Nissens Nissens skrev:
Japp, Kivra eller Klarnas app är helt onödiga när det gäller räkningar. Hur många brevlådor har du för fysisk post? Står de på samma ställe?
De är ju dock inte onödiga, då vissa handlare använder sig av tex Klarna. Vilket för övrigt funkar helt utmärkt.
Kivra är också bra, då tex meddelanden från myndigheter hamnar där. Däremot tycker jag deras betalningsmetod, sedan de har börjat använda sig av Tink, lämnar lite att önska.
Har en brevlåda, där jag hoppas att räkningar och brev inte hamnar inom en snar framtid.
 
  • Gilla
M Larsson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Japp, Kivra eller Klarnas app är helt onödiga när det gäller räkningar. Hur många brevlådor har du för fysisk post? Står de på samma ställe?
Det är bara att bocka i pappersfaktura i Klarna så kommer du få det till din enda fysiska brevlåda. Samma med Kivra (som är helt förjäklig att hantera fakturor med).
 
H HEM2121 skrev:
Kontakta Bilprovningen och be om ett kvitto. Skriv ut kvitto också på att du har betalat med egna pengar.
Jag sätter det på blåskontot. För liten summa för att orka hålla på. Ställde bara frågan här därför att jag tänkte att jag missat något med detta förträffliga Klarna som har hand om den här betalningen.
Första semesterdagen nu och sitter på kontoret och gör kvitton :)
 
  • Gilla
Jetkokos och 1 till
  • Laddar…
H
Guzzi Guzzi skrev:
Jag sätter det på blåskontot. För liten summa för att orka hålla på. Ställde bara frågan här därför att jag tänkte att jag missat något med detta förträffliga Klarna som har hand om den här betalningen.
Första semesterdagen nu och sitter på kontoret och gör kvitton :)
Missade att du betalade via Klarna. Logga in på Klarna, fakturan/underlaget bör finnas där.
 
H HEM2121 skrev:
Missade att du betalade via Klarna. Logga in på Klarna, fakturan/underlaget bör finnas där.
Kolla post #656.
 
H
Guzzi Guzzi skrev:
Kolla post #656.
Ok! Vad märkligt! Jag skulle ringa Klarna och fråga, de brukar svara snabbt.
Alt. Bilprovningen som bör se att det är betalt och att dun får ett kvitto på det. Så skulle jag ha gjort sen är det ju upp till dig hur mycket tid du vill lägga på detta.
 
Min första tanke var att 499 kr för att ringa Klarna på första semesterdagen är för dålig ersättning.
Men kolla här!

Jag tänkte jag skriver ut bokningsbekräftelsen och lämnar in den så får vi se vilket humör ekonomibyrån är på. Även om momsen saknas så kan det ju tas in som en kostnad. Men se vad jag hittade (gömt mer eller mindre) finstilt längst ner i mejlet. Om man klickar på "här" så länkas man iväg till ett riktigt kvitto med momsen redovisad.

Så i det här fallet var det skit bakom spakarna här, även om jag undra varför de gjort den lösningen istället för att redovisa momsen direkt i bokningsbekräftelsen?
Det innebär ju inte att jag inte tycker det ser lite konstigt ut inne på Klarna. Eller det kanske ska se ut så? Vissa handlare har lagt kvittohanteringen på Klarna och andra sköter den själv? Jag skulle gissa på att jag måste använda mig av Klarna ett par gånger i veckan i snitt, men jag kör ju alltid kortet för att ha så lite som möjligt att göra med dem. Att det är så tomt inne på mina sidor är kanske en bekräftelse på att jag lyckats ganska så bra?

Skarmavbild-2021-07-19-kl.-12.38.08.png
 
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Min första tanke var att 499 kr för att ringa Klarna på första semesterdagen är för dålig ersättning.
Men kolla här!

Jag tänkte jag skriver ut bokningsbekräftelsen och lämnar in den så får vi se vilket humör ekonomibyrån är på. Även om momsen saknas så kan det ju tas in som en kostnad. Men se vad jag hittade (gömt mer eller mindre) finstilt längst ner i mejlet. Om man klickar på "här" så länkas man iväg till ett riktigt kvitto med momsen redovisad.

Så i det här fallet var det skit bakom spakarna här, även om jag undra varför de gjort den lösningen istället för att redovisa momsen direkt i bokningsbekräftelsen?
Det innebär ju inte att jag inte tycker det ser lite konstigt ut inne på Klarna. Eller det kanske ska se ut så? Vissa handlare har lagt kvittohanteringen på Klarna och andra sköter den själv? Jag skulle gissa på att jag måste använda mig av Klarna ett par gånger i veckan i snitt, men jag kör ju alltid kortet för att ha så lite som möjligt att göra med dem. Att det är så tomt inne på mina sidor är kanske en bekräftelse på att jag lyckats ganska så bra?

