Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
BirgitS
Maskintok skrev:
Vill gärna se något på detta för enligt medier så var det fastställda dödsfall av vaccinet...
Okej
Har du någon länk om det?
För jag hittar bara sånt som detta:
161 personer har hittills dött efter att ha vaccinerats mot covid-19 i Sverige.
Trots att det i de flesta fall inte finns något direkt samband till vaccineringen är många oroliga.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nA6aPm/lakemedelsverket-om-vaccinoron-darfor-sticker-astra-ut
Samma 161 personer som du skrev men det står också att de flesta inte beror på vaccineringen. Hela artikeln är bra att läsa.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Okej
Har du någon länk om det?
För jag hittar bara sånt som detta:
[länk]
Samma 161 personer som du skrev men det står också att de flesta inte beror på vaccineringen. Hela artikeln är bra att läsa.
Ja men då så.
Jag läste texten men missade väl den biten.
Finns massor av konspirationsteorier på Google... Men få med fakta i bakgrunden.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
halper halper skrev:
Om en person per miljon vaccinerade dör av ett vaccin men 100 av en miljon dör av sjukdomen, och vi vet att alla så småningom kommer att bli sjuka om de inte vaccineras så är det ju fortfarande 100 gånger bättre att vaccineras. Inget är riskfritt i livet, och poängen är ju inte att vaccinen är 100% säkra – de är de så klart inte – utan att det är ännu större risk att bli allvarligt sjuk av sjukdomen än av vaccinen.
Detta tankesätt bygger på att det finns en verklig risk och att en signifikant andel, oavsett riskgrupp och ålder dör av sjukdomen. Siffran är ju olika beroende vilken ålder personen som ska vaccinera sig har.

Skillnaden på risk och hur man ska överväga att ta vaccin för sin egen skull eller inte skiljer ju sig mellan en 25-årig man utan riskfaktorer och 75-årig man med flera riskfaktorer.

Går det räkna ut risken för att dö för en viss åldersgrupp utifrån nuvarande data? Jag hittade följande: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/

Om man tar antalet bekräftade fall av covid i åldersgruppen 20-29, så är det 190 674. Antalet döda i samma åldersgrupp är 22. Det ger, om jag inte kollar fel eller räknar fel en risk på 0,01%.

Ska man ta med i beräkningen att antalet smittade i just den åldersgruppen förmodligen är mycket högre, då folk kanske inte testat sig, trots sjukdom, alternativt avfärdat det som en vanlig förkylning eller dylikt?

Jag tänker att alla dödsfall kommer vara med, då alla som blir sjuka, kommer komma in till akuten och bli en pinne i statistiken, medan antal faktiskt smittade faktiskt är mycket högre än statistiken visar.

Sen ska man ta hänsyn till hur många av antalet döda som var i riskgruppen. Och till slut ska man ta hänsyn till risken att överhuvudtaget smittas.

Nu kommer jag räkna grovt och säkert lite flummigt:

Antal faktiskt smittade i åldersgrupp 20-29: 250 000
Antal döda som inte var i riskgrupp: 5
Risk för att utsättas/smittas: 25 % (denna är jag osäker på om man bara kan slänga in :D)

5/250 000 * 0,25 * 100 = 0,0005% risk att dö.

För en person med den risken är det nog svårt att motivera att man ska vaccinera sig för sin egen skull. Då får man nog försöka med ett annat argument.
 
  • Gilla
MaxHugo
  • Laddar…
D danpih skrev:
Detta tankesätt bygger på att det finns en verklig risk och att en signifikant andel, oavsett riskgrupp och ålder dör av sjukdomen. Siffran är ju olika beroende vilken ålder personen som ska vaccinera sig har.

Skillnaden på risk och hur man ska överväga att ta vaccin för sin egen skull eller inte skiljer ju sig mellan en 25-årig man utan riskfaktorer och 75-årig man med flera riskfaktorer.

Går det räkna ut risken för att dö för en viss åldersgrupp utifrån nuvarande data? Jag hittade följande: [länk]

Om man tar antalet bekräftade fall av covid i åldersgruppen 20-29, så är det 190 674. Antalet döda i samma åldersgrupp är 22. Det ger, om jag inte kollar fel eller räknar fel en risk på 0,01%.

Ska man ta med i beräkningen att antalet smittade i just den åldersgruppen förmodligen är mycket högre, då folk kanske inte testat sig, trots sjukdom, alternativt avfärdat det som en vanlig förkylning eller dylikt?

