Jag har precis torrmonterat sarg/ben till ett bord jag håller på och bygger. Lyckades inte få alla hörn 90grader samtidigt. Tog en stund innan jag fattade vad problemet var. Jag har tydligen misslyckats helt med att rikta upp ett av ämnena till sargen, det är en banan med en halv centimeter utbuktning på 136cm längd.

Finns det något smart sätt att försöka fixa det utan att göra om hela biten? Det är ju en hel del pyssel att rikta upp en ny planka och göra nya tappar.

Upptadering: har nu prövat med att tvinga fast en "rätskiva" på insidan av sargen för att rikta upp den temporärt (se 3:e bilden) och då får jag de feltoleranser jag förväntade mig, typ 1mm i diff mellan diagonalerna.
Kan tillägga att de ska till en nedre "sarg" också för att dels få konstruktionen lite styvare och som jag dessutom tänkte använda för hålla upp ett nedre hyllplan för lite förvaring.

Kan
Delar av ett träbord under konstruktion med tvingar och en rätskiva för att korrigera fel i sargen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon mäter träplanka med metall linjal för att identifiera böjning i byggprojektet.
Skapa konto

Träplankor fixerade med flera klämmor på en arbetsbänk i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Redigerat:
Plankan kan mycket väl ha slagit sig efter hyvling, 5mm på 136cm är inte jättemycket och det är en relativt tunn planka och med tropikvädret som varit lever nyhyvlade plankor farligt.

Jag hade inte oroat mig så mycket över detta. Mät diagonalerna snarare än vinklarna när du limmar ihop det. Du kan lägga till en eller två tvärribbor som håller sargavståndet konstant, dock inte säkert att dom blir helt raka av denna operation heller. Vad ska du ha för skiva på toppen?

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
I ivp skrev:
Upptadering: har nu prövat med att tvinga fast en "rätskiva" på insidan av sargen för att rikta upp den temporärt (se 3:e bilden) och då får jag de feltoleranser jag förväntade mig, typ 1mm i diff mellan diagonalerna.
En buktad sarg ska inte påverka möjligheten att få identiskt diagonalmått. Så, du borde kunna ha så lite som 1mm diff även utan fasttvingad rätskiva.

Jag e dock väldigt skeptisk till sånt där spännband med hörnklossar för att dra ihop något som ska va vinkelrätt. Tycker bandet lever sitt eget liv, och mest rövare.

Ola C Ola C skrev:
En buktad sarg ska inte påverka möjligheten att få identiskt diagonalmått. Så, du borde kunna ha så lite som 1mm diff även utan fasttvingad rätskiva.

Jag e dock väldigt skeptisk till sånt där spännband med hörnklossar för att dra ihop något som ska va vinkelrätt. Tycker bandet lever sitt eget liv, och mest rövare.
En buktande sargbit blir ju kortare relativt en rak sargbit så visst borde det påverka diagonalmåtten?
Eller menar du att det mer ska se ut som ett parallelltrapets?

Ola C Ola C skrev:

Håller 100% med om spännbandet. Tyvärr så har jag inga 142cm tvingar hemma men behövde något för att dra ihop det hela. Funderar på att investera men det är så sällan jag bygger något i den storleken, har ett gäng limknektar i 100-120cm.

I en perfekt värld så är det ju tapparna och tapphålen som gör varje hörn vinkelrätt när man drar ihop det.
Men nu är ju inte min verkstad en perfekt värld...

Angående bordskivan så har jag inte riktigt bestämt mig än, slutresultat ska bli ett utebord för matlagning med plats för bakskiva, stor skärbräda och en pizzaugn. Hade en tanke på att lägga en fals på insidan av sargen och tvärgående ribbor men det känns kasst om det diffar så mycket som det gör nu.

Tanken är dock att bygga ramen först och köra på en "temporär" OSB skiva under tiden jag gör resten.

Hemmagjord pizzaugn ovanpå en temporär plywoodkonstruktion på ett par arbetsbockar utomhus.
Skapa konto

Det är alltså den här konstruktionen som ska ersättas:rofl:

Redigerat:
Frustrator Frustrator skrev:
Eller menar du att det mer ska se ut som ett parallelltrapets?
Ja precis.

Ola C Ola C skrev:
Ja precis.
Det var det som fick mig så sjukt förvirrad i början, 2 av hörnen var 90 grader och två var märkbart större (dvs inte en parallelltrapets) Kunde inte komma på någon geometrisk figur som har de egenskaperna innan jag insåg att ena sidan var en banan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.