Har sett att det finns dekalset till Sileno i Frankrike, både hos Gardena och andra firmor men inget finns att hitta i Sverige. Har någon möjligtvis sett vart mer det går att få tag på de de jag sett inte skickar till SE.
 
Hej, någon av er som har några tips på felavhjälpning?

Min Gardena 750 från 2019 har börjat krångla, den stannar då och då under klippningen.
Den visar ingenting i displayen, utan verkar helt enkelt stängt av sig själv.
Jag kan då starta den, slå in PIN och den fortsätter då som om ingenting hänt.

Köpte ett nytt batteri igår, felet kvarstår.
Har mätt spänningen på trafon, ca 28V obelastad.

Vad ska jag hitta på?
 
  • Gardena 750 robotgräsklippare som har stannat på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fjallman skrev:
Hej, någon av er som har några tips på felavhjälpning?

Min Gardena 750 från 2019 har börjat krångla, den stannar då och då under klippningen.
Den visar ingenting i displayen, utan verkar helt enkelt stängt av sig själv.
Jag kan då starta den, slå in PIN och den fortsätter då som om ingenting hänt.

Köpte ett nytt batteri igår, felet kvarstår.
Har mätt spänningen på trafon, ca 28V obelastad.

Vad ska jag hitta på?
Har inte Gardena 5 års garanti ?
Även om den inte har det så är ju konsumentköplagen 3 år så jag skulle ju lämna in den o vänta med egenskruvandet tills garantin har gått ut
 
F Fjallman skrev:
Hej, någon av er som har några tips på felavhjälpning?

Min Gardena 750 från 2019 har börjat krångla, den stannar då och då under klippningen.
Den visar ingenting i displayen, utan verkar helt enkelt stängt av sig själv.
Jag kan då starta den, slå in PIN och den fortsätter då som om ingenting hänt.

Köpte ett nytt batteri igår, felet kvarstår.
Har mätt spänningen på trafon, ca 28V obelastad.

Vad ska jag hitta på?
min har gjort så ett par gånger efter firmware-uppdatering. Har du haft trassel efter uppgradering?
 
F Fågelboo skrev:
min har gjort så ett par gånger efter firmware-uppdatering. Har du haft trassel efter uppgradering?
Gjorde uppdateringen förra veckan. Den har dock stängt av sig innan senaste uppdateringen.
 
N Nyalund skrev:
Har inte Gardena 5 års garanti ?
Även om den inte har det så är ju konsumentköplagen 3 år så jag skulle ju lämna in den o vänta med egenskruvandet tills garantin har gått ut
Min klippare köptes innan Gardena erbjöd 5-års garanti. Har såklart 3-års reklamationsrätt, men chansade med ett nytt batteri vilket ej hjälpte.
 
  • Gilla
Nyalund
  • Laddar…
Vid låg batterinivå så går den som ”vanligt” åter till laddstationen. Då visas appen att batteri laddas, efter några minuter står det ”klippare inaktiverad”.
 
Hej!

Hade min Sileno Life 1000 inne på byte av kretskort dvs klassiska hjulmotorproblemet.

Vet ni om man behöver kalibrera om guidekabel efter byte av kretskort?

Tycker den följer sämre än innan..
 
K krille09 skrev:
Hej!

Hade min Sileno Life 1000 inne på byte av kretskort dvs klassiska hjulmotorproblemet.

Vet ni om man behöver kalibrera om guidekabel efter byte av kretskort?

Tycker den följer sämre än innan..
Det är inte bara att den varierar spårvalet då ?
Man kan ju justera hur den ska följa guiden (allafall på HQ) och ju smalare man ställer den desto mer centrerat över kabeln följer den.
 
N Nyalund skrev:
Det är inte bara att den varierar spårvalet då ?
Man kan ju justera hur den ska följa guiden (allafall på HQ) och ju smalare man ställer den desto mer centrerat över kabeln följer den.
Tror inte det går att justera för guidekabel - nån som vet?
 
  • Gilla
grymmeoffe
  • Laddar…
K krille09 skrev:
Tror inte det går att justera för guidekabel - nån som vet?
Går inte på min smart sileno 750. Grannen med en HQ kan det på sin så verkar som funktionen inte finns på Gardena.
 
Hej. Min klippare fick lite bekymmer när åskan kom och hälsade på. Trafon är död men även när jag testat med en annan så har jag ett bekymmer. laddstation lyser grönt men klipparen hittar ingen slinga. anar att kretskortet i laddstation är paj men vill mäta lite först.

Är det någon som har data på spänningen i begränsningskabeln? mäter jag där känns lite lite väl svagt.

/
johan
 
troja troja skrev:
Hej. Min klippare fick lite bekymmer när åskan kom och hälsade på. Trafon är död men även när jag testat med en annan så har jag ett bekymmer. laddstation lyser grönt men klipparen hittar ingen slinga. anar att kretskortet i laddstation är paj men vill mäta lite först.

Är det någon som har data på spänningen i begränsningskabeln? mäter jag där känns lite lite väl svagt.

/
johan

Det går en växelspänning i slingan som en vanlig multimeter inte är byggd för att kunna mäta (ej sinusform 50 Hz).
Om lysdioden är fast grön även om du kopplar bort slingan så kan du räkna med att kretskortet i laddstationen är defekt.
 
  • Gilla
exxy19
  • Laddar…
Hej, nybliven ägare till en Sileno 750, ännu ej ens uppackad då jag behöver fixa lite med trädgården först.

Läser att man vid häckar etc kan lägga en kant av plattor som ena hjulet kan gå på för att undvika att behöva trimma kanter. Men hur bred bör den plattraden vara?
De markstenar jag har är 14 x 21 cm.
Ska jag lägga dem på tvären eller längden?

Och hur "brett" klipper Sileno ut från begränsningskabeln, följer den kabeln mitt under klipparen?
 
M Micke F skrev:
Hej, nybliven ägare till en Sileno 750, ännu ej ens uppackad då jag behöver fixa lite med trädgården först.

Läser att man vid häckar etc kan lägga en kant av plattor som ena hjulet kan gå på för att undvika att behöva trimma kanter. Men hur bred bör den plattraden vara?
De markstenar jag har är 14 x 21 cm.
Ska jag lägga dem på tvären eller längden?

Och hur "brett" klipper Sileno ut från begränsningskabeln, följer den kabeln mitt under klipparen?

Lägg stenarna med 21 cm överkörningsdistans.

Klipparen följer inte beg.kabeln vid ut/hemgång utan det sker via guidekabel. Där varierar klipparen avståndet till kabeln för undvikande av spårbildning. Ingen klippning sker då.
 
  • Gilla
Micke F
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.