[bild]
Jag tror att Betalningar i Klarna endast avser kreditköp (dit även ”få först betala sen” räknas). Har man genomfört betalningen med kort så är det boknings/orderbekräftelsen som ska innehålla all information om betalningen. Detta gäller väl som standard egentligen — det är leverantören som ska redovisa moms, vilket Klarna aldrig är. Det enda man får ut från dem är bevis på att beloppet faktiskt är betalt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det är bara att bocka i pappersfaktura i Klarna så kommer du få det till din enda fysiska brevlåda. Samma med Kivra (som är helt förjäklig att hantera fakturor med).
Varför gå tillbaka till pappersfaktura??
Efaktura är alldeles utmärkt… och säkert.
Klarna är obra på många sätt. Nyss kunde många kunder se varandras uppgifter… det händer aldrig en seriös ”spelare”.
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
De är ju dock inte onödiga, då vissa handlare använder sig av tex Klarna. Vilket för övrigt funkar helt utmärkt.
Kivra är också bra, då tex meddelanden från myndigheter hamnar där. Däremot tycker jag deras betalningsmetod, sedan de har börjat använda sig av Tink, lämnar lite att önska.
Har en brevlåda, där jag hoppas att räkningar och brev inte hamnar inom en snar framtid.
Ja, de flesta har en enda fysisk brevlåda, eftersom det är praktiskt. Samma sak med elektroniska, det är också mest praktiskt med en…

Men det är väl olika vad man tycker är bra. Jag är nöjd med en elektronisk och en fysisk, vill inte ha flera av någondera. :)
 
A
för digitala personer så går väl klarna bra.. säker... Kanske men för en analog person med åldern inne.. Så blir det ett elände fort..
 
Nissens Nissens skrev:
det händer aldrig en seriös ”spelare”.
Transportstyrelsen: läckte hela körkortsregistret och känslig information om svensk infrastruktur.
1177: läckte patientsamtal i originalformat.
Avanza: öppen åtkomst för att identifiera kunder.
 
  • Gilla
  • Haha
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
B
T tanaris skrev:
Nej, jag jobbar inte för Klarna. Har aldrig gjort. Däremot tycker jag att man ska ta ansvar för sina egna handlingar och att vinstdrivande företag inte ska behöva anpassa sig till korkade konsumenter som inte klarar av att hantera sina skulder.

Givetvis så länge de följer gällande lagar och regler.

För oss som klarar av det har Klarna varit en fantastiskt smidig lösning sedan de lanserade sina tjänster. De har tjänat en hel del på mina påminnelseavgifter, men det beror ju på att jag är lat och inte på att Klarna är skit. Hade jag inte haft råd hade jag bara behövt skärpa till mig lite.
Inte anpassa sig? Kundvänliga och många fall framgångsrika företag lyssnat på sina kunder och tar till sig av kritik. Även att använda ordet "smooth" i sin marknadsföring ger iaf mig bilden av att de vill göra det enkelt för kunderna, att få fakturan direkt till din bank skulle underlätta.

Jag avskyr inte Klarna som jag gjorde innan, de har bättrat sig. Jag använder själv faktura när det finns för att kunna få hem en vara innan jag ger pengarna till företaget, att hålla inne betalning är bland de bättre påtryckningsmedlen som finns om det skulle strula.
 
B breakman skrev:
Inte anpassa sig? Kundvänliga och många fall framgångsrika företag lyssnat på sina kunder och tar till sig av kritik. Även att använda ordet "smooth" i sin marknadsföring ger iaf mig bilden av att de vill göra det enkelt för kunderna, att få fakturan direkt till din bank skulle underlätta.

Jag avskyr inte Klarna som jag gjorde innan, de har bättrat sig. Jag använder själv faktura när det finns för att kunna få hem en vara innan jag ger pengarna till företaget, att hålla inne betalning är bland de bättre påtryckningsmedlen som finns om det skulle strula.
B breakman skrev:
Inte anpassa sig? Kundvänliga och många fall framgångsrika företag lyssnat på sina kunder och tar till sig av kritik. Även att använda ordet "smooth" i sin marknadsföring ger iaf mig bilden av att de vill göra det enkelt för kunderna, att få fakturan direkt till din bank skulle underlätta.

Jag avskyr inte Klarna som jag gjorde innan, de har bättrat sig. Jag använder själv faktura när det finns för att kunna få hem en vara innan jag ger pengarna till företaget, att hålla inne betalning är bland de bättre påtryckningsmedlen som finns om det skulle strula.
Jag tycker betala direkt med t.ex Swish är mer smooth.
 
MultiMan
Swish kräver utan undantag BankID-verifiering varje betalning, så knappast lika smidigt. Bortsett från alla andra bra funktioner Klarna erbjuder. Som att jämföra en Lada med Ferrari.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.