Menar du materialutmattning? I så fall är nog svaret "väldigt många"
Klarar släpet en normalgrop i åttio knyck med fullt last så lär det klara mycket mer utan sagda hastighet och grop.
Men givetvis. Alla får ju ta ansvar för sina egna släp och lastuppskattningar.
Klarar släpet en normalgrop i åttio knyck med fullt last så lär det klara mycket mer utan sagda hastighet och grop.
Men givetvis. Alla får ju ta ansvar för sina egna släp och lastuppskattningar.
Det mesta funkar tills det inte gör det längre...
överlast är inte utmattningsproblem utan ett plötsligt skrot problem.
Det är stor skillnad på en relativt ny/välbevarad kvalitetsvagn och ett rostigt gammalt härke eller billighetsskit.
/ATW
överlast är inte utmattningsproblem utan ett plötsligt skrot problem.
Det är stor skillnad på en relativt ny/välbevarad kvalitetsvagn och ett rostigt gammalt härke eller billighetsskit.
/ATW
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 137 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 137 inlägg
Ja jag skulle inte vilja överlassa min tiki kärra med dubbelt.
Både däck och botten på kärran är väldigt mjuka.
Den är inte påkostad något extra.
Fullt lass i 80 med gupp får jag ont i magen.
men kärran jag har till minigrävare tar 2,7 ton.
Den har jag lasta 3,5-4 ton på och den märktes det knappt på.
Dock körde jag inte ute på vägen med den då.
Både däck och botten på kärran är väldigt mjuka.
Den är inte påkostad något extra.
Fullt lass i 80 med gupp får jag ont i magen.
men kärran jag har till minigrävare tar 2,7 ton.
Den har jag lasta 3,5-4 ton på och den märktes det knappt på.
Dock körde jag inte ute på vägen med den då.
Nu har jag sett hur ett sävsjösläp 750 betett sig med 1000 kilo singel. Han som lastade fick lasta av illa kvickt för det gillade inte det alls och det var mindre än året gammaltO [old rusty] skrev:
Nu hade väl fälgarna gett sig först förvisso.
Obromsade 750kg vagnar är ju alldeles för veka, de duger ju stort sett för att köra lite blandat skräp till tippen, möbler och lite shopping på bygghandeln.
Ser dock alldeles för många vågade lastningar, även om vagnen inte packar ihop helt så kan den körningen motsvara 20års slitage i utmattning.
Själv köpte jag en 2-axlad 2000kg Gaupen kärra för vardagsbruk, den var inte mycket dyrare än en 750kg men betydligt tryggare och mer förlåtande när det riskerar att vara lite för tungt.
Ser dock alldeles för många vågade lastningar, även om vagnen inte packar ihop helt så kan den körningen motsvara 20års slitage i utmattning.
Själv köpte jag en 2-axlad 2000kg Gaupen kärra för vardagsbruk, den var inte mycket dyrare än en 750kg men betydligt tryggare och mer förlåtande när det riskerar att vara lite för tungt.
Haha, komiskt att detta blir första tråden jag läser så här sista dagen på semestern, nyss hemkommen från sommarstugan där jag fyllt 4kubik vatten i en pool åt ungarna genom att släpa en 1000l IBC efter fyrhjulingen på ett hemmabygge till kärra som var baserat på någon form av vagn ämnad att dra omkring i trädgården.
5 resor blev det, vingligt var det, bra gick det.
5 resor blev det, vingligt var det, bra gick det.
När jag köpte mitt släp nu så frågade jag "vad är det jag ska tänka på så att släpet inte går sönder"MathiasS skrev:
Då var svaret "axelproblemen är det stora problemetoch det beror på i princip en enda sak. Man lastar mer än de 750 kg släpet är byggt för. I övrigt är moderna släp byggda för att stå emot det mesta"
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 269 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 269 inlägg
En släpvagn är väl inte laglig alls att köra, om den har lastats över sin maximala lastvikt? En "trekvartston-släpvagn" har väl normalt en maxlast cirka 1/2 ton eller mindre?R Rkarlsson skrev:Det handlar en del om hur mycket bilen får dra obromsat med. Jag kan tycka det är ganska löjligt att min hyundai har maxvikt på släp på 1800 kg bromsat, men obromsat 700 vilket gör att man blir tvingad att köpa ett släp för 650 om man vill ha obromsat.
Cadillacen jag hade innan fick dra bromsat 1210 kg men obegränsat på obromsat
Men ett obromsat hade jag aldrig laddat med dubbla vikten. Ett bromsat kan jag gå över med 100-200 max men inte dubbla vikten.
Nej man får inte lasta ett släp över maximal lastvikt. Upp till maxlast är det din behörighet som styr hur mycket du får lägga på, över maxlast aldrig ok oavsett behörighet. På senare år har det dessutom blivit rätt dyrt med överlast.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 269 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 269 inlägg
Min behörighet styr väl huvudsakligen hur tungt jag får dra. Jag som kört mest Ford Mondeo årsmodell 2001-2005 har noterat att just Mondeo kombi har en totalvikt av 2100 kg och en släpvagnsvikt högst 1800 kg - men med enbart personbilskörkort kan man inte dra en släpvagn med totalvikt högre än 1400 kg, eftersom körkort B endast tillåter körning med släpvagn förutsatt att bilens och släpvagnens totala totalvikt är högst 3,5 ton. Vill man köra husvagn med B-kort och har en bil med totalvikt 2100 kg så får man nöja sig med en mindre husvagn som har totalvikt högst 1400 kg, men det ska inte vara några problem.MathiasS skrev:
Ursäkta om jag nu låter lite dryg. Men du ska alltså hämta 3-4000liter vatten, 300meter bort. Du undrar nu hur mycket du törs överlasta, för att spara in en, till två vändor.
Skulle det inte gå fortare att bara sätta igång och köra istället för att börja dividera om saken. På tiden som du suttit här, så hade du säkert hunnit köra två vändor. Hade du då lastat 750liter så hade du alltså redan hunnit med 1500liter. Alltså nästan hälften av det du behövde.
Skulle det inte gå fortare att bara sätta igång och köra istället för att börja dividera om saken. På tiden som du suttit här, så hade du säkert hunnit köra två vändor. Hade du då lastat 750liter så hade du alltså redan hunnit med 1500liter. Alltså nästan hälften av det du behövde.
Vattnet bör vara flyttat nu 3 år senare......A AG A skrev:Ursäkta om jag nu låter lite dryg. Men du ska alltså hämta 3-4000liter vatten, 300meter bort. Du undrar nu hur mycket du törs överlasta, för att spara in en, till två vändor.
Skulle det inte gå fortare att bara sätta igång och köra istället för att börja dividera om saken. På tiden som du suttit här, så hade du säkert hunnit köra två vändor. Hade du då lastat 750liter så hade du alltså redan hunnit med 1500liter. Alltså nästan hälften av det du behövde.