14 230 läst · 115 svar
14k läst
115 svar
Varför får jag inte göra ROT-avdrag för att lämna mina fönster till fönsterrenovering?
Kan någon förklara för mig på vilket sätt det gynnar:
- byggnadsvård
- hållbarhet
- samhällsekonomi
att undanta just fönsterrenovering från ROT-avdrag?
Det finns hur många avdragsmöjligheter som helst men när jag frågar skatteverket får jag svaret att renoveringen måste göras i mitt hem för att få avdrag. Hur många hem har plats för att haställningar för fönsterrenovering hemma eller kan ha fönstren liggande för torkning av färgen under några veckor i hemmet.
Det verkar helt vettlöst att inte att undanta fönsterrenovering från ROT-avdrag.
Eller har jag missat något väsentligt här?
Undrar Therese
- byggnadsvård
- hållbarhet
- samhällsekonomi
att undanta just fönsterrenovering från ROT-avdrag?
Det finns hur många avdragsmöjligheter som helst men när jag frågar skatteverket får jag svaret att renoveringen måste göras i mitt hem för att få avdrag. Hur många hem har plats för att haställningar för fönsterrenovering hemma eller kan ha fönstren liggande för torkning av färgen under några veckor i hemmet.
Det verkar helt vettlöst att inte att undanta fönsterrenovering från ROT-avdrag.
Eller har jag missat något väsentligt här?
Undrar Therese
Produkter som diskuteras: "fönsterrenovering"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
"Politik" kallas det. Förutsättningen för rot&rut är att arbetet utförs i beställarens hem, av någon anledning. Frågan "varför" är sedan inte intressant. Det fanns en diskussion om denna anledning, men den har jag glömt för stunden.
Är det inte dags att diskutera detta igen?
Har funnits en motion kring detta:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/rot-avdrag-for-fonsterrenovering_H5022454
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/rot-avdrag-for-fonsterrenovering_H5022454
Jag tycker det är dags att diskutera rotavdraget igen... Varför ska mina skattepengar gå till att stötta fastighetsägare och hantverkare... båda grupperna verkar ju överhettade nu.Marie_Therese skrev:
Jag skulle hellre se stöttning av annan lokal handel som verkar gå på knäna.
/ATW
Det är ju inte dina skattepengar utan de skattepengar som får utfört arbete med ROT som användsA ArneTW skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 059 inlägg
Du kanske ska läsa på lite vad ROTAVDRAG är för något.... Dina skattepengar används när du gör avdrag...A ArneTW skrev:
Visst klyv hår.A AndersS skrev:
Antingen ska det finnas ett allmännt rotavdrag för inköp av alla typer av tjänster eller inget.
Att bara ge det till husägare/hantverkare är sjukt.
Och leder bara till sådana här frågeställningar: Mycket vill ha mer.
/ATW
Besserwisser
· östergötland
· 2 059 inlägg
Fast fortfarande så får ju inte hantverkaren mer betalt för att det är ett rotjobb, blir snarast mer kontorsjobb....A ArneTW skrev:
Därimot kan jag ju säga som plåtslagare i ett litet samhälle, att många jobb inte skulle bli gjort utan rotavdrag
Besserwisser
· östergötland
· 2 059 inlägg