1 390 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Mögelmisstanke och hål i plåttak - hur gå tillväga?
Vi köpte nyligen ett hus från 1938, ett funkishus med utbyggnad från 60-talet, (vi bor strax utanför Göteborg). Över utbyggnaden finns ett låglutande plåttak med en träaltan över (riskkonstruktion, vi vet). Det vi visste var att det i ena hörnet av plåttaket, över det som i dag är ett soffhörn i vardagsrummet, finns ett litet hål i plåten som behöver fixas till. Vi räknade med en mindre fuktskada men nu när vi flyttat in har vi märkt att det luktar lite mögelartat, lite småunket, just i den delen av vardagsrummet. Det är inga synliga fuktfläckar någonstans.
Vi hade tänkt att nu, efter semestrarna, få hit takfirmor för offert för att se över och laga hålet i plåttaket - men kanske behöver vi också göra en större mögelutredning? Vi inser ju att vi behöver tillkalla experter, men av vilken sort och i vilken ordning? Har takfirmor kompetens att bedöma eventuella mögelskador eller måste man ta hit en fuktkonsult av något slag? Tacksam för tips!
Vi hade tänkt att nu, efter semestrarna, få hit takfirmor för offert för att se över och laga hålet i plåttaket - men kanske behöver vi också göra en större mögelutredning? Vi inser ju att vi behöver tillkalla experter, men av vilken sort och i vilken ordning? Har takfirmor kompetens att bedöma eventuella mögelskador eller måste man ta hit en fuktkonsult av något slag? Tacksam för tips!
Medlem
· Västmanland
· 113 inlägg
Skadat material - byta = Klart. Förutsatt att det är utrett var, eventuellt fukt kommit in. Tror dw flesta firmor har Boracol, om det ena behövs.L Lemonlizzie skrev:Vi köpte nyligen ett hus från 1938, ett funkishus med utbyggnad från 60-talet, (vi bor strax utanför Göteborg). Över utbyggnaden finns ett låglutande plåttak med en träaltan över (riskkonstruktion, vi vet). Det vi visste var att det i ena hörnet av plåttaket, över det som i dag är ett soffhörn i vardagsrummet, finns ett litet hål i plåten som behöver fixas till. Vi räknade med en mindre fuktskada men nu när vi flyttat in har vi märkt att det luktar lite mögelartat, lite småunket, just i den delen av vardagsrummet. Det är inga synliga fuktfläckar någonstans.
Hur fukt kommer in i en konstruktion kan man aldrig vara HELT säker på..
Vad ni däremot vet är att ni har skada som behöver åtgärdas, samt att ni kan ha skador på underliggande konstruktion..
Hur omfattande dessa skador är och vad som behöver göras för att åtgärda dem vet man först när man undersökt problemet ordentligt..
Hur kan ni vara helt säkra på att ni inte har fler skador på plåttaket än bara precis den ni hittat?
Stor risk att ni har en stor materialpåverkan även på fler ställen på plåten..
Bara laga hålet kanske inte är tillräckligt, ni bör iaf budgetera för att helt slita bort träterassen och kontrollera hela taket, och även lägga om det..
Vad ni däremot vet är att ni har skada som behöver åtgärdas, samt att ni kan ha skador på underliggande konstruktion..
Hur omfattande dessa skador är och vad som behöver göras för att åtgärda dem vet man först när man undersökt problemet ordentligt..
Hur kan ni vara helt säkra på att ni inte har fler skador på plåttaket än bara precis den ni hittat?
Bara laga hålet kanske inte är tillräckligt, ni bör iaf budgetera för att helt slita bort träterassen och kontrollera hela taket, och även lägga om det..
Hej, vi inser ju också att det kan ha kommit in fukt från fler ställen. Jag vet bara inte riktigt i vilken ände vi ska börja. Takläggare kan ju fixa taket, men om det är problem med väggen eller anslutningen till fönstret, vem ringer jag då? När jag söker på typ ”fuktproblem” får jag upp t ex Anticimex, men vi skulle vilja ha någon som kan byggnader och gärna kan ge en offert på hela arbetet, om det t ex är problem med fasaden på utbyggnaden etc som också måste rättas till. Jag vet liksom inte vilken sorts firmor vi ska leta efter…Violina skrev:Hur fukt kommer in i en konstruktion kan man aldrig vara HELT säker på..
Vi har just åtgärdat en rötskada i samband med renovering. Den upptäcktes av en slump när vi rev ytskikten. Vår renovering utfördes av en större byggfirma så de hade snabbt tillgång till medarbetare med kompetens för den här typen av arbeten/saneringar. Om det är en rötskada bör man ta reda på vilken typ av svamp det rör sig om (hussvamp? Annan rötsvamp?). Åtgärderna utgår från det.
Man behöver ta bort skadat virke med marginal och eventuellt behandla med Boracol (spordödande medel). Är det äkta hussvamp kan omfattningen bli större men i gengäld ersätter de flesta villaförsäkringar angreppet.
Jag hade i din sits letat efter en större byggfirma och hört om deras erfarenheter av utredning av fuktskador. Ofta har de samarbete med bra fuktfirmor som gör själva skadeanalysen/provtagning. Räkna med att ni behöver riva ytskikten inifrån iaf i problemhörnet för att kartlägga omfattningen.
Man behöver ta bort skadat virke med marginal och eventuellt behandla med Boracol (spordödande medel). Är det äkta hussvamp kan omfattningen bli större men i gengäld ersätter de flesta villaförsäkringar angreppet.
Jag hade i din sits letat efter en större byggfirma och hört om deras erfarenheter av utredning av fuktskador. Ofta har de samarbete med bra fuktfirmor som gör själva skadeanalysen/provtagning. Räkna med att ni behöver riva ytskikten inifrån iaf i problemhörnet för att kartlägga omfattningen.
I vårt fall berodde skadan på ett läckande tak. Den upptäcktes när taket lades om för tio år sedan men då struntade man tydligen i att utreda omfattningen utan lade bara nytt tak. Min erfarenhet av takfirmor är alltså inte den bästa (finns säkert duktigt folk också så man ska inte generalisera som det heter men jag hade börjat med en allroundsnickare som kan tänka utanför...taket )