/dygn på sin höjd. Borra hål i fördelningslangen blir väldigt ojämt.
Någon här med erfarenhet av självtryck, typ regnvattentunna och dropp/strilbevattning?
Någon här med erfarenhet av självtryck, typ regnvattentunna och dropp/strilbevattning?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 587 inlägg
Använde du den för självtryck? Hur hanterade du tryckfallet längs slangen?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 587 inlägg
Jag inser att tillverkarna av bevattningsutrustning helst tjänar pengar på tryckstegrare (pumpar) och trycksänkare (reduceringsventiler) och naturligtvis alla tillbehör som kräver vattentryck. Finns inga som helst lösningar för självtryck på marknaden.
Tänkte till lite och löste det med en superenkel konstruktion. PEM-rör (8:-/m), gängat hål vid tappstället och en skårad plastbult (1:-/st) som flödesjustering och droppmunstycke. Alldeles för billigt för att det skall finnas marknad för detta.
Tänkte till lite och löste det med en superenkel konstruktion. PEM-rör (8:-/m), gängat hål vid tappstället och en skårad plastbult (1:-/st) som flödesjustering och droppmunstycke. Alldeles för billigt för att det skall finnas marknad för detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
vilken smart lösning! Kommer du ihåg vad för storlek du har på skruvarna?Johan Gunverth skrev:Jag inser att tillverkarna av bevattningsutrustning helst tjänar pengar på tryckstegrare (pumpar) och trycksänkare (reduceringsventiler) och naturligtvis alla tillbehör som kräver vattentryck. Finns inga som helst lösningar för självtryck på marknaden.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Och så här 2år senare, har det fungerat bra?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 587 inlägg
M6. Plastskruvar (nylon?) från Hornbach specialsortiment. Funkar hur bra som helst, men man måste justera alla utlopp manuellt. De är för det första handgjorda och systemet har ju varierande tryck beroende på vätskepelarens höjd.
Lite injustering räknar jag med att det kommer bli, själv tänker jag koppla in mig på en vattenpump.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 587 inlägg
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Rinkaby rör har rea på droppknappar annars, så vill få förutsägbart flöde, slippa skåra skruven och kan tänka sig betala tre gånger mer så är det ett bra alternativ.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 587 inlägg
Skårade själv med liten bågfil. Skåran är djupare mot spetsen för att simulera en ventil och öka flödet ju mer utskruvadK kalle1991 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 587 inlägg