2 870 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Absoluta minimum som krävs för att sälja bostad
Sida 1 av 2
Hej
En släkting ska köpa ett hus av mig, och nu försöker jag sätta mig in i vad som krävs rent juridiskt för att köpet ska gå rätt till.
Det jag kommit fram till hittills:
1. Jag behöver anlita en certifierad energiexpert som upprättar energideklaration och registrerar den i Boverkets energideklarationsregister (Lagkrav)
2. Jag och köparen behöver signera ett köpekontrakt innehållande
Har jag missat något? Är inte intresserad av "kan vara bra att tänka på om ni blir oense kring X". Bara vad som verkligen måste göras, bare minimum.
En släkting ska köpa ett hus av mig, och nu försöker jag sätta mig in i vad som krävs rent juridiskt för att köpet ska gå rätt till.
1. Jag behöver anlita en certifierad energiexpert som upprättar energideklaration och registrerar den i Boverkets energideklarationsregister (Lagkrav)
- Signaturer
- Köpeskilling
- Överlåtelseförklaring
Har jag missat något? Är inte intresserad av "kan vara bra att tänka på om ni blir oense kring X". Bara vad som verkligen måste göras, bare minimum.
Medlem
· Blekinge
· 10 391 inlägg
Du borde hantera det på samma sätt som om du skulle sälja till en främling. Eftersom köpare och säljare redan finns behövs inte en full mäklartjänst. Men mäklaren kan tillhandahålla vettiga köpehandlingar och upplysa om köparens underökningsskyldighet.J Jonte123 skrev:Hej
3. Köparen ansöker om lagfart genom Lantmäteriets e-tjänst och bifogar köpekontraktet
- Signaturer
- Köpeskilling
- Överlåtelseförklaring
Tack för svaren så långt, men som sagt är "bör och borde" helt ointressant i syftet av den här tråden. Ni kan välja att se det som en teoretisk övning om ni vill, att behandla enbart vilka punkter som verkligen krävs enligt lag för ett godkänt köp. Så oroar jag mig för eventuella andra detaljer på sidan om
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 691 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 691 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 691 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 691 inlägg
Enligt https://www.svenskfast.se/guider/kopekontrakt/ är det köpebrevet som ska bifogas.J Jonte123 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 938 inlägg
Är det minimum som gäller kan du stryka punkt 1.J Jonte123 skrev:Hej
3. Köparen ansöker om lagfart genom Lantmäteriets e-tjänst och bifogar köpekontraktet
- Signaturer
- Köpeskilling
- Överlåtelseförklaring
Jag har både köpt och sålt i år, och inte varken gjort eller fått någon energideklaration. I respektive kontrakt stod nämnt något i stil med att 'köparen begär inte att få en energideklaration'.
I övrigt ska din släkting kolla med sin bank om hen tänker låna till köpet. Banken kan ha som krav att köpehandlingarna tas fram av någon professionell.
Hum, enligt lantmäteriet(Jonathan79:s länk) står det att ansökan ska innehållaBirgitS skrev:
Verkar inte vara nödvändigt med köpebrev heller enligt https://www.familjensjurist.se/frag...e/maste-jag-skriva-ett-kopebrev-vid-en-affar/
Redigerat:
Jag blev lite förvånad när jag upptäckte punkt 1, men sett till lagen verkar det krävas:SågspånPappspikEternit skrev:Är det minimum som gäller kan du stryka punkt 1.
Jag har både köpt och sålt i år, och inte varken gjort eller fått någon energideklaration. I respektive kontrakt stod nämnt något i stil med att 'köparen begär inte att få en energideklaration'.
I övrigt ska din släkting kolla med sin bank om hen tänker låna till köpet. Banken kan ha som krav att köpehandlingarna tas fram av någon professionell.
https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/dessa-byggnader-ska-energideklareras/
Kan det vara en sån där grej som egentligen ska göras och hamna i registret men att efterlevnaden inte kollas så värst hårt?
https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/tillsyn/
Så den reaktiva tillsynen är ingen issue för dig, men skulle du råka ut för proaktiv tillsyn kanske du kan tvingas ombesörja att en deklaration utförs?Proaktiv och reaktiv tillsyn
Boverkets arbete med tillsynen av energideklarationer sker både proaktivt och reaktivt. Den proaktiva tillsynen innebär att Boverket, efter kontroll i energideklarationsregistret, skickar ut förelägganden (uppmaningar) till byggnadsägare om att energideklarera.
Den reaktiva tillsynen sker genom att Boverket tar emot anmälningar från enskilda.
Ett föreläggande kan förenas med vite. Ett vite kan dömas ut av domstol.
Okay, jo det värsta som kan hända är väl om Boverket gör en proaktiv tillsyn och därefter kräver att man gör den vilket jag tolkar att de har lagstöd för, men då kan man ju ta det utifall det skulle ske isåfallO OskarL skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 281 inlägg
Det skall räcka med köpekontrakt. Men det måste vara bevittnat för att kunna få lagfart. Oftast har man köpebrev som då måste vara bevittnat.