Jag tänker att alla dödsfall kommer vara med, då alla som blir sjuka, kommer komma in till akuten och bli en pinne i statistiken, medan antal faktiskt smittade faktiskt är mycket högre än statistiken visar.

Sen ska man ta hänsyn till hur många av antalet döda som var i riskgruppen. Och till slut ska man ta hänsyn till risken att överhuvudtaget smittas.

Nu kommer jag räkna grovt och säkert lite flummigt:

Antal faktiskt smittade i åldersgrupp 20-29: 250 000
Antal döda som inte var i riskgrupp: 5
Risk för att utsättas/smittas: 25 % (denna är jag osäker på om man bara kan slänga in :D)

5/250 000 * 0,25 * 100 = 0,0005% risk att dö.

För en person med den risken är det nog svårt att motivera att man ska vaccinera sig för sin egen skull. Då får man nog försöka med ett annat argument.
0.0005 procent är 1 på 200 000
 
A
D danpih skrev:
Detta tankesätt bygger på att det finns en verklig risk och att en signifikant andel, oavsett riskgrupp och ålder dör av sjukdomen. Siffran är ju olika beroende vilken ålder personen som ska vaccinera sig har.

Skillnaden på risk och hur man ska överväga att ta vaccin för sin egen skull eller inte skiljer ju sig mellan en 25-årig man utan riskfaktorer och 75-årig man med flera riskfaktorer.

Går det räkna ut risken för att dö för en viss åldersgrupp utifrån nuvarande data? Jag hittade följande: [länk]

Om man tar antalet bekräftade fall av covid i åldersgruppen 20-29, så är det 190 674. Antalet döda i samma åldersgrupp är 22. Det ger, om jag inte kollar fel eller räknar fel en risk på 0,01%.

Ska man ta med i beräkningen att antalet smittade i just den åldersgruppen förmodligen är mycket högre, då folk kanske inte testat sig, trots sjukdom, alternativt avfärdat det som en vanlig förkylning eller dylikt?

Jag tänker att alla dödsfall kommer vara med, då alla som blir sjuka, kommer komma in till akuten och bli en pinne i statistiken, medan antal faktiskt smittade faktiskt är mycket högre än statistiken visar.

Sen ska man ta hänsyn till hur många av antalet döda som var i riskgruppen. Och till slut ska man ta hänsyn till risken att överhuvudtaget smittas.

Nu kommer jag räkna grovt och säkert lite flummigt:

Antal faktiskt smittade i åldersgrupp 20-29: 250 000
Antal döda som inte var i riskgrupp: 5
Risk för att utsättas/smittas: 25 % (denna är jag osäker på om man bara kan slänga in :D)

5/250 000 * 0,25 * 100 = 0,0005% risk att dö.

För en person med den risken är det nog svårt att motivera att man ska vaccinera sig för sin egen skull. Då får man nog försöka med ett annat argument.
Jag vaccinerade mig inte för min skull utan för andras skull..
Jag har inte tagit något annat vaccin genom tiderna och detta är nog enda gång som jag gör det också...
 
  • Älska
linneac och 1 till
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
0.0005 procent är 1 på 200 000
Ja. Kan du förtydliga vad du menar med inlägget?
 
D danpih skrev:
Ja. Kan du förtydliga vad du menar med inlägget?
Lätt värt risken för att få resa fritt. Sedan är väl risken mindre 161 på 1.5 miljoner eller vad som sades ovan. Och då var majoritet va fallen inte ens direkt relaterade till vaccinet
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
0.0005 procent är 1 på 200 000
Ja, man blir allt lite avundsjuk på den där KTH-examen ändå... :cool:
 
Maskintok skrev:
Jag vaccinerade mig inte för min skull utan för andras skull..
Jag har inte tagit något annat vaccin genom tiderna och detta är nog enda gång som jag gör det också...
Du lär ha vaccin mot polio osv
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du lär ha vaccin mot polio osv
Va inte jag som valde det isåfall.
Och hade jag fått välja så nej för helvete.
 
Maskintok skrev:
Va inte jag som valde det isåfall.
Och hade jag fått välja så nej för helvete.
Såhär kan det gå utan poliovaccination

Man med en krycka som går på en stadsgata, vilket antyder effekter av polio.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D danpih skrev:
Detta tankesätt bygger på att det finns en verklig risk och att en signifikant andel, oavsett riskgrupp och ålder dör av sjukdomen. Siffran är ju olika beroende vilken ålder personen som ska vaccinera sig har.

