Försökt att rädda plommonträdet från kollaps, genom att rensa bort en massa ( över 100 kg ) plommonkart och kört dessa till tippen ( se bild av fallfruktscontainern). Även klippt häckar och buskar.
Container fylld med fallna omogna plommonkart efter trädgårdsrensning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Här sitter man i lugnan ro på uteplatsen.. känner att det rör sig lite konstigt på foten.. tänker att det krupit in en fluga i skon igen (foppatofflorna har ju ventialtionshål hehe)..MEN trots att jag viftade med foten gav den sig inte.. kändes dock mer obehagligt på foten.. så jag tittade till skon..

Äh va fasiken.. jag har hört talas om "En snigel i ögat".. men 2 på foten?

Två sniglar på en vit plastsko med ventilationshål på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
  • Haha
Immobil och 10 till
  • Laddar…
Nu innan det blir för varmt så passade jag på att plantera ett par krusbärsbuskar som stått och väntat någon vecka på att andan skulle falla på. Här var tidigare ett tråkigt hörn där det där fula området bakom (ett framtida projekt) slutade med ogräs och sten. På morgonkvisten fick man ett infall och med lite grävande och hoppande lyckades jag trycka ner stålkanten sisådär tillräckligt. Efter planteringen fyllde jag på med lite täckbark jag hade över från ett annat projekt. I höst måste jag verkligen köpa en kompostkvarn så jag kan strimla allt busk- och trädjox för det är lite löjligt att köpa dyr bark på påse när man har egen tallskog …

Krusbärsbuskarna jag köpte verkar verkligen vara av den marktäckande varianten. När jag köpte dem sa de att jag kunde kapa av alla grenar som växer åt det håll jag inte vill. Det var alldeles för varmt och jag glömde helt fråga när man ska göra det. Någon som vet när det är bästa tiden för att skära i krusbärsbuskar om målet är att ”forma” dem som jag vill och om jag inte bryr mig alls om säsongens bär?
 
  • Nyanlagd kant med täckbark och nyplanterade krusbärsbuskar vid stenig trädgårdshörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snigla Snigla skrev:
Här sitter man i lugnan ro på uteplatsen.. känner att det rör sig lite konstigt på foten.. tänker att det krupit in en fluga i skon igen (foppatofflorna har ju ventialtionshål hehe)..MEN trots att jag viftade med foten gav den sig inte.. kändes dock mer obehagligt på foten.. så jag tittade till skon..

Äh va fasiken.. jag har hört talas om "En snigel i ögat".. men 2 på foten?

[bild]
Mums mums! Naturen kommer och hälsar på.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Mums mums! Naturen kommer och hälsar på.
Behöver naturen nödvändigtvis vara i min sko? hehe ;)

Angående krusbärsbuske.. antar att de klipps bäst på hösten.
Jag är generellt inte så kinkig när jag beskär mina buskar (vinbär, hallon, blåbär eller krusbär).. blir lite när jag har tid o ork

Men som sagt.. höst, vinter, vår.. - pga att de ändå oftast försöker växa och producera på sommaren (så tänker jag iaf.. vet inte om det är så). Skulle tro att du som inte vill "ha nått" kan göra det när som.. men varför inte låta dem sitta i lugn och ro ett tag.. o klippa/forma dem lite till hösten ..? :)
 
Snigla Snigla skrev:
Behöver naturen nödvändigtvis vara i min sko? hehe ;)

Angående krusbärsbuske.. antar att de klipps bäst på hösten.
Jag är generellt inte så kinkig när jag beskär mina buskar (vinbär, hallon, blåbär eller krusbär).. blir lite när jag har tid o ork

Men som sagt.. höst, vinter, vår.. - pga att de ändå oftast försöker växa och producera på sommaren (så tänker jag iaf.. vet inte om det är så). Skulle tro att du som inte vill "ha nått" kan göra det när som.. men varför inte låta dem sitta i lugn och ro ett tag.. o klippa/forma dem lite till hösten ..? :)
Jo, blir kanske så. Är lite lugnare i trädgården framåt oktober så kanske tar det när vi höststädar och sådant. Några av grenarna växer verkligen neråt … hade det inte varit så grisvarmt den dagen vi plockade upp dem hade jag kanske kollat bättre men å andra sidan har jag känslan att de vackraste redan var borta.
 
