MultiMan
L lat skrev:
Corvus, en 5Mb hårddisk kombinerad med en VHS bandare för säkerhetskopiering.
Man kollade om backupen gått bra genom att spela upp bandet mot en TV, var det 2 raka vita parallella streck mot en svart bakgrund hade allt gått bra.
Tidigt 80-tal

[länk]
Hade en 20MB Corvus kopplad via Omninet och Apple ][. Backup gjordes mot Sony Betamax eftersom VHS hade för mycket droputs. Har prislista någonstans. Var Gylling systemelektronik som var svensk generalagent ett tag. Priset för en Corvus + videon för backup vill jag minnas låg någonstans runt 65-70 000.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Min första datormus till min intel 8086 var optisk, med en speciell musmatta med små fyrkanter. Upplösningen på musen var Mao lika hög som storleken på fyrkanten, Mao ganska låg. Men man slapp problemet med smuts och damm i kulmusen

Gammal optisk datormus på en musmatta med rutnät, för användning med intel 8086.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan H och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
K knipo skrev:
Fast förr kunde man handla det mesta, i rätt affär, utan vare sig ålder eller tillstånd.
Den gamla järnhandeln på hörnan med en ännu äldre farbror i sålde utan att lyfta på ögonbrynen allt som fanns i hans affär. O i en gammal järnhandel fanns ALLT.
Jag minns att jag köpte en äkta startpistol där trots att jag var under 18. (Sedemera blev de även tillståndspliktiga.)
Köpte även tändhattar, krut, krutstubin o annat som förgyllde en pågs tillvaro på den tiden.
Då var iofs endast tändhattarna tillståndspliktiga, men de flesta ville inte sälja det andra till barn.:crysmile:
Min pappa var god vän med en riktigt stor järnhandlare, så eftersom jag var fyrverkeritokig så öppnade de ibland stora valvet med alla vapen, ammunition och fyrverkeri även mitt i sommaren så jag kunde handla kvartersbomber och annat kul (fyrkantig sak med stubinen i ena hörnet, riktigt kraftig). Kul för mig, kanske inte lika roligt för grannarna. :oops:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min första datormus till min intel 8086 var optisk, med en speciell musmatta med små fyrkanter. Upplösningen på musen var Mao lika hög som storleken på fyrkanten, Mao ganska låg. Men man slapp problemet med smuts och damm i kulmusen

[bild]
Nånstans har jag en Sun-mus kvar i sin krympplastförpackning.
Min nuvarande musmatta skaldar Sun-Ultracomputing. Kanske ska sluta slita på den?
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
ade en 20MB Corvus kopplad
Köpte 2st Apple III plus Corvusen för typ 20.000:- av Ericsson som de haft för nån typ av utvärdering. Hade enl uppgift kostat över 100.000:-.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Alla "fjärrkontroller" som hade sladdanslutning till tv och video. Var ganska ofta åren gick in i sladden.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nånstans har jag en Sun-mus kvar i sin krympplastförpackning.
Min nuvarande musmatta skaldar Sun-Ultracomputing. Kanske ska sluta slita på den?
Jag tror du får en bättre upplevelse från valfri modern lasermus :)

Jag sportar fortfarande en G400

Logitech G400 datormus mot svart bakgrund.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Itera, plastcykeln, vem minns inte hur den floppade totalt?
Fullständigt usel cykel, minns med fasa en skolresa till Saxnäs när vi gick i 6:an då hotellet där vi bodde i något "support you local fabrik" köpt ett 20-tal cyklar som de boende fick låna. Cyklarna var helt klart inte gjorda för 12-åringar som leker "crosshoj" med dom - tror halva beståndet var decimerat redan första dagen med allt från kvaddade hjul, brustna vevar och till och med något rambrott ;-)
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Volvo Amazon med galonklädsel.....................
Kulsits
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Jag vill minnas att vi hade engångsinsatser till snuskburken, men det kan vara jag som minns fel.
Nix, du minns rätt - fanns att köpa i kiosken på regementet. En nackdel med dom var att den krympte vid värme så varm spagetti och köttfärsås var ingen hit, det mesta åkte ur burken när den drog i hop sig.
 
T TheGame skrev:
Jag vet inte när det var men kanske 15år sen kom en nogger lakrits. På nått sätt blev det galet, nån skämta halvt öppet om att den hette Nigger och flera tyckte det var skandal fast namnet var Nogger Lakrits och inte Nigger.
Försvann väll snabbt pga det.
Nogger Black var god.
Men kanske någon på GB kunde räknat ut direkt att det namnet skulle utan tvekan inte fungera.:crysmile:
Förpackning av Nogger Black-glass med logotyp och delvis synlig svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Nogger Black var god.
Men kanske någon på GB kunde räknat ut direkt att det namnet skulle utan tvekan inte fungera.:crysmile:
[bild]
Ja Nogger black var det.
Glassen var god, synd att nån form av PK-Maffia satte stopp :crysmile:
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
hsd
harry73 harry73 skrev:
Jag gillade att man kunde öppna tågdörrarna innan tåget hade stannat
Vi hade specialstopp i skogen och då ställde man foten på dörrhandtaget då när tåget nästan stannat hoppade dörren upp så slank vi ut å vinkade till lokföraren att vi var av
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
K knipo skrev:
Nogger Black var god.
Men kanske någon på GB kunde räknat ut direkt att det namnet skulle utan tvekan inte fungera.:crysmile:
[bild]
De borde döpt den till Nogger Negro
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.