13th Marine 13th Marine skrev:
Samma plats.
Det förra trädet var fyra år gammalt.
.. är ju lite kinkigare om det suttit länge/gammalt..

Men då vet ni varför det första inte trivdes där/dog?
Så inte samma sak händer det nya menar jag?

EDIT: Är ju aptrist (rent ut sagt) när nya träd dör!
 
Snigla Snigla skrev:
.. är ju lite kinkigare om det suttit länge/gammalt..

Men då vet ni varför det första inte trivdes där/dog?
Så inte samma sak händer det nya menar jag?
Kan vara för att jag höjde marken runt den med 5-10cm förra våren. Men i övrigt vet jag inte. Står ytterligare ett äppelträd, plommonträd, körsbär samt två uppstammade syrener på samma ställe som verkar överleva.
Marken består av 10-20cm jord och sedan sand, så jag tillför nytt organiskt material varje år.
 
Experimenterar lite med en ful slänt där det tidigare varit ogräs, grus och sten. Rensat bort växtligheten och forslat bort lite av de större bumlingarna. Nu är det så svårt att komma dit (kan inte ställe en skottkärra någonstans för allting lutar) så det är rätt drygt att göra något eftersom det inte går att flytta material: åt ena hållet är det stenmur, åt andra hållet är det en brant slänt där det rasar ner. Nu har jag istället byggt upp några små terasser – om man vill använda starka ord – där jag satt några små knasiga krusbär i botten och ska sätta något ”tåligt som klarar sig självt i världens torraste sämsta skräpjord” på toppen, medan mitten ska rensas någon gång per år från allt som inte är murgröna, som kanske kan tänkas smyga in från sidorna för att ta över. Får se hur det går med projektet.
 
  • Nyanlagda små terrasser i en slänt med krusbärsbuskar, röjt sten och grus, omgiven av grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maah och 7 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Experimenterar lite med en ful slänt där det tidigare varit ogräs, grus och sten. Rensat bort växtligheten och forslat bort lite av de större bumlingarna. Nu är det så svårt att komma dit (kan inte ställe en skottkärra någonstans för allting lutar) så det är rätt drygt att göra något eftersom det inte går att flytta material: åt ena hållet är det stenmur, åt andra hållet är det en brant slänt där det rasar ner. Nu har jag istället byggt upp några små terasser – om man vill använda starka ord – där jag satt några små knasiga krusbär i botten och ska sätta något ”tåligt som klarar sig självt i världens torraste sämsta skräpjord” på toppen, medan mitten ska rensas någon gång per år från allt som inte är murgröna, som kanske kan tänkas smyga in från sidorna för att ta över. Får se hur det går med projektet.
Det kan ju bli fint med de små terrasseringarna :D
 
FreQa FreQa skrev:
Det kan ju bli fint med de små terrasseringarna :D
Tack! Får hoppas det. Osäker på om man kan jäkta på murgrönan lite så den täcker området snabbare. Men den gör väl som den vill, i sin egen takt.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Gjort klart odlingslådor som ska avgränsa det löjligt stora trädäcket.
Var först inne på ett litet staket/räcke men kom på att mera odlingslådor vore fint. Två nya odlingslådor i trä avgränsar ett stort trädäck med möbler och växter i trädgården.
 
  • Gilla
nino och 9 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Gjort klart odlingslådor som ska avgränsa det löjligt stora trädäcket.
Var först inne på ett litet staket/räcke men kom på att mera odlingslådor vore fint. [bild]
Snyggt och bygglovsfritt! :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
halper halper skrev:
Snyggt och bygglovsfritt! :)
Tack!
Här är en bild från andra hållet. Trädgårdsdäck med möblemanget, blommande växter och staket under solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Vackert! Lådor är trevligt!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Vackert! Lådor är trevligt!
Det är så otroligt kompakt jord här att jag måste odla i upphöjda bäddar. De flesta är inte så här höga men jag ville att de skulle funka som avgränsning också.
Nu testar jag att fylla dem med trädgårdsrens, häckklipp och överst bokashi och gammal jord. Jag har lagt kartong i för att säkerställa lufttillförsel till det undre lagret som ska kompostera.

