A Alfons3301 skrev:
Vilken förändring är ni mest nöjda med/har betytt mest?
Utan att tveka:

Rännan utanför garageporten :)


Kanske låter som en rätt tråkig grej, men efter att ha stått och öst vatten med hinkar mitt i natten ett antal gånger så blir man tacksam för det lilla :p

Trots de värsta regnfallen nu där man läser till höger och vänster om översvämningar osv så har jag inte sett rännan behöva jobba i närheten av maxkapacitet.

Om jag uppskattar det själv skulle jag påstå att nya rännan som max har behövt jobba på 20% ungefär. Och då har det varit rätt rejäla oväder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Någon som möjligtvis har någon idé om vad jag bör använda som stuprör till entretaket? :thinking:

Hålet är 40mm.

just nu lutar det till att lackera 40mm avloppsrör , men jag är osäker på hur anslutningen ska gå till? Limma? :D
 
  • 40mm hål för stuprör i ett svartmålat entretak, bakgrunden suddig med gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Finns ju mindre till växthus men tror bara dem är typ 32 mm
 
K Krille_90_ skrev:
Finns ju mindre till växthus men tror bara dem är typ 32 mm
Jag hittade också, men verkar meckigt att hitta rätt böjar osv. Så blir nog avloppsrör och spraya svart :)

Idag har entrétaket kommit på plats i alla fall :)

Eftersom jag var själv så blev det att bygga en ställning. Den här tunnare modellen med stag levereras utan konsol så behövde få upp hela taket på en gång :)

Grannen hjälpte mig att langa upp taket på ställningen, i övrigt fick jag till det ensam :)

Träställning framför husentré under uppbyggnad, vit vägg och en silverfärgad stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett halvfärdigt entrétak med ställningar och verktyg framför en husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Entrétak installerat över en vit dörr på hus med ställning och byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytillagt svart entrétak över vit husfasad med byggmaterial och ställning på trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara underplåtarna, belysning och stuprör kvar :)
 
  • Gilla
nameloser och 8 till
  • Laddar…
Imponerande jobb och resultat. Har precis fått tillträde på mitt andra hus som tidsmässigt liknar ditt. Det finns att göra :p

(Elektriker är jävligt bra va? :crysmile::cool:)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Imponerande jobb och resultat. Har precis fått tillträde på mitt andra hus som tidsmässigt liknar ditt. Det finns att göra :p

(Elektriker är jävligt bra va? :crysmile::cool:)
Tack så mycket :D Jag hoppas du får trevlig renovering utan den panik och hets jag har tvingats till :p


Nu är entrétaket färdigt med underplåtar och belysning :love: Kommer mer bilder ikväll när det är mörkt :sleep:

Entrétak med underplåtar och inbyggd belysning på ett vitt tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
:love:
Ett vitteglat hus med belysning och entré i skymningen, bil parkerad på uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nameloser och 14 till
  • Laddar…
Nu sitter ett specialanpassat stuprör äntligen på plats :)

Jag misstänker att jag kommer behöva spraya detta svart på sikt eftersom jag betvivlar att vita pp-rör har något UV-skydd, men det får tiden visa :)
Nytt vitt stuprör monterat vid en husfasad med vit dörr och träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
När plasten börjar gulna är den kanske lagom urlakad i ytan för att färgen ska kunna fästa oxå
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
När plasten börjar gulna är den kanske lagom urlakad i ytan för att färgen ska kunna fästa oxå
Haha, ja, det kanske blir utmärkt :p
 
Idag vaknade vi till fantastiskt väder och äldsta grabben ska umgås med sin faster i helgen så jag passar på att fortsätta med staketet mot grannarna :)

Har rivit några sektioner av det gamla och monterat nya stolpskor i gamla fundamenten samt fått dit stolparna :)

Har även hyvlat ner marken lite med vertikalskäraren eftersom marken blev lite hög mot staketet i samband med dräneringen :)

Imorgon blir det paneler :D
Trädgård med pågående staketbygge, rivna sektioner, nya stolpskor och stolpar, samt verktyg och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med nyinstallerade stolpar för staket, vertikalskärare och rivet nätstängsel på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Ett nyligen uppsatt staket med paneler i en trädgård med grönt gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nu sitter panelerna på plats :)
 
  • Gilla
perfred och 2 till
  • Laddar…
Long time, no see!

