Hur många mm får det lov att skilja mellan högsta och lägsta punkten på en platta på mark (flytgrund) innan man kan börja misstänka sättningar?
Vi har mätt med laser och det slår på 1 cm på ca 10 m...
Är vi bara nervösa?

Har ni mätt en förändring? Eller har ni gjort bara en mätning? Är det en ny eller gammal grund? 10 mm på 10 m är ju verkligen inte mycket, det kan ju lätt ha varit så vid gjutningen.

jon_h skrev:
Har ni mätt en förändring? Eller har ni gjort bara en mätning? Är det en ny eller gammal grund? 10 mm på 10 m är ju verkligen inte mycket, det kan ju lätt ha varit så vid gjutningen.
Plattan gjöts för 5 veckor sedan, när den gjöts så gick betonggubbarna med laser (med "fot") och mätte höjden.
Sedan dess har vi inte haft anledning att tro att det skulle skett någon sättning förrän husfirman var ute och kontrollmäte och utryckte sin oro för att det skett en sättning...

Ah. Men det är ju omöjligt för någon här att svara på om det har satt sig eller om det har varit en sådan höjdskillnad sedan gjutningen. Ni får nog mäta igen efter en viss tid och se om det skett någon förändring. Finns det någon sprickbildning?

jon_h skrev:
Ah. Men det är ju omöjligt för någon här att svara på om det har satt sig eller om det har varit en sådan höjdskillnad sedan gjutningen. Ni får nog mäta igen efter en viss tid och se om det skett någon förändring. Finns det någon sprickbildning?
Nej det finns inga synliga sprickor.
Hur mycket kan det skilja från en laser till en annan. Lasern vi använde var en proffslaser och det var en mycket erfaren byggare som hjälpte oss att mäta...
För att va på den säkra sidan använde vi vattenpass för att loda in mätkäppen... Betonggubbarnas stod som sagt på en fot och gud vet hur exakt en sådan är mer än i förhållande till sig själv???!

Minns jag rätt så får en platta luta 3 mm per meter eller 5 mm på två samanhängande metrar så dina 1mm per meter är ju långt inom marginalerna

Är det inte totalentrepenad utan olika ansvariga som gör grund och hus kan det ju vara så att husfirman försöker förse sig med ett argument om det blir något som inte passar med huset senare.
Konspiratoriskt, javisst, men man blir sådan när man surfat runt i detta forum ett par månader!

Hej,

Jag hade i somras en erfaren snickare som gjorde plattan till min tillbyggnad. Ca en månad efter gjutningen visade det sig att plattan lutade ungefär 4 cm på 9,5 m (plattans bredd). Snickaren hade använt lasern för mätningen. Dessutom hade plattan fått sprickor. När plattan gjöts så var vädret kokhet men jag fick instruktioner av snickaren att vattna några gånger under eftermiddagen då plattan gjöts runt lunchtiden. Sedan skulle det inte behövas göra något mer enligt honom. Jag gjorde som han sa men vattnet torkade ganska snabbt från ytan efter jag vattnat den.

Visst har jag nu vetat om dessa felen hela hösten, men har inte fattat tidigare att dessa fel skulle kunna innebärä något större problem. Nu när jag har läst diskussionerna här så började jag fundera på...

Kan jag ha allvarliga problem? Finns det nånting som man kan åtgärda och vad?

/Tiina.

Sprickorna är sannolikt bara krympsprickor och är egentligen inte ett problem i normalfallet. Och om det mats_o säger stämmer (vilket jag tror att det gör) så är din lutning ju inom marginalerna. Plattans bärighet påverkas inte av att den lutar lite.

Hmmm....om man skulle följa det som mats_o skriver, så skulle ju en stor byggnad kunna luta rejält....

Följande är enligt Hus AMA98 43.DC Toleranser för undergolv.

Lutning mäts på valfri längd och ska uppfylla
lutningen L/600 (vilket motsvarar 0,17 %)
med lägst ± 8 mm och högst ± 20 mm tolerans. Att sätta en lägsta och högsta tolerans innebär
att kraven varken blir orimligt lätta eller svåra. Lägstagränsen innebär att alla mätsträckor
under 4,8 m får luta maximalt ± 8 mm och högstagränsen innebär att alla mätsträckor över
12,0 m inte får luta mer än ± 20 mm. Måttdefinitionen säger: ”Avser lutning i mm över en
bestämd mätsträcka L, som kan avse en komponents höjd, t.ex. vägg eller pelare, eller
längden av en godtycklig sektion i tak eller golv. Lutningen relateras till ett horisontalt eller
vertikalt plan och kan även benämnas höjdskillnad.

Tiina, detta betyder att din platta inte borde få luta mera än 15,8mm, (9500/600=15,83) om jag har förstått det rätt.

Stod lasern i mitten på plattan när ni kontrollerade? Var stod betonggubbarnas? Självnevelerande eller inte? Kontroll av kalibrering innnan mätningar.

Det finns ju flera orsaker till olika mått. Men som sagt, det är inget att bekymra sig över.

Benny_P skrev:
Stod lasern i mitten på plattan när ni kontrollerade? Var stod betonggubbarnas? Självnevelerande eller inte? Kontroll av kalibrering innnan mätningar.

Det finns ju flera orsaker till olika mått. Men som sagt, det är inget att bekymra sig över.
I vårt fall stod ju lasern uppenbarligen inte på mitten av plattan när den gjöts.
Kontrollen har skett i efterhand, då ställde vi den mitt på plattan, naturligtvis i våg.

Snailman
Jag skulle nog även kollat med lasern placerad på lite olika ställen...

Är det kantelementens höjd som skiljer eller är det själva plattans höjd vid gjutningen som skiljer.

Snailman Snailman skrev:
Jag skulle nog även kollat med lasern placerad på lite olika ställen...

Är det kantelementens höjd som skiljer eller är det själva plattans höjd vid gjutningen som skiljer.
Kolla med utsättaren om han har mättin platan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.