Har en sommarstuga som har byggts till i omgångar av tidigare ägare som även bytt rännor och tak i närtid.

Har upptäckt en vattenskada i en av skarvarna. Syns inte på vinden, men är rejäl i en hörna.

Vad bör jag göra för att åtgärda den. Hur kommer jag ens åt att riva det som är ruttet?

• Vattenskada på trä i hörna där tak möter vägg med synlig röta och skador på träpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada vid takskarv med synligt ruttet trä och defekta rännor på en sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Huvaligen det där såg inte proffsigt ut...

Jag tycker minimum är att försiktigt plocka lös alla takplåtarna som går ner i rännan, byta ut skadat material och göra om hela rännan från början. Du kan börja med att ladda ner t ex plannjas montageanvisning för att få en förståelse hur det ska se ut.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Huvaligen det där såg inte proffsigt ut...

Jag tycker minimum är att försiktigt plocka lös alla takplåtarna som går ner i rännan, byta ut skadat material och göra om hela rännan från början. Du kan börja med att ladda ner t ex plannjas montageanvisning för att få en förståelse hur det ska se ut.
Att man har lämnat öppet i skarven mellan de två husen, är det normalt? Borde det inte gå en vinkelränna där också?

B Bjornbaret skrev:
Att man har lämnat öppet i skarven mellan de två husen, är det normalt? Borde det inte gå en vinkelränna där också?
det finns en hel del "borde" där...........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.