Ett tips om ni har problem med appleprylar och bor i närheten av deras egna butiker. Gå dit oavsett var ni köpt prylen. Deras regler mot externa verkstäder är stenhårda, medan de själva rätt ofta gör undantag och ger betydligt mer än de måste. Jag har ungefär hälften av gångerna jag varit där fått mer än jag haft rätt till. Såklart hjälper det att de ser att jag är trogen kund sedan länge, men det hade inte hjälpt ett dugg hos t ex Telia.
 
  • Gilla
William91
  • Laddar…
Kan hålla med om @Hep 's svar, gå direkt till en Apple butik, de hjälper ofta till och kan kontrollera om garantin är giltig fortfarande (även om man köpt den begagnad).

Tyvärr är det så att om en enda "fuktindikator" visar tecken på fukt så är garantin förbrukad. Fuktindikatorerna behöver inte bli blöta för att visa på fukt utan det räcker med att de utsätts för fuktig luft under en tid.
Det är t.ex. väldigt vanligt att folk tar med sin iPhone/iPad till badrummet och spelar Spotify medan de duschar och det räcker ofta för att det ska bli "röda" indikatorer och då upphör garantin.
Med nyare modeller som är "vattentäta" är detta dock inte ett problem längre.

Har du haft datorn i en blöt/fuktig påse/väska, den har stått i ett fuktigt utrymme (t.ex. badrum, källare) eller dylikt räcker det för att indikatorn ska visa "rött".
Tyvärr kan den ju ha fått fukten innan du köpte den och det är ju då väldigt svårt att bevisa förstås...
Om en verkstad ser en röd fuktindikator så gör de inget mer med enheten eftersom de inte kommer att få någon ersättning från tillverkaren.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Apple-produkter ska man bara köpa om gillar dem och glatt köper en ny om de går sönder oavsett om man har garanti kvar eller ej.
Jag har produkter för 7500 kr i skrotlådan.
2 st för att Apple inte godkänner butikens kvitto och en för att den inte var värd att laga.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Apple-produkter ska man bara köpa om gillar dem och glatt köper en ny om de går sönder oavsett om man har garanti kvar eller ej.
Jag har produkter för 7500 kr i skrotlådan.
2 st för att Apple inte godkänner butikens kvitto och en för att den inte var värd att laga.
Det är ju så med religiösa kulter, du skall tacka för bestraffning,

Skrivet på min padda. Men jag köpte den begagnad och den vistas enbart i kontorsmiljön.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det är ju så med religiösa kulter, du skall tacka för bestraffning,

Skrivet på min padda. Men jag köpte den begagnad och den vistas enbart i kontorsmiljön.
Jag är nojigt försiktig med att använda min padda vid temperaturväxlingar. Den får ligga kvar i tex ryggsäck tills den återfått samma temperatur som omgivningen om den varit nerkyld.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Jag har slutat använda Apples produkter för länge sedan. Går någonting sönder är man ju körd. I nio fall av tio byter de ut hela produkten om det täcks av garantin och det är ingenting man alltid vill. Det är i princip omöjligt att köpa lösa delar själv för att byta trots att mycket är modulärt. Lämnade in en Macbook för att fixa antennen. Kostnadsförslaget hamnade på över 7 tusen trots att datorn är mer eller mindre modulär. Man skulle byta hela kretskortet med allt därpå trots att CPU sitter i en sockel och minnena är lösa. Gillar inte konceptet köp och släng. En dator för 15000 ska väl ändå hålla mer än 3.5 år.
 
MultiMan
Det är därför personer som Louis Rossmann blivit så pass stora, och han har lagt över företaget för tillfället på sina anställda och driver en "right to repair"-kampanj på heltid: https://www.youtube.com/channel/UCl2mFZoRqjw_ELax4Yisf6w

Eller varför inte https://www.youtube.com/channel/UCPjp41qeXe1o_lp1US9TpWA

Apple raderar ju experternas inlägg på Apples eget forum, även när kunderna fått kalla handen av Apple för reparation, men det sedan visat sig att personer som Jessa eller Louis kunnat rädda all data eller reparera det enligt Apple oreparerbara, oftast för en vettig kostnad dessutom. Riktigt genomuselt att medvetet dölja möjligheter till reparation eller dataräddning som Apple själva inte klarar av eller vill befatta sig med.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Kan vi inte hålla religion både för och emot något varumärke borta, då det bara leder till usel stämning? Alla har ändå redan bestämt sig för vad som är sant. Praktiska tips är en sak som kanske möjligen kan hjälpa TS eller någon annan. Alla kan dra fram egna "bevis" på att alla de stora tillverkarna är skit för att (peta in valfritt exempel) och därför ska bojkottas. Om ett företag säljer miljoner av en pryl så går ett antal sönder och hamnar hos en verkstad som ibland gör bra och ibland dåliga saker. Så är det bara.

Bara ett par exempel på att Apple är makalöst fina människor och samtidigt djävulens hantlangare. Ungefär samtidigt la tangentbordet av på två av mina bärbara Macar. Ett känt problem som de erkänt och där de står för utbyten utan kostnad. Den ena bråkade de om och ville inte byta tangentbordet på, för att någon icke auktoriserad varit inne i den. Trots att det inte har ett skit med saken att göra. Den andra (som då var över fem år gammal) tog de glatt emot och bytte tangentbordet på. När de hade den inne så tyckte de att batteriet var i lite väl dåligt skick och bytte det, utan att vare sig fråga eller vilja ha betalt. Jag hade inte ens tänkt på att det börjat bli klent och datorn var som sagt över fem år gammal.

