Hur tömmer jag systemet på vatten? Tänker för elpatron och alla element, känns som de tar tid att ta element för element

• Värmesystem med rör, manometer, elpatron och expansionskärl i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför tömma, vad vill du göra.

J jonaserik skrev:
Varför tömma, vad vill du göra.
Köpt ett fritidshus där vissa element har frusit sönder. de ska inte användas för tillfället.

hur tömmer jag?

För att inte blöta ner för mycket i rummet. uppe till vänster är det en säkerhetsventilmed en invändig gänga. Skaffa en gardenakoppling med utvändig gänga, finns med 15 mm gänga och en adapter till 20 mm som brukar följa med, dra i den och koppla en slang på. Mät hålet, det finns 2 storlekar, det märks om det är stor eller liten ( 15 eller 20 mm ) och ska likna den här https://www.bauhaus.se/skruvkontakt-gardena-utvandig-ganga-3-4.
Sen får du öppna luftskruvarna på elementen för att allt ska rinna ut. Ingen pump eller EL-panna får vara på då.

• Gilla
omjagvisste
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För att inte blöta ner för mycket i rummet. uppe till vänster är det en säkerhetsventilmed en invändig gänga. Skaffa en gardenakoppling med utvändig gänga, finns med 15 mm gänga och en adapter till 20 mm som brukar följa med, dra i den och koppla en slang på. Mät hålet, det finns 2 storlekar, det märks om det är stor eller liten ( 15 eller 20 mm ) och ska likna den här [länk].
Sen får du öppna luftskruvarna på elementen för att allt ska rinna ut. Ingen pump eller EL-panna får vara på då.
J jonaserik skrev:
För att inte blöta ner för mycket i rummet. uppe till vänster är det en säkerhetsventilmed en invändig gänga. Skaffa en gardenakoppling med utvändig gänga, finns med 15 mm gänga och en adapter till 20 mm som brukar följa med, dra i den och koppla en slang på. Mät hålet, det finns 2 storlekar, det märks om det är stor eller liten ( 15 eller 20 mm ) och ska likna den här [länk].
Tack för ditt svar behöver jag göra något mer?
Alla luftskruvar är borta på alla element nu.
Den svarta visaren är på noll, den röda står kvar som bilden visar. Vad visar den röda pekaren för egentligen?
(Gammal bild)

Ska jag köra med tryckluft där Luftskruvarna ha suttit?

• Expansionskärl och tryckmätare för uppvärmningssystem med svart visare på noll och röd stillastående pekare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Vissa element har frusit sen förra året, tänkte plocka bort dessa och sätt plugg, eller kan jag vänta med att sätt plugg på röret till nästa år? Dom som är hel tänkte jag måla upp nu under vintern.

Systemet ska ändå stå tomt på vatten. Plugga rören eller inte. Vad hade du gjort?

Den rösa är en markering för att visa maxtryck när du fyller, som är 1,5 bar på värmesystem.Har elementen/systemet tömts inför varje vinter ? - Det ser ut att vara gänga rör och äldre uppe taket, då ska det vara vatten i dom så länge som möjligt, för att liner inte ska torka och bli läck. Kan även vara så gammalt att linet är smörjt med linolja och så är det ganska säkert mot läcka. du har 2-rörsystem och då kan du plugga vid varje trasigt element och ändå ha värme på dom andra. Finns det någon skruvkoppling som sitter så lågt om möjligt så går det att lossa och ev vatten ovanför rinner ut. När frös elementen, har du otur så kan något rör frusit med.
När du pluggat/fyllt /luftat ska du vara observant på manometern så den inte sjunker, lite variation kan det bli, men får inte sjunka flera 1/10 bar.

J jonaserik skrev:
Den rösa är en markering för att visa maxtryck när du fyller, som är 1,5 bar på värmesystem.Har elementen/systemet tömts inför varje vinter ? - Det ser ut att vara gänga rör och äldre uppe taket, då ska det vara vatten i dom så länge som möjligt, för att liner inte ska torka och bli läck. Kan även vara så gammalt att linet är smörjt med linolja och så är det ganska säkert mot läcka. du har 2-rörsystem och då kan du plugga vid varje trasigt element och ändå ha värme på dom andra. Finns det någon skruvkoppling som sitter så lågt om möjligt så går det att lossa och ev vatten ovanför rinner ut. När frös elementen, har du otur så kan något rör frusit med.
När du pluggat/fyllt /luftat ska du vara observant på manometern så den inte sjunker, lite variation kan det bli, men får inte sjunka flera 1/10 bar.
J jonaserik skrev:
Förra ägarna påstår att systemet har blivit tömt varje år.
Den svarta visaren står på noll, medan den röda är orörd som sagt. Ska den vara så när jag har tömt all vatten ur systemet?

Oklart om de kommer användas i framtiden, ska klura över vintern hur vi ska göra.
Någon längre punkt hittar jag inte.
Ska jag köra med tryckluft någonstans eller bör all vatten vara ute?

Det är OK med noll och som som jag skrev den röda är en markering på max tryck, den går att vrida på för att sätt maxen, det med att det tömdes tidigare, då kan det vara linolja på linet i gängskarvarna och då brukar det gå bra att det är tätt. Ska ni inte använda rören/systemet , varför, ett vattenburet system är bäst och det går att ha vilken värmekälla som helst Bergvärme/Luftvatten/EL-patron/Sol och koppla på. Nu vet jag inte hur det är tömt tidigare, men har du tryckluft så sätt tillbaka alla luftnipplar utom på sista elementen och blås där, finns det något vatten kvar så åker det ut .

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.