Skillnaden på risk och hur man ska överväga att ta vaccin för sin egen skull eller inte skiljer ju sig mellan en 25-årig man utan riskfaktorer och 75-årig man med flera riskfaktorer.

Går det räkna ut risken för att dö för en viss åldersgrupp utifrån nuvarande data? Jag hittade följande: [länk]

Om man tar antalet bekräftade fall av covid i åldersgruppen 20-29, så är det 190 674. Antalet döda i samma åldersgrupp är 22. Det ger, om jag inte kollar fel eller räknar fel en risk på 0,01%.

Ska man ta med i beräkningen att antalet smittade i just den åldersgruppen förmodligen är mycket högre, då folk kanske inte testat sig, trots sjukdom, alternativt avfärdat det som en vanlig förkylning eller dylikt?

Jag tänker att alla dödsfall kommer vara med, då alla som blir sjuka, kommer komma in till akuten och bli en pinne i statistiken, medan antal faktiskt smittade faktiskt är mycket högre än statistiken visar.

Sen ska man ta hänsyn till hur många av antalet döda som var i riskgruppen. Och till slut ska man ta hänsyn till risken att överhuvudtaget smittas.

Nu kommer jag räkna grovt och säkert lite flummigt:

Antal faktiskt smittade i åldersgrupp 20-29: 250 000
Antal döda som inte var i riskgrupp: 5
Risk för att utsättas/smittas: 25 % (denna är jag osäker på om man bara kan slänga in :D)

5/250 000 * 0,25 * 100 = 0,0005% risk att dö.

För en person med den risken är det nog svårt att motivera att man ska vaccinera sig för sin egen skull. Då får man nog försöka med ett annat argument.
Ja, som du säger varierar risken att bli allvarligt sjuk och det beror till stor del på ålder. Eftersom man nu godkänt vaccinet från 16 år så innebär det att de som tagit det beslutet har grundat det på statistik som visar att fördelarna överväger, men naturligtvis kan det finnas någon enstaka som får en svårare biverkning av vaccinet än de någonsin skulle få av sjukdomen. Sådana biverkningar är förstås en tragedi på individuell nivå, men ännu finns det inget sätt att på förhand avgöra vilka som får sådana biverkningar.

Om vi nu bortser från att statistiken visar att fördelarna överväger, vilka argument för att vaccinera sig tycker du kvarstår? Är det rimligt att allting man gör är för egen vinnings skull? Jag tror att de allra flesta gör saker varje dag för andras skull: exempelvis verkar risken att lagföras för cykelstöld minimal, men de allra flesta jag känner cyklar på sin egen cykel.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Jag vaccinerade mig inte för min skull utan för andras skull..
Jag har inte tagit något annat vaccin genom tiderna och detta är nog enda gång som jag gör det också...
Ja, då har du ju ett annat argument, vilket var min poäng.

Men: vet du hur stor risken att själv bli smittad och sen smitta någon annan som riskerar att få långvariga negativa effekter av din inverkan är?

Jag tänker att den är väldigt låg. Och håller man sig hemma vid symptom, så är den lägre. Dessutom vet man inte vilket skydd vaccinet ger och det finns en risk att folk får en "falsk trygghet" vid förkylningssymptom om de är vaccinerade. Det måste man ta i beräkningen också. Tar du vaccin mot säsongsinfluensan också?

Kan du förklara din inställning att ta vaccinet för andras skull? Vore intressant att höra. Jag har också tagit första dosen, men jag hade svårt att hitta bra och vattentäta argument till att göra det. Många jag känner säger att dom tar det för att dom bryr sig om sina medmänniskor, men om man lyssnar på hur samma människor talar om sina medmänniskor i andra sammanhang så är jag tveksam.
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lätt värt risken för att få resa fritt. Sedan är väl risken mindre 161 på 1.5 miljoner eller vad som sades ovan. Och då var majoritet va fallen inte ens direkt relaterade till vaccinet
Tror inte du läste vad jag skrev. Jag talade om risken att dö av sjukdomen och inte risken att dö av vaccinet. Jag håller med dig om att det är "smidigt" att resa om man vaccinerar sig.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Såhär kan det gå utan poliovaccination

[bild]
just KAN gå...
Inte ATT så här går det...

Hur var det nu... Var inte ni vaccin förespråkare så jävla intelligenta?
att jag isåfall väljer att stå utan vaccin betyder inte att jag väljer att belasta sjukvården, tvärtom... Då skulle jag sköta mig själv... Och mina barn har alla fått sina vaccineringar..
Vad de gör när de blir 18.år skiter jag högaktningsfullt i... Då väljer de själva...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.