HP 17B II Fick jag av min pappa på 80talet. När jag nästan 10 år senare läste finans på universitetet så rekade läraren att vi skaffde just denna modell till kursen. Bara att gräva fram. HP 17B II kalkylator från 80-talet på ett brunt bord visande knappsats och skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hjulen ser dock inte riktigt ut som 70-talsstandard.
Haha, nä så fina hjul hade man inte råd med!
 
I InsidersUnited skrev:
HP 17B II Fick jag av min pappa på 80talet. När jag nästan 10 år senare läste finans på universitetet så rekade läraren att vi skaffde just denna modell till kursen. Bara att gräva fram.[bild]
Jag har kvar en fullt fungerande HP41 CV och CX. Fortfarande mycket potent.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Dom här är ju t o m snygga. Fanns en modell som hade dom dubbla "blixtarna" på tangentbordet. Svart Continental Silenta skrivmaskin med tangenter och dubbla "blixtar" design på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell K. och 3 till
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
På vintern om jag inte har tillgång till motorvärmaruttag och den stått ute en heldag så låter jag självklart bilen stå igång ett tag så jag kan rensa varenda ruta så jag ser något.
Fyll en sprejflaska med koncentrerad spolarvätska. Spreja på rutan och vänta en liten stund. Sen kan du sopa bort issörjan istället för att kämpa med att skrapa.
Sommaren så startar jag så den blir sval, det är faktiskt farligt att köra bil när den är 50-60 grader invändigt.
Kom ihåg att ha fönstren lagom mycket nervevade (ungefär halvvägs brukar bli bra), så att varmluften åker ut snabbare.

A/C i bilar har vi väl redan nämnt som en sak vi har glömt att vi inte hade. Numera känns det olidligt i en bil utan A/C på sommaren.
 
Äldre bilar, utan den stora sluttande vindrutan och allmänt mindre glasytor, blir inte lika olidliga.
 
P pmd skrev:
Fyll en sprejflaska med koncentrerad spolarvätska. Spreja på rutan och vänta en liten stund. Sen kan du sopa bort issörjan istället för att kämpa med att skrapa.
På utsidan funkar det väl, men på insidan mindre bra som oftast är ett större problem. Några minuter på tomgång löser detta rätt bra, att starta bilen, sen sopa och skrapa rutorna och därefter köra gör ju ingen skillnad mot att spruta på spolarvätska, skrapa bort sörjan, sen starta bilen och sitta där i nån minut innan man ser nåt bortsett från att det tar längre tid och förbrukar mer etanol.
 
P
Jag har aldrig fått is på insidan av rutorna vid parkering. Din bil kanske har mycket fukt bunden i klädsel och stoppning?

(Den här tråden tycks gravitera mot bilar gång på gång. Nån som kommer ihåg vad tråden heter som Marlen skapade åt oss för bildiskussion förra gången vi hamnade i en sån?)
 
Fotografen Fotografen skrev:
Äldre bilar, utan den stora sluttande vindrutan och allmänt mindre glasytor, blir inte lika olidliga.
Jag är inte säker att bilar hade mindre glasytor förr:
Orange klassisk BMW med beteckningen Puke av användaren, står mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag:
Vit Nissan-bil med svarta hjul och detaljer parkerad inne i en bilhall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(den här bilen kallar jag för Puke - fulare finns inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
P pmd skrev:
Fyll en sprejflaska med koncentrerad spolarvätska. Spreja på rutan och vänta en liten stund. Sen kan du sopa bort issörjan istället för att kämpa med att skrapa.

Kom ihåg att ha fönstren lagom mycket nervevade (ungefär halvvägs brukar bli bra), så att varmluften åker ut snabbare.

A/C i bilar har vi väl redan nämnt som en sak vi har glömt att vi inte hade. Numera känns det olidligt i en bil utan A/C på sommaren.
Det funkar bra att starta och ta det lugnt runt hela bilen =) All snö och is skall bort.

Acn i min bil kyler direkt så låter det vara stängt.

Första bilen jag hade var en peugeot 405 GRi, absolut ingen ac, och elhissarna gick ju såklart sönder så den var ingen höjdare. Men jag köpte den i för sig när jag var 15 år så jag bytte såklart rätt snabbt när körkortet kom =)

En sak som man glömt och är glad att de aldrig någonsin kommer tillbaka är volvos groteska stolar i volvo 740 bland annat, de var ju rena lyxen. Men svart vinyl? funkar inget bra i högsommaren.
 
Bmw 02:an ja, polaren hade en sån från 72 tror jag det var, han hade bromsat fast den och stod och burnade så det rök, ja bara om ett däck när jag klev in i den. Samtidigt kom det en moppekille som stannade och såg helt förundrad ut så då förstörde vi väl ett liv till med som fick kärleken till denna bil.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är inte säker att bilar hade mindre glasytor förr:
[bild]

Idag:
[bild]

(den här bilen kallar jag för Puke - fulare finns inte.
Det var väl i börja på 70-talet rutorna började växa? Minns inte första årgång för BMW 1600-2000 men runt -70.
jmf tex Amazon, första årsmodell -57:
Röd klassisk Volvo Amazon från 1957 parkerad i ett showroom.
Mindre och mer upprättstående rutor.
 
Ägde aldrig själv en 02 men en annan polare köpte en med de fyrkantiga bakljusen och stoppade ner en motor från en första generationens M3, den gick som satan i en bil som väl inte ens vägde 1 ton.. Jag har alltid tyckt de runda är snyggare men vi har extremt olika uppfattning om detta och kommer nog alrdig bli överens.
 
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är inte säker att bilar hade mindre glasytor förr:
[bild]

Idag:
[bild]

(den här bilen kallar jag för Puke - fulare finns inte.
Åjo!:D

Röd Fiat Multipla parkerad vid havskusten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Idag:
[bild]

(den här bilen kallar jag för Puke - fulare finns inte.
Åjo!:D

Visa bilaga 536506[/QUOTE]

När de väl kommer ut på blocket så är de så satans dåligt skötta.
Jag vill ha en bara för att de är en av de fulaste bilarna i världshistorien.
Den måste ha ritats på världens jävligaste fylla när datorerna var lediga så barnen fick leka runt i paint.
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.