I
Det finns 2 maskiner jag har extra stor respekt för och det är Handhållen Cirkelsåg och vinkelslip 230 mm, båda blå Bosch med sladd och utan mjukstart. De dånar rejält och det märks att de har en hel del kraft.

Jag har sågat en hel del sten med vinkelslipen och där kan man säga att det viktiga(förustom alla säkerhetsåtgärder) är att maskinen hänger rakt i avslapnade händer annars är det praktiskt taget omöjligt att såga helt rakt på djupet med dessa, iallafall om man inte gör det ofta.

Cirkelsågan funderar jag skarpt på att göra mig av mig även om den inte är använd jätte mycket. Den hakar alltid upp sig, är det inte klingskyddet som krånglar så är det något annat. En Cirkelsåg med mjukstart och skena tror jag är vägen att gå för min del, de verkar mycket smidigare.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det finns 2 maskiner jag har extra stor respekt för och det är Handhållen Cirkelsåg och vinkelslip 230 mm, båda blå Bosch med sladd och utan mjukstart. De dånar rejält och det märks att de har en hel del kraft.

Jag har sågat en hel del sten med vinkelslipen och där kan man säga att det viktiga(förustom alla säkerhetsåtgärder) är att maskinen hänger rakt i avslapnade händer annars är det praktiskt taget omöjligt att såga helt rakt på djupet med dessa, iallafall om man inte gör det ofta.

Cirkelsågan funderar jag skarpt på att göra mig av mig även om den inte är använd jätte mycket. Den hakar alltid upp sig, är det inte klingskyddet som krånglar så är det något annat. En Cirkelsåg med mjukstart och skena tror jag är vägen att gå för min del, de verkar mycket smidigare.
Kolla på en såg med manöverspak för klingskyddet lätt tillgänglig på sågens vänstra sida, det underlättar enormt även vid körning på skena. Finns inget mer irriterande än när skyddet hakar i.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Kolla på en såg med manöverspak för klingskyddet lätt tillgänglig på sågens vänstra sida, det underlättar enormt även vid körning på skena. Finns inget mer irriterande än när skyddet hakar i.
Instämmer 100 %, men är det fler sågar än mafell som har det? Bara där jag sett det men har inte jättekoll. Är nämligen ute efter en lite större modell än den jag har men mafell känns lite utanför min prisklass.

T Trafikverket1 skrev:
Instämmer 100 %, men är det fler sågar än mafell som har det? Bara där jag sett det men har inte jättekoll. Är nämligen ute efter en lite större modell än den jag har men mafell känns lite utanför min prisklass.
Menar du klyvkniv eller en spak? Min billiga metabo har en spak man kan hålla klingskyddet med

nivv nivv skrev:
Menar du klyvkniv eller en spak? Min billiga metabo har en spak man kan hålla klingskyddet med
Min makita också.

nivv nivv skrev:
Menar en spak till vänster om klingan (förutsatt att klingam är till höger) som man kan trycka ner för att få undan klingskyddet. Så man slipper lägga vänster arm över sågen för att dra bak skyddet. Mafell KSS 5 vet jag har en sån funktion, men inte sett på någon annan (utan att ha aktivt letat dvs.)

• Gilla
nivv
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Menar en spak till vänster om klingan (förutsatt att klingam är till höger) som man kan trycka ner för att få undan klingskyddet. Så man slipper lägga vänster arm över sågen för att dra bak skyddet. Mafell KSS 5 vet jag har en sån funktion, men inte sett på någon annan (utan att ha aktivt letat dvs.)
Festool HKC har det också.

• Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
A
nanowire nanowire skrev:
har väl alltid suttit en liten flärp på klingskyddet för att lyfta det så man kan sätta ner klingan där man vill ? Har aldrig någonsin sett en cirkelsåg utan det oavsett prisklass

mickesundström skrev:
har väl alltid suttit en liten flärp på klingskyddet för att lyfta det så man kan sätta ner klingan där man vill ? Har aldrig någonsin sett en cirkelsåg utan det oavsett prisklass
Tror grejen var att detta handtag sitter på andra sidan mot vad det brukar, vilket gör det mer lättåtkomligt

U
mickesundström skrev:
mafell har den på motsatt sida
Kolla 30s. in i videon

A
U Utsliten och utdömd skrev:
Kolla 30s. in i videon [media]
Ja jag är med men har efter 25 år som snickare inte saknat en sån knapp ,drar upp klingskyddet och kikar oavsett om klingan sitter på höger eller vänster sida är en vanesak som man gör utan att tänka på

A
U Utsliten och utdömd skrev:
Kolla 30s. in i videon [media]
Låser man fast klingskyddet i uppfällt läge med spaken?

Handyman 1 skrev:
Låser man fast klingskyddet i uppfällt läge med spaken?
Nej, bara ett smidigt sätt att få undan utan det utan att släppa sågen de gånger det riskerar fastna i

• Gilla
1
  • Laddar…
A
nanowire nanowire skrev:
Nej, bara ett smidigt sätt att få undan utan det utan att släppa sågen de gånger det riskerar fastna i
Ok, nu ser jag vilken spak det är! ja det är säkert en fördel att ha den där istället för att hålla handen över klingskyddet som vanligt, inte ovanligt att det vill haka fast i början av sågningen som sagt.

Ibland har livet bra timing… Kort efter att jag besökte denna tråd går jag in på reddit och ser en olycka orsakad av en vinkelslip. En skiva har av okänd anledning splittrats och satt sig i ansiktet på personen.

Ifall det är någon som trots allt fortfarande tror att en vinkelslip är en leksak så kan de ju ta en titt på bilderna… Kom ihåg att ha skyddsutrustning, korrekt handhavande samt att vissa (alla?) skivor har ett bäst föredaturm.

Man får se en bild när skivan sitter kvar i ansiktet, en röntgenbild, en bild under operation samt en bild som är tagen efter operation (han överlevde).

obs det rör sig alltså om en bild där en man använt en vinkelslip där skivan splittrats och satt sig i ansiktet. Det ser förstås inte trevligt ut, är du känslig eller sitter bland känsligt folk så låt bli att trycka på länken obs

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.