Hej!
Någon som kan ge mig en enkel förklaring på hur detta ska kopplas?
Bild 1 är en krondimmer och bild ett en vanlig dimmer.
Någon som kan ge mig en enkel förklaring på hur detta ska kopplas?
Bild 1 är en krondimmer och bild ett en vanlig dimmer.
Ja, det står ju i manualen hur det ska kopplas. Med bild. Vad mer behöver du veta?
Det krävs för övrigt auktorisation för att koppla in de där. Och för att dra fram nollan som du möjligen inte har bakom strömbrytaren.
Det krävs för övrigt auktorisation för att koppla in de där. Och för att dra fram nollan som du möjligen inte har bakom strömbrytaren.
Jodå nolla finns och en auktoriserad elektriker kommer imorgon och hjälper mig men är mest nyfiken och vill lära mig
Men vad är det du inte förstår då? Igen, kopplingsschemat är där. Jag vet inte om det går att förklara på något enklare sätt.
Ringen med krysset är en lampa. Den där "flärpen" vid 1 och 2 på strecket är en strömbrytare.
Ringen med krysset är en lampa. Den där "flärpen" vid 1 och 2 på strecket är en strömbrytare.
Om du inte kan läsa ett kopplingsschema så skall du inte hempula.
F Felixjohansson skrev:
Auktorisation för att koppla en dimmer?tommib skrev:
Nu ska vi väl inte överdriva.
För att dra fram och koppla nollan, ja.
Jag skulle säga att det absolut krävs auktorisation för att koppla in en dosdimmer. Det går inte att hänföra till undantagen i ELSÄK FS 2017:2 3 kap 1§ eftersom det inte är ett utbyte av en elkopplare.
Du menar att funktionen är ändrad?tommib skrev:
För annars är väl huvudsyftet just att koppla el. Det är en modern version av en strömställare så du bara byter en pryl mot en annan.
Men det kanske är problem för att den kräver nolla menar du?
Nej, jag menar att det är en till pryl förutom strömbrytaren. Jag skulle påstå att det inte bara är en modern strömställare eftersom den har en annan funktionalitet. Att nollan krävs är egentligen inte relevant.E El-Löken66 skrev:
Möjligen hade man kunnat argumentera att man får byta ut en Plejd, t.ex. om den är trasig, men jag kan inte se att regelverket skulle tillåta att man nyinstallerar en.
Vi vet ju att med rätt kunskap får vem-som-helst byta en strömställare mot en dimmer, även om ESV tidigare hävdat motsatsen.tommib skrev:Nej, jag menar att det är en till pryl förutom strömbrytaren. Jag skulle påstå att det inte bara är en modern strömställare eftersom den har en annan funktionalitet. Att nollan krävs är egentligen inte relevant.
Möjligen hade man kunnat argumentera att man får byta ut en Plejd, t.ex. om den är trasig, men jag kan inte se att regelverket skulle tillåta att man nyinstallerar en.
Varför då inte Plejd?
För att det är en separat apparat. Det ESV nu "gått med på" är vanliga vriddimmers (som inte behöver nolla) som ersätter en vanlig strömställare och kan kopplas likadant. En Plejd ersätter inte strömbrytaren och kopplas inte lika. Givet dagens lagstiftning på området kan jag tycka att det är rimligt att den då inte omfattas av undantaget. Däremot tycker jag, som du vet, inte att lagstiftningen är rimlig.
Vi förutsätter nu att Nollan finns sedan tidigare. En dimmer byts mot en Plejd eller där sitter ett uttag undertill.tommib skrev:För att det är en separat apparat. Det ESV nu "gått med på" är vanliga vriddimmers (som inte behöver nolla) som ersätter en vanlig strömställare och kan kopplas likadant. En Plejd ersätter inte strömbrytaren och kopplas inte lika. Givet dagens lagstiftning på området kan jag tycka att det är rimligt att den då inte omfattas av undantaget. Däremot tycker jag, som du vet, inte att lagstiftningen är rimlig.
Ja, detta är ju eventuellt en gråzon.
Men funktionen blir ju densamma.
En strömbrytare är en fast installerad elkopplare som används för att exempelvis tända och släcka belysning.
Enligt Elsäkerhetsverkets tolkning så är det funktionen som är det viktiga. Nu är detta en dos dimmer så den kan placeras varsomhelst och som regel blir det ju då kanske inte direkt ett byte av apparat utan en flyttning av en funktion.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 393 inlägg
Det handlar om vilka kunskaper som behövs för arbetet och vilka konsekvenser ett fel kan ha. ESV har sagt typ att det ska vara "omöjligt" att koppla fel på ett farligt sätt vilket ligger i linje med den 100 år gamla författningen.
Problemet är att försöka konkretisera lite närmare vilka arbeten som avses, vilket ju måste innehålla en viss grad av farlighet. Strömbrytare hade "ofarliga" egenskaper en gång i tiden, men föreskrifterna har inte hängt med i utvecklingen. Frågan om byte till dimmer ser jag som obesvarad även om ESV gjort uttalanden åt båda hållen genom åren. Det pågår ett arbete med föreskrifterna, däribland just dessa undantagsregler, så vi får se nästa sommar vad de kommit fram till för ny vattentät formulering. Dagens text har brister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att försöka konkretisera lite närmare vilka arbeten som avses, vilket ju måste innehålla en viss grad av farlighet. Strömbrytare hade "ofarliga" egenskaper en gång i tiden, men föreskrifterna har inte hängt med i utvecklingen. Frågan om byte till dimmer ser jag som obesvarad även om ESV gjort uttalanden åt båda hållen genom åren. Det pågår ett arbete med föreskrifterna, däribland just dessa undantagsregler, så vi får se nästa sommar vad de kommit fram till för ny vattentät formulering. Dagens text har brister.