Hej!

Vi tänkte göra om ett befintligt rum till ett sovrum. Rummet gränsar till köket och har i dagsläget en 95-100mm vägg som är ihålig, med en OSB-skiva på var sida om träregeln.
Skulle vilja ljudisolera väggen så gott det går utan att göra den tjockare.

Dubbla förskjutna reglar blir nog överkurs.

Tänkte bara öppna upp väggen från ena hållet och behålla reglarna och OSBn närmast köket.

Funderar på om jag ska limma och foga fast en gipsskiva på OSB-skiva så den ligger MELLAN reglarna. Sen ca 30mm isolering även den mellan reglarna för att sedan avsluta med en OSB och dubbelgips. Blir 93mm totalt.

Vad säger ni om tanken men en fastlimmad gipsskiva som ligger mellan reglarna?
Har det någon effekt? Eller blir det bara krångligare/dyrare.

Alternativet jag funderar på att att bara lägga 45mm isolering (stenull) mellan reglarna och sen en OSB följt av dubbelgips.
De bild.

Har ni något annat förslag?
Handritad skiss över olika ljudisoleringstekniker för väggkonstruktioner med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har vi en dåligt isolerad dörr också men det tar vi efteråt.

Mvh Marcus

Uppdaterar mig själv då jag tänkt lite galet.
Väggen är rätt exakt 100mm (gjorde borrhål) och består av två OSB ca 11mm/st och sen någon form av regel. Frågan är vad det är för regel? Utgick ifrån att det var 45mm men då skulle ju väggen va endast 67mm.. Och med 69mm regel borde väggen vara 91mm.

Vad tror ni? De kan väl knappast satt 45mm reglar med förskjutning utan isolering eller någon annan ljuddämpande konstruktion/material.

Att byta ut regelstommen blir lite för stort jobb känner jag så det finns nog inte så många alternativ kvar än att göra väggen 2x13mm tjockare än dagsläget. Kan ju lätt fylla mer mer isolering såklart.

BirgitS
Är du säker på att OSB-skivorna är 11 mm?
De brukar väl vara 13 mm tjocka.

Isolering i mitten som fyller bra bör man ju ha så det inte blir en resonanslåda.

In med isolering och avslutat med dubbelgips blir nog bra. Va noga vid tak, tak brukar vara lättaste vägen för ljudet att gå.

Silentswede...googla. där har du allt för ljud

Osb brukar vara 11mm men har väggen bara osb som beklädnad på båda sidor nu?
Jag hade 13mm gips 45mm regel och 13mm gips. Blev mkt stor skillnad på att slänga in 45mm isolering sedan dubbelgips på sidan jag rev. Gips har bra ljuddämpande egenskaper.

Endast osb som beklädnad som det är nu ja, så allt annat blir en förbättring..

Tompa fix: det är ungefär så jag tänker, skönt att höra att det blev bra!

DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Silentswede...googla. där har du allt för ljud
Använt deras produkter själv? Skulle i så fall vara deras dämpskivor eller dämpmatta. De är gjorda för att ha i väggarna?
Kände att priset drog iväg en del där, sen är jag kanske lite fundersam på om de avger gifter med tiden. Men då kanske inte OSB är det bästa valet heller iofs

M marcusL79 skrev:

M marcusL79 skrev:

Det gick från en resonanslåda till en vägg som faktiskt gör det tyst mellan rummen

M marcusL79 skrev:
Använt deras produkter själv? Skulle i så fall vara deras dämpskivor eller dämpmatta. De är gjorda för att ha i väggarna?
Kände att priset drog iväg en del där, sen är jag kanske lite fundersam på om de avger gifter med tiden. Men då kanske inte OSB är det bästa valet heller iofs
Nej inte än. Men jag tyckte urvalet var bra och kommer leta alternativ på de dyra sakerna nu när vi ska dämpa vårt nybyggda stenhus som är allt annat än tyst. Ekar väldigt bra hos oss och barnen behöver dämpas de med

M marcusL79 skrev:
Jo jag kom på att vi köpte ju tätningslister till dörrar där. Vi har massiva svarta dörrar och de kom utan list, en miss i beställningen. Och det gick inte att eftermontera. Har provat alla typer som finns på marknaden men ingen funka för utrymmet den skulle sitta i var för tight. Men med deras svarta 2mm list blev det klockrent. Dörrarna känns som en kassaskåpsdörr nu när man stänger dem. Och inget skallrande i huset när någon stänger en dörr.

Tänkte dela med mig av ett ljudklipp på resultatet.

Ställde upp köksfläkt en på max, vattnet ur kranen sprutar för fullt och min fru skramlar i bestickslådan medan jag öppnar och stänger sovrumsdörren.

Det blev 45mm stenull, OSB, dubbelgips (förskjutna skarvar) på sovrumssidan, fogat skarvar längs tak, golv och hörn med latexfog. Samt en 35db ljudklassad dörr, drevad och fogad (på sovrumssidan)

Blev mycket, mycket bättre än vad vi hoppats på. Och då är det inte ett enda gipslager på kökssidan, bara en OSB..

Tidigare hörde vi allt! Vägg/dörr gjorde knappt nån skillnad alls.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.