Har kommit över ett par fönster med tillhörande karm.

Karmen har blivit rätt ful i nederkant och har en grop i träet. Träet är grått och sprucket men verkar inte vara ruttet, har tryckt på det med en skruvmejsel och jag tycker det är hårt. Men angående nederdelen, borde jag lämna in det för att byta ut delen eller går det att olja upp och fylla gropen med något? (antar att det är ett rätt stort projekt att få in fönstret i huset sen, med håltagning osv)
Fönsterkarm med skadad nederkant, grått sprucket trä och flagnad vit färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nederdelen av en fönsterkarm som visar tecken på slitage och har en skadad, sprucken yta med grånat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har renoverat ett par fönster med linoljemetoden så har iaf lite erfarenhet av det.

Svårt att bedöma med ledning av endast en bild, men det är nog inget hopplöst fall. Det verkar vara från ett äldre hus och det är ju ett plus. Antagligen får du fälla in någon eller några bitar trä. Börja med att skrapa rent och putsa med sandpapper. Vill du inte göra det själv finns det gott om duktiga fönsterhantverkare...

• Gilla
calle12_3
  • Laddar…
Du tror inte att det går att jämna ut gropar bara med linoljekitt? Finsnickeri är inget jag har någon erfarenhet av eller grejer för.

Mindre gropar kan du säkert fylla i med linoljekitt. Trälagningar är lite knepiga. Det kan förenkla att lämna bort dem.

M
Börja med att skrapa rent allt och ta bort plåten.
Ser allt bra ut men är lite gropigt så skulle jag försöka hitta lite fint sågspån, blanda med trälim och spackla med det där groparna är djupa.
Sen slipa av det så att det blir jämnt och fint.

anledningen till att jag hade valt ovan metod är för att jag tycker den håller bäst utomhus och blir väldigt likt trä

man kan givetvis byta trädelar också, men i detta fallet ser det ändå ut att vara lite överkurs, jag hade börjat med en enklare fix.

• Gilla
calle12_3
  • Laddar…
M
M Marcussjogren skrev:
Ser allt bra ut men är lite gropigt så skulle jag försöka hitta lite fint sågspån, blanda med trälim och spackla med det där groparna är djupa.

anledningen till att jag hade valt ovan metod är för att jag tycker den håller bäst utomhus och blir väldigt likt trä

man kan givetvis byta trädelar också, men i detta fallet ser det ändå ut att vara lite överkurs, jag hade börjat med en enklare fix.
för det som bara är _lite_ ojämnt hade jag blandat lite linoljekitt och rå linolja till en tjock gröt men som ändå är strykbar med pensel.
Låt det torka någon dag och sen grundmåla

M Marcussjogren skrev:

Tack för ditt svar.
Eller så köper jag bara träspackel vilket det där verkar vara en variant av, kanske är enklast..
Håller träspackel längre än linoljekitt? Kanske inte är så lätt att veta iofs..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.