Jag köpte igår en Purusbrunn för 330 kr, där en blå klämring ingår.

Enligt vad jag har läst här så skall man använda en gul klämring för klinkers, men enligt Purus hemsida så finns detta att läsa:

"Klinkeranslutning till PURUS golvbrunn med 13 mm avjämningsmassa.
Brunnsmanschett ansluten med blå klämring"

"När tätskikt skall anslutas till PURUS golvbrunnar med klämring, kan blå klämring bytas ut mot gul klämring"

"För brunns- och tätmanschetter: 714 13 18 KL/150 gul 150 Automatisk Plast"

"För plastmatta: 714 13 15 KL/150 blå 150 Automatisk Plast"

Vad betyder detta? Vad jag kan läsa, så KAN gul klämring användas, men inte att den måste användas.

Den blå och den gula ser exakt lika ut (förutom färgen), Personalen i butiken sa att den blå fungerade i ALLA lägen. Sedan kostar ju den gula klämringen 199 kr, alltså mer än halva brunnen.

Jag vill inte bryta mot reglerna, så vad är godkänt (med Purus-brunn)?

När Purus tog fram en gul klämring för tätskiktsanslutningar antog man att brunnsmanscheten var ca 1 mm tjock men de flesta är ca 1,2 mm och då funkar den blå klämringen bäst. Jag tror att Ardex har en brunnsmanschet som är 0,8 mm och då passar den gula bra. Om du vill ha reda på vilken som är godkänd så prata med leverantören som levererar tätskiktet, butikspersonal har tyvärr inte full koll alltid

Tack för svaret. Jag får kolla med tillverkaren av tätskiktet då, om ingen här är säker på vad som gäller.

Skrev fel pris på klämringen. Det var 139 kr den kostade, men ändå ganska dyr :)

Det är tätskiktsleverantören som bestämmer vilken färg som ska användas till deras brunssmanschett

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.