Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
BirgitS
D danpih skrev:
Jobbade förresten dom som deltog aktivt med covid-patienter? Annars är studiens resultat mer svårtolkat i min mening.
Det var blandat. Står det inget om det i resultaten från Fas 1?
För de mätte väl upp varierande andel antikroppar beroende arbetstyp har jag för mig. Sen kommer det nog att stå mer i den färdiga publicerade rapporten än i dessa korta sammanfattningar.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
BirgitS
D danpih skrev:
@BirgitS passar på att fråga, du verkar insatt. Satt och kollade vidare på lite statistik. Vet du vad detta beror på:

[bild]

Ny mutation? Hur funkar vaccinet mot det isåfall? Är det lika många gamla som dör trots vaccination? Det verkar vid första anblick som att smittan sprids i väldigt hög utsträckning trots stor andel vaccinerade och jag tänker att den spiken skulle varit mycket högre om den kommit 2020, när man inte visste så mycket om viruset.
Tack, jag har försökt lära mig en hel del om viruset och covid under tiden som gått.

Vågen under sommaren i Storbritannien verkar vara en kombination av deltavarianten och att de har tagit bort många restriktioner så att det är stor smittspridning framför allt bland unga. Sen har de en ojämn vaccinationsvilja där tydligen vissa etniska grupper endast har vaccinerat sig till 50 % (eller vad det nu var). Sen har de ju som Sverige i huvudsak vaccinerat från de äldsta mot de yngsta så det är ju låg täckning bland unga vuxna och det är ju de som är ute och festar mest.

Antalet avlidna har gått uppåt i juli, men bara lite jämfört med kurvan över fall: https://ourworldindata.org/explorer...ation=true&Align+outbreaks=false&country=~GBR

Du har tydligen missat att det finns en nyhetstråd också: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/
Jag tror du kan hitta mycket intressant där (förutom en del tjafs).
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Läste nyss att i Italien och Frankrike bara vaccinerade får komma in i barer, restauranger, museer, gym mm. Eller så får man betala för ett snabbtest.
Det är väl bra för att öka vaccineringsviljan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det har inte dött hundratals människor i Sverige pga. covidvacciner men däremot slapp några tusen människor dö under tredje vågen därför att de var vaccinerade.
Men de har det ju.
Det värsta jävla katastrofen sjukvården är skyldig till är Reza. Trots han höll på att dö av dos 1 så skulle han ha andra enl sjukvården, sen ville de inte ta hand om honom och rekommenderade 2 alvedon.

De några tusen som klarat livet var i riskgrupper och äldre.
Reza hade astma men behövde inte dö om sjukvården brytt sig.
 
RoTe
T Thomas_Blekinge skrev:
Läste nyss att i Italien och Frankrike bara vaccinerade får komma in i barer, restauranger, museer, gym mm. Eller så får man betala för ett snabbtest.
Det är väl bra för att öka vaccineringsviljan.
Jag ser fram emot detta samhälle där man inte har en chans att ens arbeta för att få lön och inhandla mat utan att ha gjort X Y och Z både med sin kropp och annat.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Tack, jag har försökt lära mig en hel del om viruset och covid under tiden som gått.

Vågen under sommaren i Storbritannien verkar vara en kombination av deltavarianten och att de har tagit bort många restriktioner så att det är stor smittspridning framför allt bland unga. Sen har de en ojämn vaccinationsvilja där tydligen vissa etniska grupper endast har vaccinerat sig till 50 % (eller vad det nu var). Sen har de ju som Sverige i huvudsak vaccinerat från de äldsta mot de yngsta så det är ju låg täckning bland unga vuxna och det är ju de som är ute och festar mest.

Antalet avlidna har gått uppåt i juli, men bara lite jämfört med kurvan över fall: [länk]

Du har tydligen missat att det finns en nyhetstråd också: [länk]
Jag tror du kan hitta mycket intressant där (förutom en del tjafs).
Låter rimligt. Tack för svar. Jag prenumererar nu på nyhetstråden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Maskintok skrev:
vart kan jag hitta information om att vaccin som finns skulle vara väl fram forskat?
Man började forska om mRNA-vaccin för ungefär 25 år sen.
Det finns nog inget vaccin tidigare som har granskats så noga av så många personer som covidvaccinerna. Nu håller massor med läkare och forskare koll på studierapporterna och inte bara bara de som har det uppdraget av motsvarigheter till Läkemedelsverket.

Maskintok skrev:
om det vore väl fram forskat så tyder det på att vetenskapen haft indikatorer på att viruset fanns långt innan utbrottet kom..
Nej, man uppdaterar influensavaccinet två gånger om året utan att känna till detaljer om de aktuella varianterna innan man börjar och ändå tar man fram ett uppdaterat vaccin på ett halvår. När det gäller mRNA-vaccin så är det svåra och besvärliga att komma fram till hur man ska gå till väga och inte virusets exakta RNA (dess gener).
 
