E El-Löken66 skrev:
Varför skulle någon vilja betala för att undersöka något så banalt som förkylningar. Finns några tusen allvarligare sjukdomar som står före i kö.
t.
Forskning fungerar inte så. Det är inte någon som beställer och betalar för en specifik forskning. Detta för att forskningen inte skall bli korrumperad. Man söker forskningsbidrag eller finansieras av ett Universitet om man har ett tillräckligt välunderbyggt projekt som leder vetenskap framåt. Då vi saknar botemedel mot förkylning och det har enorm samhällspåverkan är det självklart ett viktigt forskningsområde. Kan man bota förkylning så kommer man att kunna bota andra allvarliga virussjukdomar. Det blir lika viktigt som upptäckten av penicillinet. Klart läge för Nobelpriset

• Älska
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Förkylning är ett samlingsnamn för en mängd virus, hur ska du "bota" detta och till vilken mening. När du väl haft det är du immun så det finns inget att bota.

Det är även ett sätt för kroppen att varna mot för hög stress så ta ett par dagar och vila upp dig, skulle det otroliga ske.
Kan ni inte starta en ny tråd om just förkylningar?

• Gilla
  • Haha
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
[QUOTE="El-Löken66, post: 4323861, member: 374895
Så några timmar i kallt vatten ligger ju någonstans mellan ett kort bad och hypotermi och kan därmed göra kroppen mottaglig för dessa virus.[/QUOTE]

Nu virrar du igen. Hypotermi som i princip innebär sjukhusvård kan göra kroppen mottaglig. Finns inga bevis för att några timmar i kallt vatten ger förkylning eller ens ökad mottaglighet för virus, kan lika gärna vara tvärtom. Händer det i verkligheten att man ligger i kallt vatten några timmar?

• Gilla
Gooli
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan ni inte starta en ny tråd om just förkylningar?
Nu handlar inte diskussion främst om förkylningar utan om skrönor (som jag uppfattar det). Vi står nu inför ett ökande bekymmer att folk tvekar att vaccinera sig mot covid-19 och stora delar av befolkningen riskerar att bli ovaccinerade. Jag får en stark känsla att argumenten är fyllda av fördomar (skrönor) och okunskap. Detta behöver vi bekämpa. Men jag skall göra som du säger för löken saknar tillräckligt med kunskap för att diskutera.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

E
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jo, det görs mängder. Den som knäcker koden och kan skapa något som hindrar en förkylning från att bryta ut skulle dra in enorma summor eftersom förkylning drabbar hela världen hela tiden. Men än har man inte hittat något effektivt. Det har också gjorts massor med studier på vad som kan lindra där man även kollat alla "husmorsknep" och det har visat sig att de har noll effekt i vetenskapliga försök. Och jag vet att många med bestämdhet hävdar att deras knep funkar för dem och det är ju kanon, synd att det inte funkar i dubbelblindtester.
Detta stämmer inte riktigt.
Det finns en mängd godkända läkemedel mot förkylning på marknaden. Exempelvis Kan Ying eller ColdZyme.

Om dessa funkar är ju svårt att svara på, men givetvis finns det även en psykologisk faktor.
Felet är bara att kroppen tar bort en förkylning på 3 dagar så om dessa medel kortar ner detta till 2 dagar och 18h är det ju svårt att se.

Likadant ifall de verkar förebyggande. Finns inga garantier att det inte går att få förkylning från tillverkaren.

Däremot har de säkerligen tjänat pengar i buntar.

E El-Löken66 skrev:
Det finns en mängd godkända läkemedel mot förkylning på marknaden. Exempelvis Kan Ying eller ColdZyme.

Om dessa funkar är ju svårt att svara på, men givetvis finns det även en psykologisk faktor.
Felet är bara att kroppen tar bort en förkylning på 3 dagar så om dessa medel kortar ner detta till 2 dagar och 18h är det ju svårt att se.

Likadant ifall de verkar förebyggande. Finns inga garantier att det inte går att få förkylning från tillverkaren.

Däremot har de säkerligen tjänat pengar i buntar.
ColdZyme kanske har en effekt, men det är inte ett Läkemedel. Det är de till och med tydliga med själva. Den verkar främst verka förebyggande genom att skapa en barriär på slemhinnorna. Mao Det raka motsatta som risken med tex AC som torkar upp. Man botar mao inget, utan gör vad man kan för att försvåra Viruset att fästa. Skall man hårdra det så är det för mig en variant av det väl diskuterade munskyddet. Sen vad som är bäst elelr om något är bra det lämnar jag därhän..

Ying har jag inte kollat vad det är för något, men googlar man Ying + förkylning så komemr bara denna tråden och en massa andra orelaterade sidor upp:)

Skärmdump av en diskussion om att ColdZyme inte är ett läkemedel, utan en medicinteknisk produkt.

E El-Löken66 skrev:
Hoppa i en sjö med kläderna, sen lägger du dig i en skog och sover två timmar. Sen åker du till jobbet och lever som vanligt, nu är du förkyld.
Vid ovanstående scenario blir du möjligen nedkyld, beroende på temperaturen i vattnet och i skogen men det gör dig inte förkyld.

Om badet i sjön och tuppluren i skogen kombineras med ett förkylningsvirus så kan du bli förkyld men ett förkylningsvirus kan göra dig förkyld även utan att du behöver bada och sova i skogen först.

• Gilla
  • Haha
Dr Jumping Jack och 1 till
  • Laddar…
E
M mojjen skrev:
ColdZyme kanske har en effekt, men det är inte ett Läkemedel. Det är de till och med tydliga med själva. Den verkar främst verka förebyggande genom att skapa en barriär på slemhinnorna. Mao Det raka motsatta som risken med tex AC som torkar upp. Man botar mao inget, utan gör vad man kan för att försvåra Viruset att fästa. Skall man hårdra det så är det för mig en variant av det väl diskuterade munskyddet. Sen vad som är bäst elelr om något är bra det lämnar jag därhän..

Ying har jag inte kollat vad det är för något, men googlar man Ying + förkylning så komemr bara denna tråden och en massa andra orelaterade sidor upp:)

[bild]
Du tänker nog på Kan Yang?

Flaska med Kan Jang naturläkemedel mot förkylning, 200ml.

A
Kina medicin... När det finns sprit.. av finaste sort... whisky.. ;)(y)

E
Maskintok skrev:
Kina medicin... När det finns sprit.. av finaste sort... whisky.. ;)(y)
Flaska med japansk single malt whisky från destilleriet Miyagikyo.
:poop:

• Gilla
1
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:
[bild]
:poop:
precis.. Kina medicin.. :rofl:
jag föredrar highland park :cool:;)

Tacka vet jag gin och tonic. Godare än den där skotska fulspriten och så hjälper det mot malaria :D

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
A
Keiller Keiller skrev:
Tacka vet jag gin och tonic. Godare än den där skotska fulspriten och så hjälper det mot malaria :D
:rofl::p

E El-Löken66 skrev:
Dessa preparat är som hostmedicin, de har ingen effekt på förkylning, i bästa fall kan de lindra symtomen men påverkar inte virus och inte förkylningens längd.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.