5 889 läst · 13 svar
6k läst
13 svar
Ta ner telestolpar - hur går det till?
Hej!
Vi har ett par gamla telestolpar i trädgården (vanliga typen, trästolpar som är nerkörda i marken). Kopparlinan är borttagen sedan ett tag men stolparna är kvar. Nu verkar det som att skanova till slut ska ta bort stolparna också.
Eftersom vi också planerar att anlägga gräsmatta och sätta ett par träd i trädgården så undrar jag om det är någon som har erfarenhet av hur det går till när gamla telestolpar tas ned? Sågas de ner eller dras de upp? Används någon entreprenadmaskin? Det skulle vara bra att veta innan vi sätter igång med gräsmattan.
Jag ska försöka ringa dem men min erfarenhet säger mig att det inte alltid är så lätt att få svar från skanova.
Vi har ett par gamla telestolpar i trädgården (vanliga typen, trästolpar som är nerkörda i marken). Kopparlinan är borttagen sedan ett tag men stolparna är kvar. Nu verkar det som att skanova till slut ska ta bort stolparna också.
Eftersom vi också planerar att anlägga gräsmatta och sätta ett par träd i trädgården så undrar jag om det är någon som har erfarenhet av hur det går till när gamla telestolpar tas ned? Sågas de ner eller dras de upp? Används någon entreprenadmaskin? Det skulle vara bra att veta innan vi sätter igång med gräsmattan.
Jag ska försöka ringa dem men min erfarenhet säger mig att det inte alltid är så lätt att få svar från skanova.
När luftledningarna grävdes ner här hos mig för ca 20 år sedan klippte dom ner linorna men lät stolparna vara kvar som stod på folks tomter..
Vi i föreningen var på göteborgs energi ett antal gånger men inget hände så till slut tog vi ner dom själva och de står numer som stolpa till bryggorna i båthamnen här.
Vi i föreningen var på göteborgs energi ett antal gånger men inget hände så till slut tog vi ner dom själva och de står numer som stolpa till bryggorna i båthamnen här.
Många av dom där stolparna var impregnerade med arsenik och kreosot.Myrstacken skrev:När luftledningarna grävdes ner här hos mig för ca 20 år sedan klippte dom ner linorna men lät stolparna vara kvar som stod på folks tomter..
Inte bra att använda som virke.
Det visste nog de flesta i föreningen då med men använde dem ändå....A Andy78 skrev:
Har vart med i en annan båtförening där dom gjorde likadant.. så antar att det var ganska vanligt förr att använda gamla stolpar till det
Då hade jag skickat en räkning till Göteborgs energi för jobb och bortforsling.Myrstacken skrev:När luftledningarna grävdes ner här hos mig för ca 20 år sedan klippte dom ner linorna men lät stolparna vara kvar som stod på folks tomter..
Hej.N nej_simon skrev:Hej!
Hos oss tog de ner några stolpar i vintras, i ovanligt djup snö. De som de inte kom åt med lilla "traktorn" tog de ner för hand, sågade bit för bit, syntes inte mycket oavsett. Beror nog litet på vilken entreprenör det är, hur snyggt de gör det.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Det är hårt uppstyrt hur de ska hanteras idag då de betraktas som farligt avfall. Kreosot som är starkt cancerogent tas lätt upp av kroppen genom huden. Inget man vill hantera om man slipper och ännu mindre ha i sin trädgård som var vanligt förr. Tyvärr är vår uteplats byggd av telefonstolpar så det blir besvärligt att bli av med den.
Liknande trådar
-
Hur borde jag regla för innertak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vi måste reparera garagets ytterdörr, byta ut de tunna faner-skivorna
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför lyfts min dräneringsränna på altanen?
Altan & Uteplats -
Varför kluckar toaletten och vattnet rinner ner sakta
Vatten & Avlopp -
Byta ut takåsar av telestolpar (kreosot...) Dimensioneringshjälp
Lösvirke & Timmerhus