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Men de har det ju.
Var är undersökningarna som visar det?

R Rkarlsson skrev:
De några tusen som klarat livet var i riskgrupper och äldre.
Och då är deras liv inget värt eller vad menar du?
 
RoTe RoTe skrev:
Jag ser fram emot detta samhälle där man inte har en chans att ens arbeta för att få lön och inhandla mat utan att ha gjort X Y och Z både med sin kropp och annat.
Så är det redan idag i ett samhälle som bygger på gemensamma regler:
- du får inte jobba som busschafför om du saknar körkort
- du får inte jobba som läkare om du inte ha läkarutbildning
- du får inte bygga hus utan bygglov
- du får inte jobba som stridspilot om du har synfel
Listan kan göras lång. Men det är fortfarande frivilligt att ta körtkort eller utbilda sig eller vaccinera sig.
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
RoTe
T Thomas_Blekinge skrev:
Så är det redan idag i ett samhälle som bygger på gemensamma regler:
- du får inte jobba som busschafför om du saknar körkort
- du får inte jobba som läkare om du inte ha läkarutbildning
- du får inte bygga hus utan bygglov
- du får inte jobba som stridspilot om du har synfel
Listan kan göras lång. Men det är fortfarande frivilligt att ta körtkort eller utbilda sig eller vaccinera sig.
Det där var väl en lite haltande jämförelse. Jag ser gärna ett samhälle som Kinas t.ex, med Social score. Ska det va så ska det va! Ingen ska tro att någon kan göra något staten inte sanktionerat. Gör som staten säger eller svält ihjäl.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Var är undersökningarna som visar det?


Och då är deras liv inget värt eller vad menar du?
Nej du menar att de rapporterade inte var värt något. Samma resonemang.

Det är jättebra att de klarat sig. Men var är din undersökning på att det var flera tusen som klarade sig och att det inte bara klingade av?

Jag sökte på antal döda av vaccin och det var väl 161 rapporterade i våras.
 
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Nej du menar att de rapporterade inte var värt något. Samma resonemang.

Det är jättebra att de klarat sig. Men var är din undersökning på att det var flera tusen som klarade sig och att det inte bara klingade av?

Jag sökte på antal döda av vaccin och det var väl 161 rapporterade i våras.
De 161 har redan varit uppe idag se inlägg #286 och #283
Det är alltså folk som har avlidit inom två veckor efter vaccinationen, vilket verkligen inte är samma sak som att de har avlidit pga. vaccinationen.
– Gällande dödstalen efter Pfizers vaccin så kan vi se att merparten av dem som avlidit är äldre personer, de flesta över 80 år, och med underliggande sjukdomar. Sedan finns det även yngre personer men de är relativt få och vi har inte kunnat hitta någon tydlig koppling mellan dödsfallen och vaccineringen.
Under våg 2 och 3 var antalet bekräftade fall i samma storleksordning medan bara få dog under våg 3 (under våg 2 flera tusen, kring hälften av alla som avlidit med covid). Under våg 2 och tidigare var det nästan bara 70+ som avled, alltså den åldersgrupp som var vaccinerade när våg 3 pågick. Det finns väl ingen anledning att tro att 70+ inte skulle ha smittats i samma utsträckning under våg 3 som under våg 2 om de inte hade varit vaccinerade, och därmed hade också många av dem avlidit.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
P
halper halper skrev:
Att AstraZenecas vaccin i sällsynta fall kan orsaka svåra biverkningar verkar stämma, men även dem måste ju sättas i relation till risken att bli minst lika allvarligt sjuk i sjukdomen.
Risken för trombos med trombocytopeni efter första dosen av Vaxzevria är 8,1 per en miljon, och 2,3 per miljon efter andra dosen.
Alla som råkar ut för denna allvarliga biverkan dör inte eller. Cirka 4% av de som drabbas av det dör (källa: nåt jag kanske kommer ihåg från Internet).

Här är i alla fall källorna till riskbedömningen.
https://omni.se/t/astra-zeneca/23bb0391aa990a3543eb328b41f71ecd716ecde9
https://www.astrazeneca.com/media-c...-with-thrombocytopenia-after-second-dose.html
 
P
Maskintok skrev:
Vill gärna se något på detta för enligt medier så var det fastställda dödsfall av vaccinet...
Massmedia är inte så bra på att resonera om korrelation och kausalitet.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Massmedia är inte så bra på att resonera om korrelation och kausalitet.
möjligt..
Men oavsett så fattas lätt tillgänglig statistik.. Vilket gör att vaccin nekare får vatten på sitt hjul....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.