Ska jag vara helt ärlig så har min inaktivitet här berott på att jag halvt som halvt klev in i en depression gällande huset.

Vi började söka bygglov till uterummet i juni förra året och sen dess har det varit en oerhört dränerande process.

Till en början fick vi avslag. Där och då var jag i stort sett redo att flytta. Såg ingen mening med att bo kvar i en kommun där man inte ens får bygga ett uterum till en vanlig svenssonvilla.

Men sen vaknade envisheten och vi överklagade till stadsbyggnadsnämndens plan- och byggutskott.

Vi skrev ett personligt brev till stadsbyggnadsnämnden med en motivering till varför vi borde få bygga.

Komiskt nog har man ingen rätt att tala utan det är bygglovshandlingarna som ska tala. Efter ett samtal med villaägarnas jurister så kom vi fram till att ett personligt brev kan läggas till som en komplettering bland bygglovshandlingarna och ingen kan hindra det. Detta kan vara värt att veta om någon skulle hamna i samma situation.

Plan- och byggutskottet remitterade bygglov att göra ett grannehörande och alla fantastiska grannar gav sitt stöd :heart:

Efter grannehörandet röstade utskottet igenom och gav bygglov.

Här börjar då nästa energikrävande process. bygglov begärde komplettering på komplettering och det enda jag motsatte mig var kravet att ta in en konstruktör för att göra en konstruktionsritning. Anledningen till detta var helt enkelt att Willab Garden lämnade såpass detaljerade ritningar att det inte ska behövas, men kravet från deras sida kvarstod. Jag fick även kontrollplanen tillbakavisad 5 gånger trots att jag gjort flera kontrollplaner som är oerhört överdrivna för ett uterum.

Jag skulle presentera uträkningar för takvolymer och behövde göra en redovisningplan för avfallshantering trots att det bara brukar krävas för större projekt eller rivningslov.

Detta är bara en liten del av vad som tyngde mig inbygglovshanteringen som är under all kritik.
Jag fick noll hjälp av bygglovsavdelningen utan kände mig mer eller mindre konstant motarbetad då de mer än gärna försökte trolla bort mig i ett hörn av lagtexter och paragrafer.

Det märks att tjänstemän ibland glömmer bort att vi faktiskt är människor som jobbar för sina pengar.

Nåja vi snabbspolar fram till förra veckan när jag äntligen fick ett startbesked.

Och det var ju ändå på tiden eftersom uterummet anlände igår :crysmile:
Leverans av uterumskomponenter från Willab Garden med lastbil och kran, personer dirigerar leveransen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu känns huslivet mer positivt igen och jag längtar efter att få sätta fart :love:




En annan grej jag pysslat med senaste veckorna är ett begagnat kök som monterade in i garaget då jag haft väldigt svårt att hålla ordning pga avsaknad av lådor. Lagerhyllor och trådbackar i alla ära, men det svårt att sortera i :p

Här kommer en före- och en efterbild:
Rörigt garage före organisering med diverse föremål och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Organiserat garage med verktyg, hyllor och arbetsbänk, sett från garagedörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
EdSu och 80 till
  • Laddar…
Tjänstemännen glömmer bort att det faktiskt är vi som jobbar för att de ska få lön! Det låter nästan som du blivit utsatt för tjänstemannahämnd!

Starkt att stå emot!
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 26 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kill with skill :cool:
Starkt jobbat att orka driva ärendet i mål! (y)
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.