Vad ska jag göra med den erfarenheten då? Köpa allt som går av dem eller aldrig köpa någonting mer? Eller kanske inse att mina två exempel inte har ett skit bevisvärde utom för just de två fallen. Klart att upplevelserna påverkar mina val framöver, men därifrån till att missionera åt det ena eller andra hållet för okända människor på nätet är väldigt väldigt långt.
 
Jag har inga problem med en ersättningsprodukt om den jag lämnade in hade använts en månad eller med men den är använd max 5 timmar och då känns det orimligt att ersätta med en begagnad produkt. Då varan är köpt av Telia så är det mot dem jag har dialogen och inte direkt mot tillverkaren. Har aldrig tidigare haft problem med Apple produkter och jag har nog haft iaf 20 st genom åren. Fick nyss skärmen på min MacBook Pro utbytt gratis trots att det var 4,5 år sedan den köptes, tog 4 dagar sen hade jag den tillbaka.
 
@Hep Jag är inte för något varumärke. Jag väljer även bort Samsungs mobiler numera för att man inte kan byta en enkel sak som usb-porten utan att måste byta hela kretskortet. Utvecklingen går från modulära enheter generellt och det är inget som gillas dock är det lätt att få tag i delar till android.
 
P
Apple må vara det bästa sen skivat bröd eller djävulens hantlangare, men vilket det än är så spelar det ingen roll för TS problem med sin Asus-dator.
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
På tal om fukt…

Kom hem en dag och hörde direkt att det lät konstigt om tvättmaskinen. Ingen annan i hushållet hade märkt detta. Ett slamrande dunkande. Men jag stannade 60-graderprogrammet, grävde runt med näven i det heta vattnet med tvättmedel. Fick fram sonens Samsung A5 som ju förvisso hade bra IP-klassning…

Men det var helt odramatiskt. Telefonen meddelade att ”fukt indikerat, vänligen rengör laddkontakten” eller något ditåt. Gjorde som den sa och den funkade perfekt därefter i många år.

Idag vill jag ogärna köpa mobila enheter som inte klarar litet vätskepåslag och det inkluderar laptopar, surfplattor osv.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
M mojjen skrev:
Fuktindikatorerna blir ju röda av fukt, så att den är fuktskadad är det ju ingen tvekan om. Med det inte sagt att det har med felet att göra över huvudtaget. Här är ett knepigt läge. elektronikfirmorna avsäger sig allt ansvar så fort de ser lite fukt. Detta harju varit välkänt i Mobiltelefon sammanhang. Där det finns firmor som specialiserat sig på att byta ut indikatorerna innan man reklamara produkten. (Kanske moraliskt tvivelaktigt men inte olagligt), om man kommer in i den utan att bryta garanti sigill. Kanske lite svårt nu när den redan varit inlämnad).

Om det finns fuktspår så är det ju dock rätt sannolikt att felet kan härledas hit. TS vill ju under inga omständigheter erkänna eller kännas vid att denna utsatt datorn för fukt. men en laptop kan lätt få en skvätt från kaffemuggen, någon gick förbi med vattenkannan etc.

Problemet är att då de inte anser att det täcks av garanti, så måste man kämpa för sitt konsumenträttsliga skydd via reklamationsrätt. Problemet här är att TS har bevisbördan. Det blir lite knepigt med en Vätskeindikator som utlöst. Det hade ju varit intressant att veta om övriga är vita, elelr om alla löst. Då borde det ju vara fel på indikatorerna på något vis.

Man kan ju också bråka vidare med att få en uppgift vilken luftfuktighet de triggas på, vilket TS försökte. Nu står det garanterat en uppgift i manualen vilken Luftfuktighet som är godkänt för laptopen också. och den är sannolikt lägre än indikatorn som troligen behöver 100% Rh, dvs vatten.

De har ju lämnat ett rätt saftigt kostnadsförslag, begär specifikation, vad de kommit fram till måste byta. Utifrån kostanden verkar de ju byta hela innanmätet. Begär att du får behålla de utbytta delarna, som reservdelar, och granskningsmaterial.

Billigast även om det är surt är nog att ta detta på hemförsäkringen. (Om du har en som täcker detta). Brukar avra en självrisk på 1200-1500:- på6mån brukar det inte vara någon, eller max 10% avskrivning.
100% Rh motsvarar inte att man sänker ner datorn i flytande vatten.
100% Rh är att luften är mättad med vattenånga, och mängden vatten (gram per volym luft) vid mättnad beror på temperaturen.
Rh kan vara över 100%, då fälls vatten ut i luften (kondenseras).
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Så är det, det kostar både tid, energi, pengar och innebär en ekonomisk risk att driva ett sådant case.
Tyvärr innebär det att de flesta avstår och branschen kan fortsätta avfärda reklamationsärenden med denna typ av luddiga argument.


Ja, läs t.ex. denna galna story:
[länk]
Tre är väl det värsta bolaget enligt min erfarenhet.
De tror inte att konsumentköplagen gäller dem.
I mitt sista fall ändrade de volym gränserna för mitt mobila bredband och trodde att jag fortfarande var bunden av abonnemangsavtalet, nix, så är det inte.
Gick till inkasso, utan betalning.
Aldrig mer Tre!
 
P
P Peter787 skrev:
100% Rh motsvarar inte att man sänker ner datorn i flytande vatten.
100% Rh är att luften är mättad med vattenånga, och mängden vatten (gram per volym luft) vid mättnad beror på temperaturen.
Rh kan vara över 100%, då fälls vatten ut i luften (kondenseras).
Rh 100%, it's like making lova in a canoe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.