Hej,

Bortsett från att gräset riskerar att bränna, finns det några andra risker med att överdosera gräsmattegödsel, typ Algomin?

Jag tycker det är fasligt svårt med doseringen och maskiner (typ spridarvagnar, etc) tycker jag sprider det mycket glesare än det som det borde ha varit om doseringen skett enligt påsen.

Mvh

BirgitS
En nackdel kan ju vara att gräset växer så mycket att du behöver klippa väldigt ofta (varannan dag).

Claes Sörmland
Troligen inget annat än slöseri.

Just Algomin Gräsgödsel är en konstig produkt som inte bara är ett gödsel, den är till 25% ren kalk. Normalt ska man ju inte kalka samtidigt som man gödslar eftersom det högre pH-värdet från kalkningen gör att ammoniumjonerna i kvävet omvandlas till ammoniak som dunstar bort i gasform. Troligen är det också vad som sker med Algomin-produkten i de flesta fall. Algomin är en produkt som är designad utifrån känsla och brand och inte för att vara det mest effektiva gödselmedlet.

BirgitS BirgitS skrev:
En nackdel kan ju vara att gräset växer så mycket att du behöver klippa väldigt ofta (varannan dag).
Om snabbväxande gräs är en indikator på överdosering, så har jag god marginal till överdosering, eftersom jag bara behöver klippa ca 1 gång/vecka.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen inget annat än slöseri.

Just Algomin Gräsgödsel är en konstig produkt som inte bara är ett gödsel, den är till 25% ren kalk. Normalt ska man ju inte kalka samtidigt som man gödslar eftersom det högre pH-värdet från kalkningen gör att ammoniumjonerna i kvävet omvandlas till ammoniak som dunstar bort i gasform. Troligen är det också vad som sker med Algomin-produkten i de flesta fall. Algomin är en produkt som är designad utifrån känsla och brand och inte för att vara det mest effektiva gödselmedlet.
Vad rekommenderar du istället?

Det som jag sett som en fördel med Algomin är att man inte behöver vattna/passa regnet.

Redigerat:
Jag är inte petig när jag sprider algomin (för hand). Men jag brukar alltid vattna rejält efteråt. Har aldrig fått brännskador.

• Gilla
Bronhi
  • Laddar…
M Mad_Man skrev:
Vad rekommenderar du istället?

Det som jag sett som en fördel med Algomin är att man inte behöver vattna/passa regnet.
Yara mila/yara promagna är 2st gödsel som är rena konstgödsel där priset speglar vad du faktiskt köper.

Du kan exempelvis börja på våren med promagna och sen underhålla grönskan med yara mila fram till hösten.

Du har även kalksalpeter från yara som verkligen kickstartar gräset, men inget jag rekommenderar så där på rak arm. Då det i princip bara är kväve.

Du köper yara's produkter från granngården

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Yara mila/yara promagna är 2st gödsel som är rena konstgödsel där priset speglar vad du faktiskt köper.

Du kan exempelvis börja på våren med promagna och sen underhålla grönskan med yara mila fram till hösten.

Du har även kalksalpeter från yara som verkligen kickstartar gräset, men inget jag rekommenderar så där på rak arm. Då det i princip bara är kväve.

Du köper yara's produkter från granngården
Värt att nämna att dessa produkter så att säga kan bränna gräset. Själv vågar jag inte sprida om de inte lovar 20 mm regn inom det närmaste dygnet, eller om jag har möjlighet att vattna tills alla korn med råge lösts upp. Däremot fungerar i alla fall 21-4-7 riktigt bra.

halper halper skrev:
Värt att nämna att dessa produkter så att säga kan bränna gräset. Själv vågar jag inte sprida om de inte lovar 20 mm regn inom det närmaste dygnet, eller om jag har möjlighet att vattna tills alla korn med råge lösts upp. Däremot fungerar i alla fall 21-4-7 riktigt bra.
Ja givetvis måste dessa vattnas ner, jag brukar vattna ca 30 minuter med en vanlig "bågspridare" om det inte lovas regn. Så det bör vara ca 10-15mm regn.

Jag har inte bränt gräset med så lite nederbörd.

Men man bör gödsla innan regn eller vattna minst 30 minuter gärna 1h efter att man har spridit.

Deras 21-4-7 är verkligen värd pengarna, jag kör uteslutande med gödsel från yara.
Brukar även deras kalksalpeter, med gott resultat.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag råkade nog överdosera när jag gödslade min gräsmatta tidigare i sommar, se länk nedan. Jag gödslade för hand. Men brännskador fick jag inga, även om det nog blev alldeles för mycket gödsel på sina ställen.

Jag använde först Stroller Mossa, och senare Algomin Grönare Gräsmatta, eftersom Stroller Gräs var slut i butik. Mossan försvann helt, samma med ogräset, och gräsmattan blev klart grönare... Sen verkar det som den ”slet ut sig” efter all växt, för den såg ganska trött ut ett tag - men den kanske blev för torr. Nu är den grön och fin igen. Ogräset är dock tillbaks (men inte mossan)

https://www.byggahus.se/forum/threads/graesmattan-har-fatt-hybris.418469/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.