H Harald Blåtumme skrev:
Blev litet fundersam om att en del säger att man måste ha skyddstransformatorer i denna tillämpning. Varför?
Ett sätt att se vad man har för trafo är symbolen längst ner till vänster i raden. Det du har där visar att det är rätt typ dvs vad som kallats skyddstrafo tidigare.

Bland annat är lindningarna bättre separerade på egna bobiner med kraftigare isolation.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ett sätt att se vad man har för trafo är symbolen längst ner till vänster i raden. Det du har där visar att det är rätt typ dvs vad som kallats skyddstrafo tidigare.

Bland annat är lindningarna bättre separerade på egna bobiner med kraftigare isolation.
Måste erkänna att jag inte var bekant med symbolerna och deras betydelser men värdefull information, mycket uppskattat!
 
GK100 GK100 skrev:
Ett sätt att se vad man har för trafo är symbolen längst ner till vänster i raden. Det du har där visar att det är rätt typ dvs vad som kallats skyddstrafo tidigare.

Bland annat är lindningarna bättre separerade på egna bobiner med kraftigare isolation.
Vad ska man titta på?
Den här symbolen i inlägget före Harald's anger att det är en skyddstrafo enligt 61558.

Skyddstrafo-symbol på en elektrisk apparats yta.

Den trafo Harald har på bild saknar likvärdig symbol, SELV eller liknande, eller? Då det är en konsumentprodukt måste den ju var säker men jag ser inget intyg på märkningen. Mediastandarden 60065 och IT/Telestandarden 60950 m.fl verkar inte ha några krav på märkning av någon skyddsnivå. Det är väl då underförstått, men det syns inte på utsidan vilken standard den följer. Jag vill se...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad ska man titta på?
Den här symbolen i inlägget före Harald's anger att det är en skyddstrafo enligt 61558.

[bild]

Den trafo Harald har på bild saknar likvärdig symbol, SELV eller liknande, eller? Då det är en konsumentprodukt måste den ju var säker men jag ser inget intyg på märkningen. Mediastandarden 60065 och IT/Telestandarden 60950 m.fl verkar inte ha några krav på märkning av någon skyddsnivå. Det är väl då underförstått, men det syns inte på utsidan vilken standard den följer. Jag vill se...
Ja då blandade jag samman de två bilderna. Antog att det var samma som i första på båda.

Då kommer det som du skriver i ett lite annat läge och finns inte symbolen du visar där bör man inte använda den till detta. Som stängsel ute i trädgården vill man åtminstone ha rätt märkning på den och hoppas på att den stämmer också.
 
Min lösning är att skruva sockerbitar på en läkt där jag dragit rostfri ståltråd igenom. Ger perfekt avstånd mellan trådarna och avstånd till underlaget. Inga krypströmmar. Till det använder jag ett billigt 12 voltsbatteri från Jula och en gammal Ikeaspot med LED-lampa. Hittills har ingen snigel kommit förbi. På hösten skruvar jag bort läkten och lampan tar några minuter som sedan förvaras i garaget. Sockerbitarna tål inte frost. Batteriet laddar jag på våren.
 
  • DIY snigelavskräckande anordning med sockerbitar, rostfri ståltråd, 12V batteri och IKEA LED-spot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
janwide
G gurra55 skrev:
Min lösning är att skruva sockerbitar på en läkt där jag dragit rostfri ståltråd igenom. Ger perfekt avstånd mellan trådarna och avstånd till underlaget. Inga krypströmmar. Till det använder jag ett billigt 12 voltsbatteri från Jula och en gammal Ikeaspot med LED-lampa. Hittills har ingen snigel kommit förbi. På hösten skruvar jag bort läkten och lampan tar några minuter som sedan förvaras i garaget. Sockerbitarna tål inte frost. Batteriet laddar jag på våren.
Hur är lampan kopplad och vad är den till för?
 
I bland räcker det med att sätta en bräda som sticker ut ca 10 cm och på undersidan limmas en sån där dörrmatta med långa strån på , lite svårt att få fäste för snigeln. Jag tog plåt som går ut ca 10 cm med lite nedvik längst ut och vass kant, fungerar bra.
 
janwide janwide skrev:
Hur är lampan kopplad och vad är den till för?
Om en snigel eller något annat ledande kortsluter trådarna så lyser lampan. Om inte lampan funnits skulle batteriet urladdas på väldigt kort tid. Mitt batteri håller hela säsongen utan laddas. På hösten laddar jag batteriet med en vanlig bilbatteriladdare. Lampan är kopplad i serie med ena polen.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Smart med sockerbitarna tyckte jag. Det skall jag nog byta till, men varför tål dom inte frost??

/ Pelle
 
Det är klart att de gör. Men de ger sig nog på grund av UV-ljus med tiden.
 
P pelleb1969 skrev:
Smart med sockerbitarna tyckte jag. Det skall jag nog byta till, men varför tål dom inte frost??

/ Pelle
Gjorde test med permanenta för några år sedan och jag tror att vattnet som trängde in sprängde sockerbitarna under vintern. Såg så ut i varje fall
 
D Daniel 109 skrev:
Det är klart att de gör. Men de ger sig nog på grund av UV-ljus med tiden.
Kanske ska prova att måla sockerbitarna med asfalt eller dyligt
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
B Bence skrev:
Kansle lite tidigt på säsongen men,

Det finns ett antal trådar på forumet om elstängsel mot mördarsniglar.
Men det går inte riktigt att bilda sej en uppfattning om elstängsel fungerar eller inte.
Alla trådar har några år på nacken.
Flera blir dessutom svåra att följa pga en tendens till Off Topic

Det finns dessutom några bloggar/trådar på annat håll men de är likadana.

Använder någon med framgång elstängsel fär att stänga ute mördarsniglar?
Ev ikombination med nematoder vid behov när någon lyckat krypa förbi?

I så fall
Vilken utrustning använder ni?

  • Växelström eller likström?
  • Spänning: 24V eller 12v? Flera skrev om 24Vmen någon hävdadae att det fungerade med 12V.
  • Strömstyrka? Vill man ha 5 A 24V blir det dyrt. Strömmen är ju farlig. Vilken strömstyrka är OK? Om man vill ha både kanten runt trädgårdslandet och några odingsbänkar räcker det med 1 A?
  • Signallampa: Har ni en seriekopplad lampa för att kunna se om man måste ta bort några döda sniglar?
Jag har gjort ett system med två trådar, 24 V likström. Jag visar en film där en snigel första gången får beröring med båda trådarna. Efter att den fallit ner låg den orörlig i en timme. Sedan försökte den igen men mycket försiktigt. Efter att ha nuddat båda trådarna så vände den om helt och avlägsnade sig. Jag har valt för klen tråd. Den rostar upp där det har varit en snigel. Jag skall byta till rostfri tråd 1,5 mm.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
Peribe4 och 86 till
  • Laddar…
Unikt namn
A Antropocen skrev:
Jag har gjort ett system med två trådar, 24 V likström. Jag visar en film där en snigel första gången får beröring med båda trådarna. Efter att den fallit ner låg den orörlig i en timme. Sedan försökte den igen men mycket försiktigt. Efter att ha nuddat båda trådarna så vände den om helt och avlägsnade sig. Jag har valt för klen tråd. Den rostar upp där det har varit en snigel. Jag skall byta till rostfri tråd 1,5 mm.
Ser toppen ut. Vad har du för strömaggregat?
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Det behövs inte så hög spänning.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.