S
Snigla Snigla skrev:
Här sitter man i lugnan ro på uteplatsen.. känner att det rör sig lite konstigt på foten.. tänker att det krupit in en fluga i skon igen (foppatofflorna har ju ventialtionshål hehe)..MEN trots att jag viftade med foten gav den sig inte.. kändes dock mer obehagligt på foten.. så jag tittade till skon..

Äh va fasiken.. jag har hört talas om "En snigel i ögat".. men 2 på foten?

[bild]
Ajaj, inte ligga på sofflocket så där länge så sniglar börjar mumsa på tårna. :rofl:
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
halper halper skrev:
Nu innan det blir för varmt så passade jag på att plantera ett par krusbärsbuskar som stått och väntat någon vecka på att andan skulle falla på. Här var tidigare ett tråkigt hörn där det där fula området bakom (ett framtida projekt) slutade med ogräs och sten. På morgonkvisten fick man ett infall och med lite grävande och hoppande lyckades jag trycka ner stålkanten sisådär tillräckligt. Efter planteringen fyllde jag på med lite täckbark jag hade över från ett annat projekt. I höst måste jag verkligen köpa en kompostkvarn så jag kan strimla allt busk- och trädjox för det är lite löjligt att köpa dyr bark på påse när man har egen tallskog …

Krusbärsbuskarna jag köpte verkar verkligen vara av den marktäckande varianten. När jag köpte dem sa de att jag kunde kapa av alla grenar som växer åt det håll jag inte vill. Det var alldeles för varmt och jag glömde helt fråga när man ska göra det. Någon som vet när det är bästa tiden för att skära i krusbärsbuskar om målet är att ”forma” dem som jag vill och om jag inte bryr mig alls om säsongens bär?
Krusbär beskärs efter skörd.
Är det möjligen Hinnonmäki? Den har ett lite konstigt växtsätt finns en röd och en gul variant. Jag har den gula och jag har kommit fram till att den växer bäst om den får hänga ner lite så jag har den i en högbädd.
 
Jiji Jiji skrev:
Krusbär beskärs efter skörd.
Är det möjligen Hinnonmäki? Den har ett lite konstigt växtsätt finns en röd och en gul variant. Jag har den gula och jag har kommit fram till att den växer bäst om den får hänga ner lite så jag har den i en högbädd.
Ja, det stämmer. Jag köpte några till eftersom dottern gillade dem skarpt. De andra är också ganska krypande men växer i alla fall inte neråt. Dessa satte jag lite upphöjt just så att de kan hänga lite över kanten, men jag tänkte nog ändå försöka uppmuntra till att sträva mot himlen lite genom att klippa de som växer hemskt mycket neråt. Vet inte om det kommer fungera.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
Äh va fasiken.. jag har hört talas om "En snigel i ögat".. men 2 på foten?

[bild]
De är dina fans ju, Snigla (förlåt, dåligt skämt)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
richardtenggren
@Snigla man går bra sakta eller står mycket stilla om sniglar hinner krypa upp på foten? ;)
Du får passa dig för snäckor om du badar för länge :D
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Sniglar är snabbare än vad man tror. Det här är för två år sedan, vi vände ryggen till i 10 minuter, max.

Men öl förstår jag att det kan vara bråttom till.

En snigel som klättrar på en ölflaska i ett vardagsrumsinrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
@Snigla man går bra sakta eller står mycket stilla om sniglar hinner krypa upp på foten? ;)
Du får passa dig för snäckor om du badar för länge :D
.. två dessutom.. :oops:
 
Vi fick ovälkomna inneboende vid trappen. Jag har kraftig allergi och ville ha bort dem så fort som möjligt. Tidigare har jag använt myrr och vp-rör men det nya miljövänliga myrmedlet gjorde ingen nytta så det fick bli alternativ två.

En burk lacknafta direkt under boet så blir gästerna yra och ramlar i och drunknar.
Så här såg det ut efter en halvtimme.
En vit behållare med lacknafta och döda getingar vid en husvägg och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter fyra timmar.
Burk med lacknafta under ett myrbo vid husvägg, med bedövade myror i och runt burken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och i morse.
En burk med lacknafta som innehåller döda getingar; resultatet av ett försök att bli av med allergiframkallande insekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där är fler så jag har laddat om med en ny burk.
 
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Senaste dagarnas blåst har ryckt oroväckande i solseglet, så idag åkte det dit plint och vajer som håller mot.
Solsegel fastsatt vid en träplint och säkrat med vajer i en trädgård bredvid ett tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med förstärkt solsegel, vajer och ny plint vid tegelhus med växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.