Hej !

Vad har ni för kylkonvektorer ?


S STB skrev:
Vi valde frikyla mest för att de blev så billigt i samband med nybyggnation. Det är ju enkelt att lägga rör i grunden och konvektorerna är mycket billigare än en luftvärmepump.
Däremot ångrar vi att vi bara accepterade de billiga konvektorerna som installatören föreslog. I sovrummet hade vi velat ha tystast möjliga så att den hade kunnat vara igång på natten. Fläkten i de billiga har ett för högt minimivarvtal. Kyleffekten även på lägsta varvtalet drar enkelt ner temperaturen långt under komfortabelt i sovrummet.
Konvektorn i vardagsrummet som kyler resten av huset kunde varit större eftersom den inte riktigt orkar med.
 
S
HenningÖland HenningÖland skrev:
Vad har ni för kylkonvektorer ?
Fabrikatet är Eveco, Rhoss, Idrowall.
 
Gimp Gimp skrev:
Inte om man överdimensionerar ventilationen, skulle nog säga att vårt system sänker minst 8 grader, speciellt på övervåningen där vi sover.
Håller med ovanstående. Men då har vi väl tilltagen anläggning och kör forcerat läge när kyla behövs.
 
  • Gilla
-Martin- och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som kan ge lite input på använda aktiv kyla med bergvärmen, inte bara passiv frikyla. Är det värt det? Vad blir skillnaden ifall passiv kyla redan kan hämta upp ~6 gradig vatten till konvektor?
 
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…
Bra fråga. Vore intressant att få veta. Jag undrar också om båda avtar i effekt över tid då jag förstått det som att energihålet laddas med värme o till slut så avtar kyleffekten. Men återgår väl till ”noll” igen nästkommande år efter vintern ?!

H Herr Sandgren skrev:
Är det någon som kan ge lite input på använda aktiv kyla med bergvärmen, inte bara passiv frikyla. Är det värt det? Vad blir skillnaden ifall passiv kyla redan kan hämta upp ~6 gradig vatten till konvektor?
 
C
H Herr Sandgren skrev:
Är det någon som kan ge lite input på använda aktiv kyla med bergvärmen, inte bara passiv frikyla. Är det värt det?
Du menar med en bergvärmepump med kylfunktion á la Daikin?
 
S
H Herr Sandgren skrev:
Är det någon som kan ge lite input på använda aktiv kyla med bergvärmen, inte bara passiv frikyla. Är det värt det? Vad blir skillnaden ifall passiv kyla redan kan hämta upp ~6 gradig vatten till konvektor?
Jag förstår verkligen inte varför man skulle vilja göra aktiv kyla från ett borrhål där man redan har gratis kyla. Det måste vara flera gånger billigare att bara skaffa en större konvektor om inte kyleffekten räcker till. Både i inköpskostnad och driftskostnad.

Om borrhålet värms upp märkbart så kommer det garantera frysa till is varje vinter. I ett normalt borrhål så flyttar sig grundvattnet tillräckligt för att ta hand om den värme/kyla som pumpas ner. I Sverige lär ju uttaget av värme vara många gånger större än uttaget av kyla. Den lilla vinst man i praktiken kan göra är att produktionen av varmvatten blir aningens effektivare på sommaren.

Om du skall bygga nytt så kanske du har lite nytta av vad jag gjorde rätt och fel. Det mesta är samlat i ett dokument: https://docs.google.com/document/d/1nlr-lGIutgNRyYpoBWLyiIhqoNx-8cOx8-zfouy_FCo/edit
 
C
S STB skrev:
Jag förstår verkligen inte varför man skulle vilja göra aktiv kyla från ett borrhål där man redan har gratis kyla.
Nä, något ekonomiskt incitament är svårt att se. Så det är ju om man behöver större kyleffekt (som inte praktiskt kan åstadkommas med en större konvektor) eller lägre temperatur än vad frikyla kan ge.
 
Exakt sådan här input jag ville ha istället för fina marknadstexter! Jag är ju ändå smålänning, så att gå från mer eller mindre gratis frikyla till aktiv vore intressant att få en realistisk motivering till. Skiljer det sig mellan vilka fläktkonventorer som används i sådant fall? Är det för folk som vill ha kallt inne trots öppna fönster och dörrar?
 
Vi kör frikyla med 130m borra o ett FTX: REC Temovex Blue 4 i vårt hus som blev klart förra året

Fungerar väldigt bra och sovrummen som har ca 10l/s kunde hålla 24 istället för 32 som de var ute några dagar.

Frikylan tillsammans med markiser gör underverk. Utan markiser förra sommaren så jag vet att dom behövs :)
 
  • Gilla
Herr Sandgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.