nino nino skrev:
Gör inte kopparvitrolen att det blir brunt, åt det brunare hållet? Det har jag för mig...

Blanda gärna och låt stå till dagen efter innan man sprutar på
Kopparvitriol ger en grön färg.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Kopparvitriol ger en grön färg.

Kan dom som har blandat i kopparvitrol lägga upp bilder så man får se hur det kommer se ut i framtiden om det är sån skillnad på med och utan kopparvitrolen
 
R Revoman skrev:
[bild] [bild] Målat förra hösten, tycker det fortfarande är grön nyans och inte är år det gråa hållet. Kan man känna sig lugn?[bild]
Vad målade du med?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Vad målade du med?
gysinges recept med järnvitrol och kopparvitrol
 
R Revoman skrev:
gysinges recept med järnvitrol och kopparvitrol
Om du köpt järnvitriol från Gysinge så innehåller det inte kopparvitriol. Vad menar du med recept från?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Om du köpt järnvitriol från Gysinge så innehåller det inte kopparvitriol. Vad menar du med recept från?
Hitta inte på det men såhär blanda jag.

7-10 liter vatten.
30g kopparvitriol
0.5kg järnvitriol
lite såpa eller diskmedel
 
R Revoman skrev:
Hitta inte på det men såhär blanda jag.

7-10 liter vatten.
30g kopparvitriol
0.5kg järnvitriol
lite såpa eller diskmedel
Mängden järnvitriol är ju korrekt men man skall inte ha kopparvitriol. Nu är ju 30 g så lite att jag gissar att det försvinner lätt på utsatta ställen, Däremot kan det hänga kvar under takfot och på liknande ställen. Vi får se
 
R Revoman skrev:
[bild] [bild] Målat förra hösten, tycker det fortfarande är grön nyans och inte är år det gråa hållet. Kan man känna sig lugn?[bild]
Blir nog bra så småningom men det tar nog 2-3 år.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Kopparvitriol ger en grön färg.
Nja det vet jag inte...
sprutade ett hus och det blev då inte grönt... drog inte ens dit men hade väldigt lite.
Vill minnas att det blev åt det bruna hållet
 
nino nino skrev:
Nja det vet jag inte...
sprutade ett hus och det blev då inte grönt... drog inte ens dit men hade väldigt lite.
Vill minnas att det blev åt det bruna hållet
Koppar är ju brunt men efter ett tag så oxiderar och ärgar det och blir grönt. Vet inte om det gäller kopparvitriol. Bara gissar nu. Talar av egen erfarenhet, kopparvitriol gör huset grönt. Inte omedelbart och inte mycket men tillräckligt för att bli störande. Ångrar den behandlingen. Bättre att inte behandla alls.
 
Ja det beror nog på mängden, jag hade några gram till en 10liters
Det kanske lakar ur innan det blir grönt?
Huset jag sprutade blev riktigt fint direkt, men har inte kollat efter några år
 
Alnervik Alnervik skrev:
Enligt Gysinge byggnadsvårds rekommendation ska du vänta. Är som sagt inget farligt att låta det stå så länge man har reko virke. Jag tyckte det var lite jobbigt att låta fasaden vara utan nåt, trots att inte järnvitriol ger nått skydd på det sättet.

Jag körde med Gysinges järnvitriol samt med Hedins silverbets i, då hade fasaden stått obehandlat i 5 månader.

Här är precis när det är nybehandlat, under taket ser ni att det fortfarande är obehandlat.
[bild]
Detta är ca 1 månad efter jag behandlat panelen.
[bild]
Detta är idag, 8 månader efter behandling
[bild]

Det känns ljusgrått när panelen är torr, mer mörkgrått när det regnat och panelen är blöt. Supernöjd med vårt val att köra järnvitriol.
Målade du med roller, pensel eller tryckspruta?
 
Smörj alltid för uppsättning, jag badade mitt virke innan 2 ggr och med tork emellan. borstade med pensel för att få bort luft på skråsidan, låt inte panelen ligga i solen , då blir den gul kanske på olika ställen och hela huset blir flammigt när vitrolen kommer på. Silverbets blandas i vitrolen.
 
J jonaserik skrev:
Smörj alltid för uppsättning, jag badade mitt virke innan 2 ggr och med tork emellan. borstade med pensel för att få bort luft på skråsidan, låt inte panelen ligga i solen , då blir den gul kanske på olika ställen och hela huset blir flammigt när vitrolen kommer på. Silverbets blandas i vitrolen.
Min erfarenhet är att panelen blir grå snabbare istället för att få en grönaktig ton, om den får sol på sig innan behandlingen. Silverbets är en kortsiktig lösning som inte gör någon skillnad i längden, inte heller kopparvitriol.
 
  • Gilla
flamman100
  • Laddar…
Jag har för mig att jag skrivit om detta innan när jag experimenterade lite innan vi satte vår nya panel. Såhär blev iallafall resultaten:

1) Obehandlat; 2) JV+ Silverbets 3) JV 4) JV + KV
Fyra träpanelprover i olika behandlingar: obehandlat, silverbets, JV, och JV med KV efter en månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon månad senare (minns inte exakt tidsperiod tyvärr)

Fyra träprover framför en staketdel, visar resultat av olika behandlingar, från obehandlat till silverbets och lasyr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hus med ny panel behandlad med JV, visar jämnt åldrad yta, inget att klaga på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle påstå att de är identiska. Vi använde således enbart JV på vår panel. Resultatet är inget att klaga på tycker vi.

Ny panel efter behandling med JV, visar identiskt resultatet på en husvägg med ett fönster, terrass och trädgårdsdekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.