Jag brukar göra så här men inte så högt. Vi får se hur det går.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är så otroligt kompakt jord här att jag måste odla i upphöjda bäddar. De flesta är inte så här höga men jag ville att de skulle funka som avgränsning också.
Nu testar jag att fylla dem med trädgårdsrens, häckklipp och överst bokashi och gammal jord. Jag har lagt kartong i för att säkerställa lufttillförsel till det undre lagret som ska kompostera.

Jag brukar göra så här men inte så högt. Vi får se hur det går.
Låter vettigt! Jag har fyllt upp med gamla betongplattor i botten på en upphöjd låda bara för att inte behöva hälla i hundratals liter jord.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan vara för att jag höjde marken runt den med 5-10cm förra våren. Men i övrigt vet jag inte. Står ytterligare ett äppelträd, plommonträd, körsbär samt två uppstammade syrener på samma ställe som verkar överleva.
Marken består av 10-20cm jord och sedan sand, så jag tillför nytt organiskt material varje år.
Vattningen brukar vara det svåra första två åren.. ska ju ha vatten flera ggr om dagen, närapå även om det regnar! :surprised:

Hoppas det sätter sig iaf och klarar sig! Nya träd e jobbiga.. de ger ju knappt nått ätbart på flera år hehe..

Jag är så spänd nu... har väntat i 6 år på mina plommon.. - i år är det dags :D (om fåglarna hinner före ska jag jaga dem med en vattenslang!)
 
Snigla Snigla skrev:
Vattningen brukar vara det svåra första två åren.. ska ju ha vatten flera ggr om dagen, närapå även om det regnar! :surprised:

Hoppas det sätter sig iaf och klarar sig! Nya träd e jobbiga.. de ger ju knappt nått ätbart på flera år hehe..

Jag är så spänd nu... har väntat i 6 år på mina plommon.. - i år är det dags :D (om fåglarna hinner före ska jag jaga dem med en vattenslang!)
Flera gånger om dagen? Jag har vattnat mitt nya äppelträd typ varannan vecka :poop:
 
Jiji Jiji skrev:
Gjort klart odlingslådor som ska avgränsa det löjligt stora trädäcket.
Var först inne på ett litet staket/räcke men kom på att mera odlingslådor vore fint. [bild]
Kanonfint med lådor, tänk på att det kommer rinna ut i springorna när det regnar/du vattnat. Så om det ska målas eller oljas in.. gör det innan du fyller med jord :)

Vi satte ogräsduk på insidan på våra.. då försvann de svarta rinnande jordmärkena tillslut iaf.. vattnet sipprar ut lite ibland (förutom när det var så fuktigt att träet svällt hehe).

Vad ska du sätta? blommor eller ätbart.. eller en blandning? :D
 
halper halper skrev:
Flera gånger om dagen? Jag har vattnat mitt nya äppelträd typ varannan vecka :poop:
Vi orkade inte heller.. men de vill ha en jäkla massa vatten tills de satt sig och rötterna hittat rätt ställen att dra sig till. Men om de sitter på ett bra fuktigt ställe med bra tillgång till vatten.. så klarar de sig säker bra.. med nån vattning då och då.

Men det är som med underarbetet på väggarna.. gör man det bra från början.. så får man ett bra resultat på slutet också :)

Funderade själv på att köpa en sådan där "vattensäck" (sipprar lite hela tiden).. men tycker de är löjligt dyra.. :oops: så här vattnas på annat vis..

Om man åker omkring i stan och de har nyplanteringar.. brukar de ha sådana säckar vid stammarna nertill.. har också sett att de ibland låser fast dem hehe
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.