Har byggt ett uterum som, nästan :) , är klart. Den el som finns dragen sedan tidigare är ett uttag och en lampa. Det ska nyttjas till spottar och ett extra uttag. Skulle dock gärna ha ett par infravärmare också men det lär bli lite kämpigt på en 10A-säkring.

Hur löser man sånt här? Jag tänker inte ge mig på det själv men är nyfiken på hur det funkar. Det finns extra dvärgbrytare i centralen men hur får man fram det till uterummet? Jag antar att man inte utan vidare kan skicka in fler faser i befintliga rör i väggarna? Utanpåliggande genom hall och vardagsrum känns ju inte som ett alternativ precis.
 
tommib
Är det en installation med FK i rör eller är det kabel?

Om det är en rörinstallation går det utmärkt att göra om en enfasgrupp till en trefasgrupp och på så sätt tredubbla tillgänglig effekt. I ett sådant här fall är det inte orimligt.
 
Det är FK i rör (husets original fr 2019). Då kan alltså en elektriker göra om t 3-fas och dra kraftigare kablar i rören? Är det så du menar?
 
Hur hög effekt infravärmare tänker du dig? Belysning brukar inte vara så höga effekter. Om sammanlagda effekten av de infravärmare du vill sätta dit inte överskrider 2000W kan det fungera som det är. Om det är mer än så lär du behöva öka effekten.

Om du kan göra en trefasgrupp beror lite på omständigheterna. Är det en grupp som går raka vägen från centralen till uterummet och ingen annanstans borde det vara möjligt. Och troligen är det då fråga om att dra fram fler trådar men inte grövre. Fem trådar 1,5 mm² kan ge tredubbla effekten jämfört med tre trådar 1,5 mm² som du troligen har nu.
 
Tanken är 2 st värmare a 2000 watt så befintlig säkring räcker inte.
 
Så här: säkringen (10A) går till vardagsrum och utomhus (direkt utanför vardagsrummet). Men det måste väl finnas vägar ut via dosor osv? Lösbart?
 

Bästa svaret

P
C crillux skrev:
Så här: säkringen (10A) går till vardagsrum och utomhus (direkt utanför vardagsrummet). Men det måste väl finnas vägar ut via dosor osv? Lösbart?
C crillux skrev:
Så här: säkringen (10A) går till vardagsrum och utomhus (direkt utanför vardagsrummet). Men det måste väl finnas vägar ut via dosor osv? Lösbart?
Absolut lösbart. Som nämnt tidigare - grupp för vardagsrum/ute gör man till trefasgrupp. Vardagsrum och belysningen du nämner på en fas och sen två faser kvar, en till varje 2000W-värmare. Ring en elektriker. Han/hon löser det enkelt.
 
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
Myrstacken
P pathal skrev:
Absolut lösbart. Som nämnt tidigare - grupp för vardagsrum/ute gör man till trefasgrupp. Vardagsrum och belysningen du nämner på en fas och sen två faser kvar, en till varje 2000W-värmare. Ring en elektriker. Han/hon löser det enkelt.
Enkelt var att ta i...
Är inte alls säkert att det går att dra om....
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
P
Myrstacken Myrstacken skrev:
Enkelt var att ta i...
Är inte alls säkert att det går att dra om....
I ett hus byggt 2019? Vad skulle vara problemet?
 
Myrstacken
P pathal skrev:
I ett hus byggt 2019? Vad skulle vara problemet?
Är det fördragen slang som inte är klamrad utan bara dragen eller dåligt dragen dvs med skarpa böjar är det omöjligt att dra om då det bara fjädrar när man drar i slangen.. spelar ingen roll om det gjordes igår eller 50 årsedan.
Oftast är det enklare i äldre hus att dra om där det är gjort med styva rör...
Bara min observation.. men vad vet jag
 
P
Myrstacken Myrstacken skrev:
Är det fördragen slang som inte är klamrad utan bara dragen eller dåligt dragen dvs med skarpa böjar är det omöjligt att dra om då det bara fjädrar när man drar i slangen.. spelar ingen roll om det gjordes igår eller 50 årsedan.
Oftast är det enklare i äldre hus att dra om där det är gjort med styva rör...
Bara min observation.. men vad vet jag
Är väl bara att använda en befintlig tråd som dragtråd. Sällan något strul.
 
E
Myrstacken Myrstacken skrev:
Är det fördragen slang som inte är klamrad utan bara dragen eller dåligt dragen dvs med skarpa böjar är det omöjligt att dra om då det bara fjädrar när man drar i slangen.. spelar ingen roll om det gjordes igår eller 50 årsedan.
Oftast är det enklare i äldre hus att dra om där det är gjort med styva rör...
Bara min observation.. men vad vet jag
Förr kunde rör dras, sen gjordes allt snickeri och därefter drogs kabel. Detta blir en bra kvalitetskontroll och går inte att jämföra med dagens fördragna slang. Som korrekt förlagd även den ska gå att modifiera.
 
Myrstacken
P pathal skrev:
Är väl bara att använda en befintlig tråd som dragtråd. Sällan något strul.
Oftast går det även när det krånglar med lite meck,,,, MEN
Genom åren har jag har vart med om det så många gånger att jag inte ens kan nämna alla gånger där det inte går.
Där det är bomstop och man får inte ens ut gamla trådar...
Och man har dragit ut alla trådar utan en och sedan kan man inte ens återställa den gamla funktionen utan får göra om installationen utanpåliggande...
 
  • Gilla
Stoffe69
  • Laddar…
Myrstacken
E El-Löken66 skrev:
Förr kunde rör dras, sen gjordes allt snickeri och därefter drogs kabel. Detta blir en bra kvalitetskontroll och går inte att jämföra med dagens fördragna slang. Som korrekt förlagd även den ska gå att modifiera.
Jag jobbar som serviceelektriker men tack
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Jag tolkar det som att det tekniskt inte är några svårigheter men det kan ev bli strul med själva kabeldragningen genom slangarna?

Jaja, jag får kolla med en elektriker.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.