Hej,

Jag kommer göra en liten utbyggnad i trä, där ett sovrum breddas ca 160 cm. Dvs golvbjälkarna i utbyggnaden blir ca 160 cm långa.

Golvet kommer stå på en krypgrund som är ca 1 meter i höjd på en gjuten platta.

Det pinsamma är att jag varit med vid en snarlik utbyggnad men jag minns inte vad vi hade för dimsionen på golvbjälkarna.

Jag hittade denna bild som visar på ungefär hur det kommer se ut:
https://images.app.goo.gl/ef6i1wEnRVjSoVvNA

Det jag undrar över är alltså lämplig dimension på 04 i bilden.

Förmodligen är det väl 45*170 eller 45*195 som är lämplig? Gissar att någon av dessa är standard för golvbjälkar i svenska hus.

Enormt tack på förhand
Fredrik

Enligt Svenskt Trä räcker det med 45x120mm.

V Vante skrev:
Enligt Svenskt Trä räcker det med 45x120mm.
Hej
Enormt tack för svaret, men då har man väl alltså bara 120 cm isolering gissar jag, låter inte det lite tunnt?
Mvh
Fredrik

På en sån liten tillbyggnad påverkar det inte kostnaden så mycket att överdimensionera lite.
Jag hade kört på 45x195 för att få ordentligt med isolering.

Hej,
Ja det är lite så jag tänkte också.
Men lustigt att standard verkar vara 120. Det låter lite snålt (och kallt).
Mvh
Fredrik

F fredand44 skrev:
Hej,
Ja det är lite så jag tänkte också.
Men lustigt att standard verkar vara 120. Det låter lite snålt (och kallt).
Mvh
Fredrik
Räcker med 45x120mm för bärighet, inte för värmeisolering.

Det finns inget som heter standard när det gäller dimensioner. Dimensionen är i första hand beroende av spännvidden. Den så kallade nyttiga lasten, 2 kN/kvm i bostadshus, är däremot standard. I det här fallet är det sviktkriteriet (en punktlast på 1 kN får inte leda till en momentan nedböjning som är större än 1,5 mm oberoende av spännvidden) som dimensionerar. I praktiken måste man som påpekats ofta välja en större dimension för att få plats med isolering.

Enormt tack för svaren!
Lutar åt 45*195 i så fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.